مجلس به میانه‌روی روی خوش نشان داد

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۰

پس از حرف و حدیث‌های مطرح‌شده در مورد کم‌کاری علی لاریجانی در خاموش‌کردن آتش استیضاح فرجی‌دانا، رییس مجلس این‌بار جانب میانه‌روی را گرفت.

پادرمیانی علی لاریجانی و آرایی که از گلدان‌های صحن علنی بهارستان بیرون آمد، نشان داد که هنوز هم می‌توان به شنیده‌شدن صدای جریان معتدل مجلس امیدوار بود.

100 نماینده مجلس با معرفی بیش از دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات موافقت کردند؛ آن طور که علی لاریجانی در نطق خود فاش کرد، قرار نبود کار به دخالت دیگر نمایندگان کشیده شود اما پافشاری اعضای تندرو کمیسیون فرهنگی بر حذف علی مطهری درنهایت، لاریجانی را برای کشیدن پای دیگر نمایندگان این درگیری قانع کرد.

هرچند پیش‌تر علی مطهری از نامزدی برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داده بود، اما با جایگزین‌کردن جواد هروی نماینده اصلاح‌طلب مجلس به‌جای خود، هنوز هم امیدها برای راهیابی نمایندگانی از طیف‌های غیرتندرو بهارستان در رکن مهم نظارت بر مطبوعات زنده است.

تصمیم‌گیری نهایی مجلس در این مورد البته چندان هم بدون حاشیه نبود؛ اعتراض دوباره احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی و عضو فراکسیون اصولگرایان، نشان داد که برای این طیف از بهارستان فتح سنگر حکمرانی بر مطبوعات، امری حیاتی است. رییس کمیسیون فرهنگی در نطق انتقادی خود در پاسخ به کمال‌الدین پیرموذن گفت: آقای پیرموذن می‌گوید فقط جایگاه عده‌یی حفظ شده نه نمایندگان مجلس، این واقعا توهین به کمیسیون است. در مجلس چه جریانی وجود دارد که فقط برای این کمیسیون است ولی در سایر کمیسیون‌ها این‌گونه نیست.

پیرموذن پیش از سخنان سالک با انتقاد از روش در‌پیش‌گرفته‌شده برای معرفی نمایندگان طیف خاص به‌عنوان نمایندگان مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات گفته بود: متاسفانه در موضوع انتخاب ناظران، کمیسیون فرهنگی تنها جایگاه خود را دفاع می‌کند نه از جایگاه قانونی نمایندگان مجلس، از‌این‌رو از هیات‌رییسه می‌خواهیم که از صحن مجلس در این رابطه نظر گرفته شود. پس از این اظهارات نماینده اصلاح‌طلب اردبیل بود که علی لاریجانی نیز وارد صحنه شد. رییس مجلس با بیان این جمله که «ای کاش کمیسیون فرهنگی مانند کمیسیون‌های دیگر در رابطه با معرفی نامزد خود در کمیسیون‌های تخصصی عمل می‌کرد ادامه داد: نمایندگان باید مراقب باشند که این موضوعات به منشأ اختلاف در مجلس تبدیل نشود زیرا ارزش این اتفاقات را ندارد.»

رییس مجلس با استناد به ماده218 آیین‌نامه داخلی بهارستان گفت: «براساس اعلام‌نظر معاونت نظارت منظور از کلمه حداقل در رابطه با انتخاب ناظران این است که کمیسیون‌ها می‌توانند بیشتر از دوبرابر معرفی کنند.» خواستی که البته با اصرار اعضای کمیسیون فرهنگی نادیده گرفته شد و حالا با «استمزاج» از صحن علنی، فشارها بر این کمیسیون برای معرفی نامزدهای غیر از نمایندگان دلخواه خود بیشتر شده است.

پیش‌تر علی مطهری طی نامه‌یی با انصراف از نامزدی برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات، جواد هروی نماینده اصلاح‌طلب مجلس و حسن کامران از اعضای اصولگرای بهارستان را برای انتخاب در صحن علنی معرفی کرده بود.

حال باید دید با‌توجه به پروژه موفق تندروها برای استیضاح مهاجرانی که پادرمیانی میانه‌روهای مجلس نیز، آن را متوفق نکرد، آیا بهارستان می‌تواند از فرستادن نمایندگانی از طیف خاص برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات جلوگیری کند. اما پس از حاشیه‌های فراوان برکناری رضا فرجی‌دانا از سوی مجلسی‌ها، هنوز هم حرف‌و‌حدیث‌ها در مورد روند تصمیم‌گیری در فراکسیون رهروان ولایت، ادامه دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر