تلاقی فناوری و سنت در تدوین نقشه راه گیاهان دارویی

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۲۹

گروه دانش و فن سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران» به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از امروز، پانزدهم شهریورماه تا هجدهم شهریورماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود همزمان با برگزاری این نمایشگاه قرار است از نقشه راه گیاهان دارویی نیز رونمایی شود. محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی از امروز گفت: در این دوره از جشنواره علاوه بر رونمایی از برخی از محصولات این حوزه اقدام به معرفی برترین‌های این حوزه می‌شود.

وی از رونمایی از نقشه راه گیاهان دارویی در این دوره از جشنواره خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون سند راهبردی گیاهان دارویی از سوی شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود ولی تاکنون تکالیف دستگاه‌های مرتبط با این حوزه روشن نبود. عصاره خاطرنشان کرد: براساس این سند راهبردی اقدام به تدوین نقشه راه حوزه گیاهان دارویی کردیم و در آن تکالیف دستگاه‌های مختلف در زمینه گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های آن مشخص شده است. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، کار و امور اجتماعی، سازمان محیط زیست را از جمله نهادهای فعال در حوزه گیاهان دارویی دانست و خاطرنشان کرد: در قالب نقشه راه تکالیف هر یک از دستگاه‌ها در حوزه گیاهان دارویی مشخص شده است. وی یادآور شد: در این جشنواره همچنین از فناوران برتر، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران برتر نیز تقدیر خواهد شد. وی گفت: در این جشنواره ۲۸۰۰محصول ارائه می‌شود که از این تعداد ۴۵۰محصول به صورت فناورانه و دانش‌بنیان هستند. همچنین ۱۴۷مرکز علمی، دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی حضور دارند. قرار است برای نخستین بار جشنواره دانش‌آموزی با ۱۰۰گروه فن‌آفرینی برگزار شود. از دیگر برنامه‌های این جشنواره برگزاری فن‌بازار با ارائه ۷۰نوع فناوری است؛ این فن‌بازار با حضور سرمایه‌گذاران، فناوران و تسهیلگران در این عرصه برگزار می‌شود.

همچنین برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی منطبق بر آموزه‌های مکتب پزشکی ایران، سلامتکده طب سنتی در حاشیه این جشنواره تاسیس شده که بیش از ۳۰تخصص و گرایش‌های مختلف در آن به عموم مردم ارائه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر