آماده شدن بسترهای ارتباطی برای انتقال تکنولوژی

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۳۱

از نظر کارشناسان بازار ‌آی‌تی، حضور شرکت‌های خارجی در ایران و همکاری مشترک آنها با شرکت‌های فناوری اطلاعات داخلی فرصتی برای بهبود ارتقای صنعت‌های مختلف کشور در فضای رقابتی است.

امیر قلی‌زاده فعال بازار آی‌تی درباره انتقال تکنولوژی به ایران باید بسترهای مناسب آماده شود. اگر ایران بخواهد به هاب منطقه تبدیل شود، باید ببینیم بستر آن چیست؟ راه‌های ارتباطی یکی از این بسترها است. اگر این بسترها فراهم باشد کشورهای خارجی نیز برای ورود به ایران آمادگی خود را اعلام می‌کنند.

وی درباره سیاست مشخص شرکت در انتقال تکنولوژی گفت: باید بسترهای مناسب آماده شود و اگر ایران بخواهد به هاب منطقه تبدیل شود، باید ببینیم بستر آن فراهم است؟ راه‌های ارتباطی یکی از این بسترها است، اگر این بسترها فراهم باشد شرکت‌های خارجی هم استقبال می‌کنند. وی گفت: اگر بسترهای کلان کشور آماده باشد ما آمادگی داریم و شرکت آتن هم آمادگی دارد که کل منطقه را پوشش دهد.

وی ادامه داد: به‌طور قطع اگر بتوانیم با ارتباطات بین‌المللی با شرکای خارجی در ارتباط باشیم و بتوانیم کسانی که صاحب تکنولوژی هستند را به بازار بیاوریم و به عنوان استراتژی تکنیکال از این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم در روند فعالیت مجموعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

واقعیت این است که ما در آسیا از بزرگ‌ترین خریداران محصولات شرکت‌های خارجی و البته بزرگ‌ترین شرکت خارجی ATEN هستیم، به همین دلیل آنها ایران را حمایت کردند. درست است چالش‌های زیادی وجود داشته اما به هرحال مشکلات پیش‌رو با همکاری‌های فی‌مابین حل و برطرف شده است. شریک تجاری خوب در دوران تحریم به‌طور قطع به توسعه و انتقال بیشتر تکنولوژی کمک کرده و راه را در پساتحریم هموارتر می‌کند. درباره انتقال تکنولوژی به ایران باید بسترهای مناسب آماده شود. اگر ایران بخواهد به هاب منطقه تبدیل شود، باید ببینیم بستر آن چیست؟ راه‌های ارتباطی یکی از این بسترهاست. مثلا فرودگاه دوبی روزانه چهار پرواز به همه نقاط دنیا دارد. اینها بسترهایی هست که دست ما نیست. اگر این بسترها فراهم باشد آنها هم استقبال می‌کنند. اینها بسترهای کلان کشور است، که اگر آماده باشد، آمادگی برای ارائه خدمات وجود دارد.

بر همین اساس نیز به نظر می‌رسد نگاه دولت در شرایط پسابرجام برای خروج از رکود باید نگاه ویژه‌یی باشد، بدین معنا که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور در عرصه اقتصاد مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و در عین حال خلأ‌ها و نیازمندی‌ها شناسایی شود تا ضمن حمایت از دستاوردهای فعالان اقتصادی کشور به‌ویژه دستاوردهای ارزشمند دوران تحریم، از توانمندی شرکت‌های خارجی برای تامین مالی، سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و دانش فنی برای نوسازی و روزآمد کردن صنایع، توسعه فعالیت‌ها و ایجاد اشتغال در داخل کشور استفاده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر