بازار پیش‌فروش مسکن قفل شد

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۵۱

گروه راه و شهرسازی|

حسام عقبایی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: برعکس تهران در کل کشور شاهد سیر نزولی معاملات هستیم به طور مثال در مرداد ماه امسال ۵۹ هزار و ۹۸۶ قرارداد خرید و فروش در کل کشور امضا شد که این رقم در مرداد ماه سال گذشته ۹۰هزار قرارداد بود که کاهش حدود 35درصد را نشان می‌دهد. علت اصلی این است که رونق مسکن معمولا از پایتخت نشأت می‌گیرد. او همچنین از قفل شدن معاملات پیش فروش مسکن خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، بازار مسکن در نیمه دوم سال 95 با ثبات باشد همچنین در شرایط کنونی ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد.

عقبایی روز گذشته در نشست خبری با اشاره به رشد ۲۰درصدی معاملات مسکن شهر تهران در پنج ماهه نخست سال جاری افزود: برعکس تهران در کل کشور شاهد سیر نزولی معاملات هستیم. درحال حاضر نیز ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد هم‌اکنون عرضه‌کنندگان زیاد هستند. با این حال پیش‌بینی من این است که تا پایان سال ثبات نسبی در بازار مسکن حاکم شود.


قفل شدن پیش فروش‌ها

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: اگر جوانب حقوقی پیش‌فروش و پیش‌خرید رعایت نشود، نوعی تهدید است و مشکل‌ساز خواهد شد. عقبایی گفت: امروز پیش‌فروش قفل شده و این بن‌بستی برای خروج مسکن از رکود است. مجلس و کمیسیون عمران باید نسبت به اصلاح قانون پیش‌فروش در قالب طرح ورود کنند تا ضریب امنیت معاملات بالا رود و خروج مسکن از رکود رخ دهد. عقبایی گفت: در تیر ماه امسال 282 قرارداد پیش‌فروش در تهران و1110قرارداد پیش‌فروش در کل کشور داشتیم.

ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد

رییس اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگری از سخنان خود به رشد ۲۰درصدی معاملات مسکن شهر تهران و پنج ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: فکر نمی‌کنم حجم معاملات در حدی باشد که شاهد جهش معاملات در نیمه دوم سال جاری باشیم چون در سال انتخابات قرار داریم و تقریبا از اسفند ماه معاملات افت می‌کند. وی ادامه داد: برعکس تهران در کل کشور شاهد سیر نزولی معاملات هستیم به طور مثال در مرداد ماه امسال ۵۹ هزار و ۹۸۶ قرارداد خرید و فروش در کل کشور امضا شد که این رقم در مرداد ماه سال گذشته ۹۰هزار قرارداد بود که کاهش حدود 35درصد را نشان می‌دهد. علت اصلی این است که رونق مسکن معمولا از پایتخت نشأت می‌گیرد.

حسام عقبایی درخصوص اینکه افزایش معاملات شهر تهران چقدر در قیمت‌ها تاثیر گذاشته است، گفت: قیمت خرید و فروش در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۲ تغییر چندانی نداشته و حتی در برخی نقاط شاهد کاهش قیمت هم بوده‌ایم. درحال حاضر نیز ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد و هم‌اکنون عرضه‌کنندگان زیاد هستند. با این حال پیش‌بینی من این است که تا پایان سال ثبات نسبی در بازار مسکن حاکم شود.

وی همچنین افزود: در مرداد ماه سال 1394 در مجموع 90هزار و 470 فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در کشور منعقد شد. نماینده رییس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور درباره میزان معاملات مسکن در شهر تهران گفت: در مرداد ماه سال جاری در تهران شاهد تنظیم 18هزار و 699 قرارداد خرید و فروش و 22هزار و 882 قرارداد اجاره در مشاوران املاک این شهر بودیم.

نماینده رییس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور گفت: میزان معاملات مسکن در تهران در سه ماهه خرداد تا مرداد در مقایسه با سال گذشته رشد 20درصدی دارد و پیش‌بینی ما این است در نیمه دوم امسال شاهد افزایش معاملات مسکن در شهر تهران باشیم. عقبایی درباره وضعیت قیمت مسکن افزود: از سال 1392 که بازار مسکن وارد رکود شده تاکنون قیمت‌ها افزایش نیافته است. حتی در برخی از مناطق شهر تهران روند کاهشی نیز داشته و هم‌اکنون در شهر تهران فروشندگان مسکن بیش از خریداران هستند.

نماینده رییس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور گفت: با این حال روند رشد معاملات مسکن در تهران می‌تواند به سایر شهرهای کشور تسری پیدا کند زیرا رونق بازار مسکن در تهران بر سایر شهرها بسیار اثرگذار است.


قانون‌شکنی در الزام‌ مشاوران به اخذ پروانه تجاری

عقبایی با بیان اینکه به علت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی درآمدهای شهرداری‌های مناطق مختلف شهر تهران کاهش پیدا کرده و ما نباید آن را جبران کنیم، گفت: در دو سال اخیر در این خصوص مکاتبات زیادی با شهرداری تهران انجام شده است اما همچنان شاهد این اقدام در برخی از مناطق شهرداری با مشاوران املاک در شهر تهران هستیم. وی ادامه داد: از سال 1382 در سطح شهر تهران برای 3500واحد مشاور املاک پروانه کسب صادر کردیم که در محل‌های اداری صادر شده اما برخی مناطق شهرداری تهران مانع فعالیت واحد صنفی دارای پروانه کسب می‌شوند که در این راستا مکاتباتی به قالیباف و شورای شهر داشته‌ایم اما هنوز مشکل حل نشده است. رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد: درآمد شهرداری و صدور پروانه ساختمان در شهر تهران کاهش یافته اما نباید همکاران ما تاوان دهند.


غیرمنطقی بودن اخذ مالیات

عقبایی همچنین گفت: مشکل کلیدی دیگر صنف مشاوران املاک، پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده است. ما موافق فرار مالیاتی نیستیم اما اخذ مالیات از مالیات بر ارزش‌افزوده در قراردادهای ما منطقی نیست‌ ضمن اینکه مالیات‌های مشاغل مشاوره املاک در شهرهای بزرگ چند ده برابر شده است. رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با انتقاد از رفتار مغرضانه برخی متولیان مالیاتی گفت: وقتی فردی خانه‌یی را می‌فروشد یا اجاره می‌دهد مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده است درحالی که مالیات بر اموال غیرمنقول و خدمات اموال غیرمنقول از شمول مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند اما سازمان‌های مالیاتی خدمات ما را از محل پرداخت ارزش‌افزوده محاسبه می‌کنند و مشاوران املاک هم این رقم را از مردم دریافت می‌کنند و در واقع به مردم فشار می‌آید و ما فقط مسوول اخذ مالیات شده‌ایم. وی افزود‌: مشکل دیگری که وجود دارد، این است که اگر مشاور املاکی در سال 100میلیون درآمد داشته باشد باید 9میلیون مالیات ارزش‌افزوده بدهد درحالی که 30میلیون از وی می‌گیرند که شامل 9درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، 9درصد جریمه و 9درصد عوارض است.


پلمب دفاتر املاکی که کمیسیون اضافی می‌گیرند

رییس اتحادیه مشاوران املاک در واکنش به تخطی بعضی دفاتر املاک از نرخ‌های مصوب کمیسیون و تعیین شده توسط اتحادیه تصریح کرد: قاعدتا مشاوران املاک در هر شهری نرخی دارند که کمیسیون نظارت آن شهر تعیین می‌کند. مثلا در شهر تهران در قراردادهای خرید و فروش تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد از هر طرف معامله و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا 0.25درصد از هر طرف معامله به عنوان کمیسیون دریافت می‌شود. وی ادامه داد: در کمیسیون اجاره شهر تهران نیز یک چهارم اجاره ماهانه از هر طرف معامله به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌شود. عقبایی اظهار کرد: من تخلفات را تکذیب نمی‌کنم اما مشاوران املاک حق انجام این کار را ندارند. هر مشاور املاکی که بخواهد بیش از نرخ‌های تعیین شده مبلغی دریافت کند با آن برخورد می‌کنیم که در این خصوص شهروندان اگر به موردی برخورد کردند می‌توانند با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرند که در این صورت ما نسبت به بازپرداخت مبلغ اقدام می‌کنیم و حتی تا پلمب واحد صنفی و ابطال واحد پروانه کسب با خاطیان برخورد می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر