ضوابط بین‌المللی غذای حلال تدوین شد

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۵۴

گروه صنعت

ظرفیت گردش مالی صنعت حلال در کشورهای اسلامی بیش از ۲۵۰۰میلیارد دلار است که براساس اعلام سازمان ملی استاندارد، اگر ایران تنها پنج درصد از این بازار را در اختیار بگیرد در آینده نزدیک نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت. این گردش مالی عظیم باعث شده که همه کشورها حتی کشورهای غیراسلامی نیز به این عرصه ورود کرده و بخواهند سهمی از این بازار داشته باشند. در این میان، ایران به عنوان عضو سازمان همکاری‌های اسلامی استاندارد غذای حلال را مورد تصویب قرار داده و در همین راستا، روز گذشته دومین جلسه شورای غذای حلال برگزار شد. پس از تصویب دستورالعمل‌های مصوب در شورا، کمیته‌های مختلفی با عناوین فقه، استانداردسازی، تجارت و پژوهش‌های کاربردی کار خود را آغاز می‌کنند و این شورا قرار است برای گرفتن سهمی از بازار صنعت حلال توسط ایران سیاست‌گذاری‌هایی انجام دهد. اگرچه برخی نمایندگان شرع نسبت به بروز برخی بی‌مبالاتی‌ها در صنعت غذا هشدار می‌دهند؛ چراکه به اعتقاد آنها غذای حلال در ایران بدون رعایت برخی ضوابط اندک می‌تواند حرام شود.

به گزارش«تعادل» وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: درست است که ایران کشوری اسلامی است و همه کالاها و خدمات باید با روش‌های شرعی تهیه شوند ولی این کار باید به صورت قانونمند صورت گیرد زیرا کالا و خدمات ایرانی علاوه بر داخل کشور به مسلمانان کشورهای دیگر نیز عرضه می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری راهبردی تجارت محصولات و خدمات حلال اظهار کرد: باید ضوابطی برای ارائه به مجامع بین‌المللی در رابطه با ذبح شرعی، غذا و محصولات حلال تهیه کنیم که مراحل مربوط به این کار طی شده و به تصویب مجمع ذی‌ربط در رابطه با کشورهای اسلامی رسیده است. وی ادامه داد: بر این اساس شرایط فقه شیعه اثنی‌عشری مورد قبول عام قرار گرفت و برای ما نیز الگو شد. وی با بیان اینکه در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری راهبردی تجارت حلال، دستورالعمل مربوط به این مساله مصوب می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم در دنیا به عنوان کشوری که انواع کالا و خدمات حلال را در سطح بین‌المللی عرضه می‌کند، مطرح شویم. وزیر صنعت با تاکید بر نقش سازمان استاندارد در تدوین استانداردهای مربوط به تجارت حلال گفت: بحث حلال فقط به غذا ختم نمی‌شود بلکه در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی، مسائل شیمیایی، خدمات رفاهی و گردشگری همچنین پروازهای حلال نیز مطرح است.


افزایش سهم ایران از 8 هزار میلیارد دلار

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی حدود 8 هزار میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که ایران سهم بالایی در این رقم داشته باشد. وی با بیان اینکه مسلمانان 23درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، گفت: توجه به مساله حلال‌سازی محصولات و خدمات می‌تواند نقش موثری در جذب بازارهای جهانی کشورهای اسلامی داشته باشد.

تبدیل حلال به حرام با بی‌مبالاتی‌ها

آیت‌الله عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در واکنش به صحبت وزیر صنعت مبنی بر حلال بودن تمام کالاها و خدمات داخل کشور با بیان اینکه در ایران غذای غیرحلال نیز وجود دارد، گفت: بسیاری از بی‌مبالاتی‌ها وجود دارد که اگر رعایت نشود، غذای حلال به حرام تبدیل می‌شود. وی با بیان اینکه دستگاه ناظر بر این بی‌مبالاتی‌ها باید مشخص شود، تصریح کرد: در کشور 700کشتارگاه وجود دارد و به همین تعداد نیز ناظر شرعی داریم پس باید این بحث را به همه کالاها تعمیم دهیم. وی تاکید کرد: شورای سیاست‌گذاری تجارت حلال باید مسائل مربوط به این حوزه را سازماندهی کند تا هر کشور یا سازمانی تمایل به تهیه غذای حلال داشت، بتواند آن را از طریق ایران تامین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر