اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۳۵

بازسازی جمجمه یک زن مومیایی با چاپگر سه بعدی

مهر محققان استرالیایی برای نخستین‌بار در جهان موفق به بازطراحی جمجمه یک مومیایی با فناوری چاپگر سه بعدی شدند. محققان دانشگاه «ملبورن» استرالیا با به‌کارگیری فناوری چاپگر سه بعدی توانستند جمجمه یک زن مومیایی ۲۵ساله را دوباره بسازند. به گفته این تیم تحقیقاتی، بعد از انجام سی‌تی‌اسکن و بررسی‌های دقیق روی محصول تولید شده توسط چاپگر سه بعدی مشخص شد که این جمجمه چاپ شده به لحاظ ظرافت و شباهت نزدیک به نمونه اصلی است. محققان دانشگاه «ملبورن» اعلام کردند، این زن ۲۵ساله به دلیل یک بیماری خاص بعد از مرگش مومیایی شده بود و هدف اصلی از به‌کارگیری این تکنیک رمزگشایی از علت بیماری او است. بر هیمن اساس، با به‌کارگیری این شیوه می‌توان مطالعه دقیق‌تری روی مومیایی‌ها بدون آسیب رساندن به آنها انجام داد.


بازگشت اپل به توییتر بعد از 5سال

مشبل اپل که از سال 2011 هیچ مطلبی در حساب کاربری خود در توییتر ارسال نکرده بود، بعد از مدت‌ها به این شبکه اجتماعی بازگشته است. برخی کارشناسان این مساله را با نزدیک شدن به زمان عرضه آیفون 7 مرتبط دانسته و می‌گویند اپل قصد دارد از این طریق اطلاع‌رسانی آنی و دقیقی در مورد نسل جدید گوشی آیفون داشته باشد. در این حساب کاربری که از آدرس twitter. com/apple در دسترس است تا چندی قبل هیچ تصویر یا مطلبی که نشانی از اپل داشته باشد، موجود نبود، اما به تازگی به جای تخم مرغ معروفی که در بخش نمایه هر فرد در توییتر نمایش داده می‌شود، لوگوی اپل و علامت تاییدکننده تعلق این حساب به اپل مشاهده می‌شود. اپل در سال 2009 هم از 5حساب کاربری تایید شده‌یی تیونز در توییتر استفاده می‌کرد. حساب AppStore اپل هم در سال 2011 راه‌اندازی شد و اپل در توییتر دارای حساب‌های دیگری از جمله

@AppleSupport@،AppleMusicو@AppleNews است. حساب پشتیبانی اپل موسوم به @AppleSupport هم از ماه مارس گذشته در توییتر راه‌اندازی شده است. همچنین تیم کوک مدیرعامل اپل هم بطور مرتب از توییتر استفاده می‌کند و دارای حساب شخصی خاص خود است.


کمربند هوشمند مشاور تغذیه است

ساینس دیلی یک شرکت آسیایی کمربند هوشمندی تولید کرده است که با بهره‌گیری از مجموعه‌یی حسگر و گام‌شمار، وضعیت غذا خوردن و مصرف کالری را محاسبه و به تلفن‌همراه هوشمند ارسال می‌کند. کمربند هوشمند مشابه تلفن‌ هوشمند شارژ می‌شود، اما با استفاده از سامانه مدیریت مصرف تا 20روز نیاز به شارژ مجدد ندارد. قرار است این کمربند ارزان‌قیمت 69 دلاری در دو نمونه مردانه و زنانه به زودی به بازار عرضه شود. در کمربند هوشمند مجموعه‌یی از حسگرهای پیشرفته ازجمله حسگر مغناطیسی محاسبه پیوسته قطر کمر نصب شده است. این حسگر تغییرات قطر کمر را به‌طور پیوسته محاسبه کرده و اطلاعات را در بازه روزانه، هفتگی و ماهانه در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا دیگر کسی از چاق شدن ناخواسته احساس ناراحتی نکند.


روند بی‌سابقه افزایش گرمای زمین در هزار سال اخیر

ناسا سازمان ناسا از روند افزایشی و بی‌سابقه گرمای کره زمین در هزار سال اخیر خبر داد.

کارشناسان ناسا اعلام کردند، سرعت افزایش فعلی گرمای کره زمین در هزار سال اخیر بی‌سابقه و این روند افزایش دمای زمین احتمالا بیش از ۱.۵درجه سانتیگراد در سطح جهانی خواهد بود.

به گفته محققان ناسا روند گرم شدن کره زمین از قرن بیستم به بعد اینچنین گزارش نشده است.

دانشمندان بر این باور هستند که برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه دمای کره زمین باید از انتشار آلایندهای دی اکسید کربن جلوگیری و علم مهندسی زمین را بیشتر در مسائل محیط زیستی دخیل کرد.

ناسا اعلام کرد، براساس تحقیقات انجام گرفته طی ماه‌های گذشته و رصد نقشه‌های ماهواره‌یی هواشناسی به این نتیجه رسیده‌ایم که سال ۲۰۱۶ میلادی، سریع‌ترین روند افزایش دما را در ۱۰۰۰سال اخیر به خود اختصاص داده است.

«گاوین اشمیت»، مدیرعامل موسسه «گودارد» برای مطالعات فضایی می‌گوید: افزایش دما به صورت بی‌وقفه در حال انجام گرفتن است و این عامل در یکصد سال آینده به یک معضل مزمن برای جوامع تبدیل خواهد شد.

بر همین اساس، افزایش روند گرما در صد سال اخیر ۱۰برابر سریع‌تر از میانگین دورهای قبل ثبت شده که این به معنی افزایش سرعت حداقل ۲۰برابری گرمای کره زمین در ۱۰۰سال آینده نسبت به میانگین دوره‌های قبل از خود خواهد بود.



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر