استفاده از سلفون در لباس برای خنکی

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۳۰

ساینس‌نیوز تغییرات آب‌وهوایی باعث گرم‌تر شدن زمین شده و محققان را مجبور به جست‌وجوی راه‌هایی برای سازگار ساختن انسان‌ها با این تغییرات گرمایشی کرده است.

محققان دانشگاه استنفورد اکنون در حال کار روی لباس‌هایی هستند که بدن را خنک نگه داشته و روزهای گرم تابستان را قابل تحمل می‌کنند.

آنها با انجام اصلاحات و تغییراتی بر روی پوشش‌های سلفونی که معمولا برای تازه نگهداشتن غذاها استفاده می‌شود، پارچه‌یی تولید کرده‌اند که می‌تواند پوست را خنک کند. اگرچه منسوجات پلاستیکی الهام گرفته از سلفون هنوز وارد بازار نشده‌اند، اما می‌توانند راه را برای پوشاکی هموار کنند که به ذخیره انرژی و هزینه‌های صرف شده برای دستگاه‌های تهویه کمک می‌کنند. محققان برای این تحقیق که در مجله ساینس منتشر شده، روی ماده نانو منفذدار پلی‌اتیلن (nanoPE) کار کرده و ماده‌یی را تولید کردند که می‌تواند به آزاد کردن حرارت بدن کمک کند. مانند بسیاری از پارچه‌های موجود، این مواد با تبخیر عرق بدن باعث می‌شوند که پوست احساس خنکی کند. اما همچنین دارای مکانیسم خنکسازی دیگری نیز هست که می‌تواند صنعت پوشاک را متحول کند و آن، پارچه پلاستیکی است که حرارت بدن را به شکل تابش مادون‌قرمز از پارچه عبور می‌دهد. محققان برای ساخت این پارچه خنک‌کننده از حوزه‌های فوتونیک، نانوفناوری و شیمی استفاده کرده تا نایلون پلی‌اتیلن مورد استفاده در آشپزخانه برای تازه نگه داشتن مواد غذایی (سلفون) در مقابل نور مرئی شفاف نشده و به هوا، بخار آب و تابش حرارتی اجازه ورود و خروج دهد. اگرچه این پارچه که با الهام از این پوشش پلاستیکی ساخته شده هنوز در بازار موجود نیست ولی می‌تواند راه را برای لباس‌هایی که به صرفه‌جویی در انرژی و هزینه کمک خواهند کرد، هموار کند.

محققان از نوعی پلی‌اتیلن استفاده کرده‌اند که معمولا برای ساخت باتری به کار می‌رود. این پلاستیک خاص از یک نانوساختار خاص برخوردار است که آن را در برابر نور مرئی، مات می‌کند اما در برابر تابش مادون قرمز، شفاف می‌شود تا حرارت بدن از آن عبور کند. آن‌ها همچنین این ماده را با مواد شیمیایی اصلاح کردند که به مولکول‌های بخار آب اجازه عبور از نانومنفذهای درون پلاستیک را داده و پارچه را قادر به تنفس می‌کند. محققان دریافتند که این پارچه در مقایسه با پارچه‌های نخی، پوست را تا 3.6درجه فارنهایت خنک‌تر می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر