هدف صندوق توسعه بازار، کسب سود نیست

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۷

علی سنگینیان، مدیرعامل تامین سرمایه امین در یک گفت‌وگوی تفصیلی به سوالاتی درباره صندوق توسعه بازار سرمایه، منتشر نشدن معاملات و وعده تزریق 5 هزارمیلیارد تومان به صندوق پاسخ داد.

سنگینیان در گفت‌وگو با فارس گفت: صندوق توسعه بازار سرمایه بهمن‌ماه 91 قبل از نوسانات و بحران اخیر توسط سازمان بورس به عنوان ابزاری احتیاطی برای روزهای کم‌رونق بازار راه‌اندازی شد.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان اینکه افت قیمت در بازارهای سهام از زمستان سال 92 آغاز شد، تاکید کرد: در ابتدای سال 93 که همه فعالان بازار به رسم همیشگی در انتظار بازگشت روند مثبت به بازار بودند، این اتفاق نیفتاد و بازار بر خلاف سال‌های گذشته سنت‌شکنی کرد و افت بازار ادامه یافت بنابراین بسیاری از فعالان به این نتیجه رسیدند که امکان ادامه‌دار بودن این وضعیت در دوره طولانی‌تری وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این دوره برخی از حقوقی‌های بازار درجلسه‌یی با وزیر اقتصاد شرایط بازار را تشریح کردند و خواستار تزریق نقدینگی خارج از بورس شدند که به این ترتیب هماهنگی انجام شد تا برخی بانک‌ها و بیمه‌ها منابعی را به بازار سهام تزریق کنند که یک لنگر تعادلی در بازار ایجاد شود.

مدیرصندوق توسعه بازار سرمایه با بیان اینکه تزریق نقدینگی توسط نهادهای خارج از بورس با همفکری مدیران بازار به صندوق توسعه بازار سرمایه سپرده شد، گفت: بسیاری از بانک‌ها و بیمه‌ها که خود هم پرتفوی بورسی داشتند به نفع‌شان بود که توافقی در این زمینه داشته باشند و در این زمینه پیشنهاد شد که منابع از یک کانال مشخص به بورس تزریق شود.

سنگینیان افزود: از همان ابتدا قرار شد بانک‌ها مبالغی به تدریج وارد صندوق توسعه بازار سرمایه کنند و اعدادی که در رسانه‌ها همانند 3هزارمیلیارد تومان یا 5 هزارمیلیارد تومان اعلام شد، اعدادی فرضی بود.


دلیل منتشر نشدن معاملات صندوق توسعه بازار سرمایه

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های موجود در تزریق نقدینگی به صندوق توسعه بازار، تبدیل شدن این صندوق به عنوان هدف و الگوی سرمایه‌گذاران دیگر بود، گفت: در این زمینه تلاش کردیم اطلاعات فعالیت‌های صندوق تا حد ممکن در میان مدیران بازار و سهامداران آن باقی بماند تا مانع از دنباله‌روی سهامداران شود زیرا هدف سرمایه‌گذاری این صندوق با دیگران متفاوت است.

مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه با بیان اینکه هدف از فعالیت‌های صندوق توسعه بازار کسب سود نیست، گفت: بازارگردانی و نقدشوندگی سهام از مهم‌ترین اهداف صندوق توسعه بازار سرمایه بود و در این دوره گزارش‌های لازم به سرمایه‌گذاران صندوق ارایه شده است.

سنگینیان با بیان اینکه در کل دوره معاملات 113 شرکت هدف تزریق نقدینگی از طرف صندوق توسعه بازار بودند، گفت: بیشترین معامله صندوق توسعه بازار روی 20 سهم مهم و بزرگ بازار صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: 70 درصد از منابع صندوق به این 20 نماد تخصیص داده شد چراکه سعی کردیم منابع به سمتی حرکت کند که در پرتفوی سرمایه‌گذاران بیشترین نقش را دشته‌اند. از نظر صنایع نیز بیشترین سرمایه‌گذاری صندوق در صنایع چندرشته‌ای، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، خودرو، خدمات فنی و بانک بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 از کل ارزش معاملات بورس و فرابورس تنها 7 درصد به فعالیت‌های صندوق توسعه بازار سرمایه اختصاص داشته است اما با توجه به این حجم کم تا حد زیادی در اطمینان‌بخشی به بازار موفق بود.

مدیرعامل تامین سرمایه امین در پاسخ به اینکه با توجه به فعالیت‌های صندوق توسعه بازار سرمایه قطعا پرتفوی این صندوق زیانده بوده است، تاکید کرد: مشخصا صندوق توسعه بازار تا حد ممکن به دنبال دست‌یابی به اهداف کلان بود و سعی کردیم نقدشوندگی سهام در بازار را حفظ کنیم. از این رو سود و زیان مبنای تصمیمات مدیران صندوق نبود. بر این اساس، دارایی‌های صندوق توسعه بازار سرمایه با توجه به افت 9درصدی شاخص به همین میزان کاهش داشته است.

سنگینیان در پاسخ به اینکه آیا درست است که صندوق توسعه بازار با هدف افزایش شاخص و به اصطلاح شاخص‌سازی، اقدام به انجام معاملات بلوکی سهام با قیمت‌های بالاتر از نرخ تابلو کرده است، گفت: روی خریدهای بلوکی به دنبال قیمت‌‌سازی نبودیم و در این میان با برخی خریداران سهام مذاکره داشتیم که برای جابه‌جایی از طریق صندوق توسعه بازار اقدام کنند تا فشار فروش تا حد ممکن به بازار عادی منتقل نشود.


میزان موفقیت سازمان بورس

وی درخصوص میزان موفقیت سازمان بورس در اعمال برخی سیاست‌ها که از ابتدای سال اجرا شد، گفت: سازمان بورس متعهد است از بازار سرمایه حمایت کند و فکر می‌کنم در مدت رکود بازار، این سازمان تلاش‌های لازم درجهت بهبود شرایط داشته است.

مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه با بیان اینکه رشد عجیب وغریب سال 92 بورس اوراق بهادار تهران ناشی از پمپاژ پول، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات اقتصادی بود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شد که با سیاست جدی دولت برای کنترل تورم و کاهش نقدینگی، بازار سهام نیز دچار روند کاهشی شود اما تصمیم‌ مجلس برای افزایش قیمت خوراک صنعت بزرگ پتروشیمی شروع این روند کاهشی را کلید زد. وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در مورد نرخ خوراک در مجلس عمدتا ناشی از دیدگاه‌های سیاسی بود، گفت: دیدگاه‌های اقتصادی کمتر در این تصمیم‌گیری دخیل بودند و تصمیم‌گیری در این زمینه براساس اطلاعات انتخابی صورت گرفت.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به اینکه این اقدام به ازای عایدی ناچیز منجر به آسیب بزرگی برای بازار سرمایه شد، گفت: این اقدام هزینه‌هایی برای دولت در پی داشت و اعتماد بازار را دچار خدشه کرد و هم‌اکنون هم این تردید وجود دارد که در آینده نیز دولت و مجلس تصمیماتی در مورد بنگاه‌های اقتصادی بگیرند که به ضرر سرمایه‌گذار باشد بنابراین اگر پیشنهاد مشخص مکانیسم بازار را قبول داریم باید همه‌چیز بر مبنای آن تعیین شود و نرخ‌ها به صورت بلندمدت تعیین شوند تا طی سال‌های آتی، سرمایه‌گذار امکان پیش‌بینی داشته باشد.

مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه با بیان اینکه بازار طی 9 ماه گذشته به دلیل کمبود نقدینگی، کاهش حجم پول و تصمیم‌گیری مجلس درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و اعمال بهره مالکانه 30 درصدی برای شرکت‌های سنگ‌آهنی با کاهش قیمت و بحران مواجه شد، گفت: اما اکنون یکی از دلایل تداوم روند نزولی بازار، وضعیت رکودی اقتصاد است و انتظار می‌رود با خروج اقتصاد از رکود، بورس نیز با روند صعودی روبه‌رو شود.

سنگینیان تاکید کرد: به تازگی اخبار امیدوارکننده‌یی از سوی بانک مرکزی منتشر شده است. اخباری مبنی بر اینکه اقتصاد از رکود خارج و رشد اقتصادی حاصل شده است، این امر در بلندمدت مطمئنا به وضعیت بازار کمک می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر