آن روی سکه انتخاب رییس جدید اتاق

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۷۱

ریاست اتاق ایران دوباره به شهرستانی‌ها رسید اما این‌بار بدون اجماع با تهرانی‌ها و یک برد با اختلاف کم، حال باید بررسی کرد که آیا میزان رای در مقبولیت و مشروعیت رییس اتاق تاثیر خواهد داشت یا نه. بر این باورم که هم آقای خوانساری و هم آقای شافعی از مدیران خوب اتاق به شمار می‌روند و عضو هیات رییسه هستند. این در حالی است که رقابت انتخاباتی روز گذشته بسیار سالم و نزدیک بود و رفاقت‌ها سر جای خود باقی خواهد ماند و تنها این ریاست بوده که از فردی به فرد دیگری انتقال پیدا کرده است.

رییس اتاق ایران احتمالا تیم جدیدی برای مدیریت اتاق انتخاب خواهد کرد اما اینکه آیا تغییرات جدی و بنیادی در نحوه مدیریت این نهاد صاحب نفوذ رخ خواهد داد یا نه، جای سوال دارد. یکی از اهدافی که هیات رییسه و آقای شافعی رییس فعلی برگزیده هیات نمایندگان اتاقی‌ها به دنبال آن هستند، چابک‌سازی پارلمان بخش خصوصی است و اعتقاد دارم حتما آقای شافعی در برنامه‌یی که به هیات نمایندگان برای بررسی وضعیت ارائه داد، تحول و تغییراتی را در کادر اجرایی اتاق در راستای چابک‌سازی اتاق انجام خواهد داد. اما در سیاست‌های کلی بسیار بعید است که برنامه‌ها و چارچوب پیش‌روی رییس جدید دچار تغییراتی اساسی شود چراکه هیات رییسه و هیات نمایندگان، رکن اصلی و اساسی اتاق ایران هستند و اقدامات اجرایی که مربوط به رییس اتاق است بدون شک تغییراتی خواهد کرد.

اما درخصوص اینکه چه چالش‌هایی ممکن است بر سر راه رییس جدید قرار بگیرد، باید عنوان کرد که چالش‌های زیادی را پیش روی رییس جدید نمی‌بینم، چون اهدافی که برای این دوره از سوی هیات نمایندگان و هیات رییسه تعریف شده کاملا روشن و مشخص است. بیشتر چالش‌ها در بیرون از اتاق به چشم می‌خورد مانند بحث صنعت، پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی و صادرکنندگان، بحث تشکل‌ها و مهیا کردن امکانات برای کمیسیون‌ها. بنابراین نمی‌توان گفت که چالش قابل توجهی در انتظار رییس جدید باشد و با توجه به شناختی که از آقای شافعی، از طرف هیات رییسه فعلی وجود دارد مطمئنا بسیاری از مشکلات قابل حل و رجوع است.

از سوی دیگر برخی بر این باورند که زمان محدودی برای رییس جدید باقی مانده که دستاوردهای مهمی را به نام این دوره از اتاق رقم بزند اما من مخالف این مساله هستم، چراکه حدود دو سال و نیم به عمر این دوره باقی‌ است و نباید رییس جدید را در گام نخست دلسرد کرد. دو سال و نیم ریاست آقای شافعی می‌تواند در کارهای اجرایی، اقدامات بزرگ و چشمگیری صورت گیرد؛ چراکه ایشان فردی توانمند و از سوی دیگر دارای ارتباطات دوستانه و مفیدی هستند. انتخابات هم بالاخره تمام شد و فقط در این برهه کوتاه‌مدت است که فضای رقابتی شکل گرفته و بعد از این بدون شک فضا دوباره به سمت روابط دوستانه پیش خواهد رفت.

مطمئنم با این هیات رییسه و رییس جدید، روزهایی که پیش روست، روزهای موفق و پرثمری خواهد بود. این در حالی است که به نظر من یک تغییرات مدیریتی در اتاق ایران لازم است که با کمک مدیریت جدید و هیات رییسه امکانپذیر خواهد شد. همچنین توصیه من برای یکپارچگی بیشتر این نهاد این است که به هر حال انتخابات مرحله اول به پایان رسید، چون با انتخاب آقای شافعی جای یکی از صندلی‌های نواب اتاق، خالی است و باید تکلیف آن در انتخاباتی دیگر در ماه آتی مشخص شود. اما در نظر داریم که از تب و تاب انتخابات بکاهیم و بیشتر وقت خود را به بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و صادراتی اختصاص دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر