بورس پاییزی، درجا می‌زند

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۶

بورس تهران روز گذشته با افتی مواجه شد که در 22روز اخیر بی‌سابقه بود. پس از سه هفته که شاخص کل با نوسان‌های جزیی همراه می‌شد، بالاخره این روند شکست و شاخص کل بورس تهران دیروز بیش از 100واحد ریخت. در حالی که به‌نظر می‌رسد این روزها پول در اقتصاد ایران گم شده و مردم زیر بالش‌های خود را بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری می‌دانند، مدیران تلاش می‌کنند بورس تهران را بازاری جذاب جلوه دهند. باتوجه به اینکه رشد نقدینگی در سال منتهی به خرداد 93 تقریبا 30درصد رشد کرده و نرخ تورم نقطه به نقطه در این مدت تنها 15درصد بوده است، این سوال پیش می‌آید که واقعا پول‌ها در این وانفسای بازارها کجا رفته است. بازار مسکن، ارز، سکه و بورس تهران همگی در رکود به‌سر می‌برند و بانک‌ها نیز از کمبود منابع می‌نالند. ترس از این است که نقدینگی به یکباره تصمیم بگیرد و یک یا چند بازار را به‌هم بریزد. در این میان سیاست‌گذاران اقتصادی تلاش دارند مقداری از نقدینگی را از بانک‌ها به سمت بازارهای دیگر سوق دهند. وزیر اقتصاد در این باره و بااشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر گفت: برآورد ما این است که نرخ تورم تا یک سال آینده از 15درصد بیشتر نشود و به همین دلیل سایر مولفه‌های اقتصادی ازجمله نرخ سوده سپرده و تسهیلات بانکی متناسب با تورم موردانتظار در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت. دکتر طیب‌نیا افزود: یکی از دستور کارهای شورای پول و اعتبار بازنگری در نرخ سود بانکی متناسب با تورم موردانتظار است. باتوجه به این گفته‌ها امید می‌رود با کاهش احتمالی نرخ سود بانکی، اندکی از کوری گره معاملات بورس و حجم پایین معاملات کاسته شود.


آمار روزانه

همان‌طور که اشاره شد، شاخص کل بورس تهران روز گذشته افت نسبتا بزرگی را تجربه کرد و 102واحد کمتر از روز قبل و در عدد 71هزار و 719واحد بسته شد. با احتساب این افت، رشد شاخص کل در مهر به رقم 33واحد تنزل کرد. عملا می‌توان گفت سهامداران بورسی با اینکه نیمی از مهر گذشته است، هنوز طعم سود را در پاییز نچشیده‌اند. روز گذشته 511میلیون و 806هزار ورقه بهادار به ارزش 218میلیارد تومان در 62هزار و 961دفعه دست‌به‌دست شد. 59درصد از این میزان (معادل 125میلیارد تومان) به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. همچنین 82میلیارد تومان از کل ارزش معاملات (37درصد) به معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن تعلق داشت. اما دیروز را می‌توان روز کم‌فروغ معاملات عمده دانست چراکه تنها 4درصد از کل معاملات بورس تهران (معادل 9میلیارد تومان)، برای معاملات عمده صرف شد.

همچنین دیروز، نیمی از افت شاخص به‌دلیل افت قیمت سهام شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی بود. این گروه به تنهایی شاخص کل را 50واحد تنزل داد. پس از این گروه، گروه فلزات اساسی که با افت بی‌سابقه قیمت‌های جهانی مواجه هستند، در رده دوم گروه‌های اثرگذار منفی قرار گرفتند. همچنین گروه خدمات فنی مهندسی، شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی، سرمایه‌گذاری‌ها و مواد و محصولات دارویی در رده‌های بعدی فهرست اثرگذاران منفی قرار گرفتند و هر کدام به ترتیب شاخص کل را 11، 9، 7 و 5 واحد افت دادند.

از طرف دیگر، مثبت‌ترین گروه تاثیرگذار بر شاخص کل، گروه سیمان، آهک و گچ بود که توانست شاخص را تنها 9واحد ارتقا دهد. پس از آن گروه حمل‌ونقل و انبارداری همچنین گروه استخراج کانه‌های فلزی، جمعا شاخص را 10واحد رشد دادند. از میان شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی پارسیان (پارسان) با کاهش قیمت ناچیز 2/0درصدی، بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشت و آن را بیش از 22واحد تنزل داد. پس از این شرکت، نماد شرکت‌های پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس)، بانک صادرات (وبصادر)، گروه مپنا (رمپنا) و ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشته و هرکدام به ترتیب 15، 12، 11 و 10 واحد شاخص کل را پایین کشیدند. از طرف دیگر اما، نماد شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل)، بانک سینا (وسینا) و سیمان فارس و خوزستان (سفارس) مهم‌ترین موانع شاخص کل بورس تهران برای افت بیشتر لقب گرفتند و هرکدام به ترتیب شاخص را 12، 9 و 6 واحد ارتقا دادند.

شاخص فرابورس تهران اما برخلاف شاخص کل بورس، روز گذشته سبزپوش شد. این شاخص با رشد 8/1واحدی، در عدد 5/827بسته شد تا خود را مدیون رشد قیمت «سمگا» ببیند. به این ترتیب، اثرگذارترین نمادهایی که شاخص فرابورس را ارتقا دادند عبارتند از: سمگا، وگردش، شپاس و جم که جمعا شاخص را 7/3واحد ارتقا دادند. از طرف دیگر نمادهای ذوب، زاگرس و مارون شاخص فرابورس را جمعا یک واحد تنزل دادند و در جمع منفی‌ترین اثرگذاران بر شاخص فرابورس قرار گرفتند.

همچنین طی معاملات روز گذشته، سهامداران حقیقی 344میلیون و 152هزار ورقه بهادار به ارزش 88میلیارد تومان خریداری کردند و 343میلیون و 939هزار سهم به ارزش 89میلیارد تومان به فروش رساندند. از طرف دیگر، اشخاص حقوقی نیز 125میلیون و 864هزار سهم به ارزش 102میلیارد تومان خریدند، در حالی که 126میلیون و 76هزار سهم به ارزش باز هم 102میلیارد تومان درمعرض فروش گذاشتند.


بازگشایی «سمگا» و صف خرید «خکاوه»

جالب‌ترین اتفاق روز گذشته بازگشایی نماد شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بود. سهام این شرکت که به طنز میان فعالان بورسی به سهام سمج‌ها معروف شده، پیش از توقف نماد در هفته‌های گذشته به کرات و به‌طور پیوسته تا مرز دامنه نوسان روزانه رشد کرد. روز گذشته که این نماد با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی سود، آماده انجام معامله شد، با رشد تقریبا 30درصدی مواجه شد و در برخی لحظات حتی تا 40درصد نیز رشد کرد.

همچنین درحالی که دیروز وضعیت نمادهای گروه خودرویی چنگی به دل نمی‌زد، اما سهام شرکت سایپا دیزل (خکاوه) بارها با صف خرید مواجه شد و تا مرز دامنه 4درصدی نوسان روزانه پیش رفت. هرچند که چندین بار برای صف‌های خرید این سهم، به اندازه کافی سهام عرضه شد اما در پایان ساعت معاملات نیز مقداری از صف خرید باقی ماند. نکته قابل‌توجهی که در این روزهای بورس در حال رخ دادن است، این است که گویی جریانی وجود دارد که در کمین سهم‌های ارزان خودرویی نشسته و هر بار روی یکی از سهم‌ها سفته‌بازی می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، دیروز نوبت به سایپا دیزل رسیده بود و این سهم به کمک سفته‌بازان با رشد قیمت مواجه شد.

همچنین روز گذشته و طی روند معاملات، صف شرکت‌های بیمه‌یی عرضه شد. ضمنا نمادهای «ثنوسا»، «فاذر» و «وسینا» مرتبا در صف خرید قرار می‌گرفتند و بارها نیز صف‌های خرید جمع شد. افزون بر این سهام و حق تقدم بانک گردشگری (وگردش) در صف سنگین خرید قرار گرفت.


«فجر» شفاف‌سازی کرد

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان طی نامه‌یی خطاب به اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرد که تاکنون مبلغ حدود ٧٧میلیارد ریال از بدهی‌های سال ١٣٩٢ که درصورت‌های مالی اخیرالذکر برای آن ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول درنظر گرفته شده بود، حیطه وصول درآمده است.

در توضیحات این نامه آمده است: مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول ١٠٨،٣٠٧میلیون ریال است که تاکنون مبلغ ٧٧،٠٠٠میلیون ریال از آن وصول شده که مبلغ ۶٢،٠٠٠میلیون ریال آن واریزی نقدی بوده و مابقی آن سود سهام بوده است. اثرات وصول بخشی از ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در زمان تهیه و ارایه صورت‌های مالی شش ماهه منعکس و به آن سازمان ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر