افت چشمگیر دلار در برابر یورو

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۹۰

«طلای جهانی در مسیر کاهش قیمت است»، این جمله و مشابه‌اش، این روزها مرتب به گوش می‌رسد. این فلز زردرنگ روزهای خوشی را نمی‌گذراند، هرچند قیمت جهانی طلای روز گذشته با افزایش نسبی مواجه شد، اما طلا درمجموع روزهای کم‌رونق و خاکستری را می‌گذراند.

این فلز خوش‌رنگ مدت‌هاست طعم افزایش قیمت را تجربه نکرده است قیمت جهانی طلا به‌دلیل کاهش ارزش دلار روز دوشنبه بیشترین صعود دو ماه گذشته را تجربه کرد و به بالای 1200دلار بازگشت و با وجود کاهش اندک در معاملات، صبح سه‌شنبه همچنان در بالای این مرز بسیار مهم باقی ماند.

این در‌حالی است که قیمت جهانی طلا بعد از هفت‌روز که روند کاهشی داشته است در دو روز گذشته رو‌به‌رشد نهاده است.

کاهش قیمت جهانی طلا که بعد از انتشار گزارش وزارت کار امریکا شدت بیشتری به خود گرفته بود، در روز دوشنبه 14مهر به بالاترین حد نزول خود در 15ماه اخیر رسید.

طلا روز گذشته در پایین‌ترین سطح به 1202دلار و 50سنت در بازار معامله شد هرچند این فلز خوش‌رنگ، روز گذشته با افزایش نسبی قیمت مواجه شد اما تحلیلگران بر این باورند که سطح حمایتی 1200دلار سطح ناامنی برای طلا خواهد بود.

در ماه‌های اخیر تنش‌های موجود بین اوکراین و روسیه موجب افزایش قیمت طلا شده بود اما شرایط این‌گونه نماند و پس از کاهش تنش بین این دو کشور، سطح قیمتی طلا رو‌به‌افول نهاد و پس از آن نیز فعالان اقتصادی حوزه طلا با چشم‌های منتظر به اجلاس فدرال‌رزرو برای تغییر مسیر قیمتی طلا چشم دوختند اما نتایج به‌دست‌آمده از این اجلاس نه‌تنها به افزایش قیمت طلا کمکی نکرد بلکه با انتشار گزارش فدرال‌رزرو مبنی بر کاهش نرخ بیکاری و بهبود اقتصاد امریکا قیمت طلا مجددا با کاهش مواجه شد.

رشد نسبی که طلا در دو روز گذشته با آن مواجه شده، تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیک منطقه و حملات داعش به کوبانی شکل گرفته است.

طبق آمارها روز گذشته همچنین ارزش دلار در برابر یورو بعد از گذشت بیش از 15روز با کاهش روبه‌رو شد و همین امر نیز تاثیر به‌سزایی در روند بازار طلا در جهان داشت.

همچنین رشد نسبی قیمت طلا در دو روز گذشته زیر سایه کاهش دلار جهانی نیز بوده است. به گزارش طلا به نقل از کیتکونیوز، سیتی‌بانک اعلام کرد که سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا محدوده 1180 تا 1160دلار در هر اونس خواهد بود. اگر سطح حمایتی 1200دلاری بار دیگر شکسته شود قیمت این فلز زرد به‌زودی با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

براساس این گزارش سیتی‌بانک افزود: اگر قیمت طلا با افت شدیدی روبه‌رو شود تقاضای فیزیکی در بازارهای هنگ‌کنگ و چین باتوجه به در‌پیش‌بودن سال جدید چینی با رشد زیادی روبه‌رو خواهد شد. تا آغاز سال جدید چینی چندی باقی نمانده است و اگر سطح حمایتی 1180دلاری شکسته شود قیمت طلا به‌زودی به محدوده 1130 تا 1160دلاری خواهد رسید.

روی خوش بازار به‌خبرهای سیاسی

بخش مهمی از تحریم‌های اقتصادی علیه کشور پس از دیدارهای وزیرامورخارجه در نیویورک با سران کشورها ی غربی، برطرف می‌شود؛ همین خبر کافی بود تا بازار ارز کشور رفتار مثبت را برگزیند و روز دوشنبه را با کاهش نرخ به پایان برساند، اما این کاهش نرخ، ثبات ‌چندانی نداشت و روز گذشته برای این ارز، مسیر کاهشی ادامه نیافت و بازار دوباره رو‌به‌سمت افزایش گذاشت.

همچنین انتشار خبر لغو تحریم‌های انگلیس علیه شرکت نفت ایران، جو بازار را به‌سمت کاهش وارد کرد و این تغییرات، آنی بود و ثبات چندانی نداشت.

دلار در ایران روز گذشته با افزایش نرخ 10تومانی 3243تومان معامله شد. یورو و پوند نیز هرکدام با افزایش نرخ 20 و 30تومانی به‌ترتیب با نرخ 4130 و 5200تومان در بازار دادوستد شدند.


سکه ایران تحت تاثیر طلای جهانی

تمام‌سکه ایران روز گذشته به افزایش نسبی قیمت جهانی طلا واکنش نشان داد و با رشد 9هزارتومانی قیمت نسبت به روز گذشته خود به کارش پایان داد.

تمام‌سکه روز گذشته با قیمت 937هزارتومان و ضریب رشد 0.97درصدی در بازار دادوستد شد.

نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب با ضریب رشد 0.64 و 0.37درصدی و افزایش قیمت سه و یک‌هزار تومانی در بازار معامله شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر