G20 و آینده انرژی جهان

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۵۹

گروه انرژی زهره اکرمی

شاید اگر ماشین زمان وجود داشت و ما می‌توانستیم به آینده و حدود 100سال بعد سفر کنیم، شاهد روزهایی بودیم که کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفت خام، چاه‌ها و میدان‌های نفت خود را بسته و طلای سیاه دیگر عملا به زباله‌یی سیاه تبدیل شده است. این تصویر، رویای کشورهای غربی و اقتصادهای بزرگ جهان محتاج به نفت خام است. این کشورها تاکنون از راه‌های مختلفی سعی در محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی و بالا بردن هزینه‌های این تولید برای کشورهای دارنده نفت و گاز کرده‌اند.

شاید در این میان برخی دغدغه‌های محیط زیستی نیز وجود داشته باشد اما درک این مساله که این خواست بیش از هر چیز خواستی سیاسی به حساب می‌آید، چندان دشوار نیست. پس از کاپ 21 که تعهدات سنگینی را بر عهده کشورهای تولید‌کننده نفت و گاز گذاشته و هدف‌گذاری در زمینه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان کرد، اکنون گردهم‌آیی گروه 20 که روز گذشته سران چندین کشور بزرگ جهان جهت دیدارهای دوجانبه در آن وارد پکن شدند نیز به‌واسطه بیانیه نشست وزرا که یک ماه پیش برگزار شد، تعهداتی جدید در زمینه محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی بر دوش کشورها خواهد گذاشت. گزارش «تعادل» درباره این بیانیه را در ادامه می‌خوانید.

سال 1999 بود که 20کشور بزرگ اقتصادی با هدف حمایت از ثبات اقتصادی در جهان، جی20 را تشکیل دادند. این جمع که شکل توسعه‌یافته

جی 8 است، این روزها با وجود نفت 50دلاری، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نزدیکی نشست اوپک و بحران فزاینده آلودگی‌های زیست‌محیطی که تنها بخشی از مشکلات جهان است، راه دشواری در تصمیم‌گیری برای آینده جهان پیش‌رو به‌ویژه در حوزه انرژی دارد.

به گزارش «تعادل» به نقل از چاینا دیلی، چین عزم خود را برای ایفای نقشی بزرگ در استفاده از سوخت‌های پاک جزم کرده است. چین که در رتبه‌بندی کشورهای دارای ذخایر زغال سنگ روی سکوی سوم ایستاده و 47درصد از سوخت زغال سنگ جهان را تامین می‌کند، با اجرایی کردن حمایت خود از سوخت پاک، کمک شایانی به اهالی زمین می‌کند. به گزارش «چاینادیلی»، در نشست ماه ژانویه وزرای انرژی گروه جی20 در پکن، بر استفاده از سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر تاکید شد. در بیانیه منتشر شده از این نشست که لحن و کلماتی مشابه با بیانیه کاپ 21 پاریس دارد، عنوان شد: «ما اعضای گروه را به سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر، تلاش برای رفع موانع این دست سرمایه‌گذاری‌ها، توجه به منابع انرژی تجدیدپذیر بومی و افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر در ترکیب انرژی جهان تشویق می‌کنیم.»

بر اساس گزارش این روزنامه چینی، بازار انرژی جهان در سال گذشته بر اثر اقتصاد نابسامان و تقاضای پایین متاثر از قیمت نفت، وضعیتی بغرنجی داشت. با این حال انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در این مدت جایگاه خود را بهبود داده‌اند و همزمان با آن انرژی هسته‌یی نیز به سطح جدیدی در معادلات جهانی رسیده و جایگاه خود را به عنوان منبع انرژی تثبیت کرده است. درهمین راستا، در بیانیه منتشر شده از نشست وزای انرژی گروه20 ذکر شده است: « کشورهایی که استفاده از انرژی هسته‌یی را برای تامین منابع خود برگزیده‌اند، کمک اثرگذاری به کاهش گازهای گلخانه‌یی می‌کنند.» گفتنی است کشور فرانسه در جهان بیشترین استفاده را از انرژی هسته‌یی برای تامین منابع خود دارد.

گروه20 تمام کشورها را به استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی و مبادله تخصص و مهارت‌های خود در این تشویق کرده‌اند.

اما این گروه با در اختیار داشتن حدود دوسوم جمعیت جهان و با وجود وزن اعضای خود، درگیر اختلافات درونی ازجمله درگیری ارزی امریکا و چین، اختلاف نظر اروپا و امریکا در خصوص راهبرد خروج از سیاست‌های تحریک اقتصادی، اختلاف‌نظرها در بحران خاورمیانه و بدهی‌های عظیم بانکی برخی اعضای گروه است. با آنکه امنیت انرژی و تغییرات آب و هوایی ازجمله اصلی‌ترین محورهای این گروه است اما گویا در میان سیاست‌های روزمره غول‌های اقتصادی کم‌رنگ‌ترین مساله است.

با آنکه کمتر از یک‌سال از نشست کاپ 21 پاریس می‌گذرد، آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی در حال بستن آخرین رگه‌های تنفسی جهان است. کاپ 21 که با تعهدات امیدبخش کشورها کار خود را پایان داد، چشم نظری به رفت و آمدهای دیپلماتیک این روزهای پکن دارد. استرالیا، کانادا، عربستان سعودی، امریکا، هند، روسیه، آفریقای جنوبی، ترکیه، آرژانتین، برزیل، مکزیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، چین، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی از اعضای این گروه هستند. از آنجا که نهادها و سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان بین‌المللی کار، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سازمان تجارت جهانی و اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز در این نشست شرکت می‌کنند، انتظار می‌رود تصمیم‌گیری‌های کلانی برای حوزه اقتصاد به‌طور عام و انرژی به‌طور خاص گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر