بازگشت آقای رییس

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۶۹

گروه تشکل‌ها

بالاخره انتخابات ریاست اتاق بازرگانی برگزار شد و در انتخاباتی غیرقابل باور ائتلاف شهرستان‌ها، سنتی‌های اتاق بازرگانی، خواستاران تحول، پیشگامان و اپوزیسیون در مقابل ائتلاف فردا، تشکل‌ها و اپوزیسیون شهرستان‌ها پیروز شد. رقابت بسیار نزدیک بود و غلامحسین شافعی با اختلاف 4 رای در مقابل مسعود خوانساری به پیروزی رسید. این در حالی بود که تقریبا تمامی تحلیلگران یک هفته قبل خوانساری را پیروز انتخابات می‌دانستند اما ائتلاف روی شافعی همه‌چیز را تغییر داد.


5 روز قبل

5 روز پیش تقریبا همه خوانساری را پیروز انتخابات روز 14شهریور می‌دانستند. اختلاف در شهرستان‌ها در اوج خود بود و به نظر نمی‌رسید شانسی برای تیم شافعی وجود داشته باشد. اما 5 روز به زمان انتخابات ورق کاملا چرخید. براساس چند جلسه گفت‌وگو اتحادی میان گروه مجمع فعالان یا همان طیف سنتی اتاق بازرگانی، خواستاران تحول و پیشگامان شکل گرفت و همه این گروه‌ها روی شافعی و کمک به وی به توافق رسیدند. از سوی دیگر بخشی از رای شهرستان‌ها از قبل در سبد شافعی بود و به نظر می‌رسید با حضور این گروه و افزایش شانس شافعی گروه‌های بیشتری از شهرستان‌ها به سمت شافعی تمایل پیدا کردند. اما مهم‌ترین اتفاق روز جمعه شب رخ داد. با بازگشت حسین پیرموذن از سفر و جلسه شبانه وی با شافعی شاهد ائتلاف دو چهره مطرح برای ریاست اتاق ایران بودیم و این موضوع کاملا کفه را به سمت شافعی سنگین کرد.


جنگ دو کاپیتان

اگرچه رقابت میان شافعی و خوانساری بود اما مساله اصلی بحث تیمی بود که برای جذب رای تلاش می‌کرد. تیم خوانساری عملا کاپیتانی پدرام سلطانی را به عنوان کسی که تیم انتخاباتی را مدیریت می‌کرد قبول کرده بود. در مقابل از روز شنبه شاهد حضور پررنگ حسین پیرموذن در انتخابات بودیم. در حقیقت در کنار رقابت میان شافعی و خوانساری شاهد رقابت سنگین میان پدرام سلطانی و حسین پیرموذن بودیم. در حقیقت یکی از دلایل اصلی تجمیع نظر شهرستان‌ها همراه شدن شافعی و پیرموذن در زمینه انتخابات بود و همین بحث اتحاد مهمی را در شورای روسای شهرستان‌ها ایجاد کرد. در همین راستا روز شنبه 2جلسه شورای روسای شهرستان‌ها و یک جلسه شورای روسای کمیسیون‌ها برگزار شد و در جلسه شورای روسای شهرستان‌ها شاهد حمایت کامل پیرموذن از شافعی بودیم. در نهایت در رای‌گیری شورای روسا شافعی با اختلاف زیادی در مقابل خوانساری به پیروزی رسید. اگرچه همه مطمئن بودند که رای شورای روسای شهرستان‌ها با رایی که روز یک‌شنبه در گلدان‌ها ریخته می‌شود یکسان نخواهد بود.


سخنرانی دولتی در برابر خصوصی

در جلسه انتخابات علامیرمحمد صادقی به عنوان رییس سنی جلسه را اداره کرد. همچنین محسن احتشام، فرهاد فزونی و شهلا عموری برگزار‌کنندگان انتخابات بودند. براساس حروف الفبا در ابتدا خوانساری به سخنرانی پرداخت. سخنرانی وی بیشتر درباره مسائل کلان اقتصاد بود و اشاره‌های مختصری به نقش بخش خصوصی داشت. خوانساری در این جلسه اظهار کرد: اقتصاد ایران امروز در شرایط طبیعی خود قرار ندارد و در تنگنای توسعه نیافتگی و رکود فرو رفته است. وی افزود: چرخ‌های کارخانجات کشور به سختی می‌چرخد و امید اقتصاد ایران برای پیشرفت کشور کمتر از هر زمان دیگری شده است. کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: شرایط فعلی کشور با زمان پس از جنگ تحمیلی مقایسه می‌شود که این نشان‌دهنده وخامت اوضاع است. خوانساری تصریح کرد: به خاطر کاهش قیمت نفت دولت توان مالی خود را از دست داده و نظام بانکی با بحران جدی مواجه شده است. در این شرایط بنگاه‌ها در تامین منابع خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند و بیکاری و رکود در اقتصاد کشور سایه افکنده است. وی تاکید کرد: در شرایطی که توافق هسته‌یی امضا شده و برجام به مرحله اجرایی رسیده است امید به سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر شده است اما موانعی که پیش روی کسب و کار وجود دارد مانند سدی برای ورود سرمایه‌گذاران شده است. کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: برای رفع معضل بیکاری در اقتصاد کشور دولت و بخش خصوصی باید با یکدیگر متعهد و هماهنگ شوند تا چرخ اقتصاد به حرکت درآید. خوانساری گفت: همه می‌دانیم دولت بزرگ که بیشترین دخالت‌های ریز و درشت را در اقتصاد کشور دارد نمی‌تواند شرایط مناسبی را ایجاد کند و باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی واقعی به عرصه بیاید. وی گفت: فرآیند خصوصی‌سازی در شکل درست و واقعی خود باید به سرعت انجام شود همچنین مبارزه با فساد در اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد.

کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران افزود: اتاق ایران تمام توان خود را برای تسهیل شرایط کسب و کار به کار خواهد گرفت. خوانساری با اشاره به اینکه برنامه‌های اتاق ایران تدوین شده است گفت: بنده به برنامه‌های تدوین شده ریاست قبل اتاق ایران وفادار هستم اما معتقدم که رییس اتاق ایران می‌تواند پیگیر امور برای بهبود ساختار اتاق و فرهنگ سازمانی آن باشد.

وی گفت: اتاق ایران از عدم تمرکززدایی و چالاکی رنج می‌برد و وضعیت فعلی آن به صورتی رییس‌محور اداره شده است. کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از روند تمرکزگرایی اقتصاد ایران گفت: 80درصد اقتصاد ایران در تهران و چند شهر بزرگ است که این امر منجر به آلودگیهای آب و هوا و مشکلات آمایش سرزمین شده است و باید درخصوص آمایش سرزمین اقدامات جدی صورت گیرد. خوانساری در پایان با اشاره به اولویت‌هایی که در اقتصاد کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: واقعی شدن و تک نرخی شدن نرخ ارز اصلاح نظام یارانه‌یی و عدم پرداخت یارانه نقدی به مردم، بهبود فضای کسب و کار و تامین اجتماعی و مسائل بانکی از جمله سایر مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

بخش خصوصی صدایی واحد می‌خواهد

در مقابل شافعی بیشتر به مباحث مربوط به بخش خصوصی پرداخت. وی سخنرانی خود را با بحث سوابق خود در کسب و کار خصوصی، سوابق صادرکننده نمونه بودنش همچنین سوابق تشکلی خود آغاز کرد. شافعی با بیان اینکه در این سال‌ها مشکلات بخش خصوصی را از نزدیک دیده‌ام و تجربه آن را هم داشته‌ام، گفت: تقویت درونی اتاق‌ها از مهم‌ترین مواردی است که باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه باید الگوی مدیریت بخش خصوصی را در اتاق حکفرما کنیم، افزود: پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری و حذف بروکراسی خدمات رسانی برای اعضا، شفاف‌سازی درون اتاق، و استفاده ازتوان کارشناسی باید مورد توجه قرار گیرد. رییس جدید اتاق بازگانی ایران با اعلام اینکه در ارتباط با دولت معتقدم که ما نه اپوزیسیون دولتیم نه بله قربان گو، گفت: برای اثر بخشی این موضووع باید بخش خصوصی صدای رسایی پیدا کند و نمایندگی گسترده‌یی داشته باشد. شافعی با تاکید بر اینکه باید ائتلاف سازنده‌یی در بخش خصوصی ایجاد شود، افزود: خوشبختانه مقدمات کار فراهم شده و اعتلاف ایجاد شده است واین باید به همه تشکل‌های بخش خصوصی تسری پیدا کند. وی ادامه داد: لازمه اعتماد دو سویه بین دولت و بخش خصوصی، وجود بخش خصوصی پویا و مولد است که شفافیت، قانونمداری و سلامت مالی داشته باشد. زمانی می‌توانیم اعتماد حاکمیت را بالا ببریم که مسائل اخلاقی را مورد توجه قرار دهیم. رییس جدید اتاق بازرگانی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید با شراکت عمومی و خصوصی به بخش خصوصی واگذار شود تا موتور اقتصاد کشور سرعت یابد، گفت: بخش خصوصی هم باید به منافع این بخش توجه داشته باشد. اتاق ایران هم که برآمده از اتاق شهرستان‌ها است با گردآوردن افراد دلسوز می‌تواند بهترین گزینه برای بهبود اقتصاد در بلندمدت باشد. وی با بیان اینکه هیات نمایندگان باید نقش پررنگی داشته باشد، اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌ها و ارکان اتاق ایران باید به نحو مطلوب استفاده شود. رییس جدید اتاق ایران با اشاره به بخش تولید در کشور، گفت: تا زمانی‌که تولید در کشور جذابیت نداشته باشد و سودآوری واسطه‌گری مالی و دلالی بیش از تولید باشد نخواهیم توانست تولید را از وضع موجود خلاص کنیم. وی ادامه داد: مشکل اساسی ما برای توسعه اقتصادی، فضای نامناسب کسب و کار است و قوانین متناقضی که برای یک حالت خاص تصویب شده و امروزه دیگر کارایی ندارد. این قوانین اینقدر به دست و پای فعالان پیچیده است که جذابیت سرمایه‌گذاری را برای خارجی‌ها و داخلی‌ها از بین برده است. وی در مورد اتاق‌های استان‌ها اظهار داشت: خوشبختانه دولت در برنامه ششم توسعه یک اقدام بسیار مبارک را دربرنامه کاری قرار داده است که کشور را از درد بی‌امان تمرکزگرایی نجات دهد. شافعی با بیان اینکه ما در تهران برای کل کشور نسخه یکسان می‌نویسیم، گفت: باید تشکل‌های منطقه‌یی ایجاد کنیم. اتاق‌های همگن منطقه‌یی برای تدوین برنامه‌ها باید ایجاد شود. رییس جدید اتاق ایران با اشاره به اینکه تا الان اقتصاد به سیاست یارانه می‌داده است و از الان طوری باشد که سیاست به اقتصاد یارانه دهد، گفت: امیدوارم که از شرایط حوزه‌ها به خوبی استفاده کنیم.


نتیجه‌‌ای غیرقابل انتظار برای هر دو طرف

اتاق تهران خود را پیش از انتخابات برنده رقابت می‌دانست. در مقابل شهرستان‌ها بر اساس رای شورای روسا انتظار رای بیشتری داشتند. به همین دلیل برای هر دو طرف نتیجه غیرقابل انتظار بود. از 449نفر عضو هیات نمایندگان، 401نفر در جلسه حضور دارند و برگ رای دریافت کرده‌اند اما 397رای به گلدان ریخته شد. در مقابل 5رای نیز مخدوش اعلام شد و اسامی دیگری جز 2کاندیدا روی آن نوشته شده بود. درنهایت 198رای به غلامحسین شافعی داده شد و مسعود خوانساری 194رای به دست آورد. با این نتیجه عملا اتاق ایران شاهد یک تغییر اساسی در نحوه مدیریت پارلمان بخش خصوصی خواهد بود.

شافعی چندی پیش در گفت‌وگو با «تعادل» بحث تغییرات ساختار در اتاق بازرگانی را اولویت اول کاری خود اعلام کرد و به نظر می‌رسد به زودی این تغییرات در اتاق بازرگانی آغاز خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر