یکی از ابزارهای مهم و انکارناپذیر برای ترویج فرهنگ در هر کشوری رسانه است و یکی از مهمترین رسانهها در کشور ما، رسانه ملی است. اگر قرار باشد سهم تعاون از تولید ملی را از 5 یا 6 درصدی که اکنون داراست، ارتقا داده و به 25درصدی که در قانون سیاستهای کلی اصل 44 آمده است، برسانیم باید فرهنگ تعاون و همکاری را در سطح جامعه افزایش دهیم و قویترین ابزاری که در این راه در اختیار داریم، رسانه ملی است. متاسفانه در سالیان اخیر به خصوص در 6 سال گذشته، رسانه ملی به جای اینکه برنامهیی برای حمایت از SMEها و صنایع کوچک و متوسط داشته باشد سعی در درآمدزایی از طریق این بنگاهها داشته و به آنها به چشم یک منبع درآمد نگریسته است. این درحالی است که بنگاههای کوچک و متوسط عموما منابع مالی لازم برای تبلیغات و برندسازی و در نتیجه قدرت ورود به بازار و رقابت در آن را ندارند. درحال حاضر بخش بزرگی از اشتغال کشور را بنگاههای کوچک و متوسط ایجاد میکنند و 30درصد از این بنگاهها را تعاونیها تشکیل میدهند. کمک به تعاونیها برای حضور موفق در بازار به معنای همکاری در ایجاد شغل و رفع معضل بیکاری از طرفی و افزایش درآمد شاغلان از طرف دیگر
است.
بالطبع هزینهسازی برای تعاونیها قدم برداشتن در خلاف این راه را معنی میکند. اما چه راهکاری را میتوان در پیش گرفت که هم تعاونیها قدرت تبلیغات خود را بازیابند و هم رسانه ملی متحمل ضرر نشود؟ سه راهکار برای رسیدن به این هدف وجود دارد که در ادامه به اختصار هر کدام از آنها معرفی میشود. راهکار اول این است که تبلیغات تعاونیها از رسانه ملی در ساعاتی معین و مشخص رایگان باشد و تبلیغاتی که در آن ساعت پخش شوند از معافیت پرداخت هزینه تبلیغات برخوردار شوند. به این طریق تعاونیهایی که برخوردارترند همچنان به تبلیغ در ساعات دلخواه خود میپردازند و سایر تعاونیها نیز فرصت حضور در رسانه ملی را پیدا میکنند. البته گویا ریاست محترم صدا و سیما، جناب آقای عبدالعلی علیعسکری برنامه دارند که با توجه به منویات مقام معظم رهبری، شبکهیی را برای تبلیغات رایگان کالاهای ایرانی تاسیس کنند. اما باید توجه داشت که تبلیغات در یک شبکه برای حضور موفق در بازار کفایت نمیکند و برای حمایت از تعاونیها، لازم است تدبیری برای پخش تبلیغ محصولات آنها از تمام شبکههای صدا و سیما اندیشیده شود. راهکار دوم برای کمک به تعاونیها در بحث تبلیغات، اختصاص بودجه سالانه برای تبلیغات و برندسازی به این بخش از طرف دولت است. این اقدام میتواند نمونهیی از مداخله توسعهیی دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور تلقی شود. نهایتا راهکار دیگر برای افزایش قدرت تبلیغات تعاونیها، ارائه تخفیفات و معافیتهای ویژه به این بنگاههاست که باید از طریق تصویب در مجلس و ابلاغ قانون سراسری پیگیری شود. با این کار میتوان فرصتی فراهم کرد که تعاون نه تنها در قالب تبلیغات بلکه به شکل مستندها و برنامههای ترویجی در رسانه ملی حضور داشته باشد تا علاوه بر افزایش قدرت رقابت تعاونیها در بازار، فرهنگ تعاون در جامعه تقویت شود. درحال حاضر شرکتها و کالاهای خارجی وارد بازار ایران شدهاند و تبلیغات آنها از صدا و سیما پخش میشود، این درحالی است که کالاهای ایرانی تولید شده توسط بنگاههای کوچک و متوسط به واسطه ضعف مالی توانایی تبلیغات مناسب و در نتیجه رقابت با کالاهای وارداتی را ندارند. اکنون نوبت آن است که رسانه ملی، گامی برای حمایت از تولید داخلی بردارد و نه تنها مسوولان این رسانه بلکه تمام مسوولان کشور همانطور که دکتر ربیعی، وزیر محترم تعاون گفتهاند، تعاون را باور کنند.