دعایی از هنرمندان به‌خاطر بی‌حرمتی‌ها عذرخواهی کرد

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۲۲

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات در جمع هنرمندان پیشکسوت، با عذرخواهی از هنرمندان به‌خاطر برخی بی‌حرمتی‌ها، با بیان خاطره‌یی، نظر حضرت امام‌خمینی‌(ره) را درباره اجرای موسیقی، نمایش و عرضه سازهای موسیقی بیان کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در مراسمی که به‌مناسبت زادروز تولد برخی هنرمندان پیشکسوت، ۱۴شهریورماه برگزار شد، با بیان اینکه به‌تازگی در مواردی، به هنرمندان بی‌حرمتی‌هایی شده است و من به عنوان یک هم‌لباس می‌خواهم عذرخواهی کنم، سخنانش را اینگونه ادامه داد: چندی پیش در کاشان، به تحریک یک روحانی اتفاق‌هایی افتاد و به خانم فاطمه معتمدآریا - بازیگر - اهانت شد که البته یک روحانی دیگر در همان شهر، به‌خاطر این اتفاق عذرخواهی و به نوعی جبران کرد.

او اظهار کرد: موضوع دیگری هم به‌تازگی در مشهد درباره کنسرت‌ها اتفاق افتاده که نباید آن را به پای روحانیت عام گذاشت. اینها سلیقه‌یی خاص است و روحانیت قدر هنرمندان را می‌داند.

دعایی درباره نظر امام‌خمینی(ره) در موضوع موسیقی، به نقل خاطره‌یی پرداخت و گفت: خاطرم هست اوایل انقلاب، طیفی که نسبت به موسیقی خوشبین نبود و نظرات تندی داشت و اصرار می‌کرد که محدودیت‌هایی به وجود بیاورد، استفتائاتی از حضرت امام‌(ره) گرفت و سوال‌های جهت‌داری پرسید که اصرار داشت امام هم پاسخ بدهند، البته امام هم پاسخ مناسبی دادند و آنها را ناکام گذاشتند.

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات ادامه داد: امام‌(ره) برای اینکه روش، منش و دیدگاه خود را در این موضوع نشان دهند، دستور دادند در حسینیه جماران که مکان مقدسی است، گروهی آمدند و یک برنامه زنده موسیقی در حضور ایشان اجرا کردند و انواع سازها را نمایش دادند و نواختند. امام(ره) هم سازها را دیدند و اجازه دادند که اجرا شود و یک گروه همخوانی هم برنامه خود را اجرا کرد و امام گفتند، اشکال ندارد که نواخته شود، دیده و عرضه شود.

دعایی اضافه کرد: به هر حال، در روحانیت این سوابق را داریم. اگر یک بزرگواری در جایی اظهارنظری می‌کند، سلیقه شخصی او است و ضمن احترامی که برای ایشان قائل هستیم، اما اعتقادی به این سلیقه نداریم.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: در جایی گفته بودم مردم به همان اندازه که به روضه نیاز دارند، به برنامه‌های شاد از جمله کنسرت هم نیاز دارند؛ اما عده‌یی به من خرده گرفتند که چرا چنین قیاسی کردی؟!

او در توضیح این اظهارنظر خود روایتی از برخورد امام‌حسین‌(ع) و امام‌حسن‌(ع) با چنین مسائلی را بیان و اظهار کرد: شخصی در روز عرفه به خانه امام‌حسین(ع) رفت و دید آنجا مجلس روضه و تلاوت قرآن برپاست. پس از آن به خانه امام‌حسن(ع) مراجعه کرد و دید آنجا از روضه خبری نیست و مهمانان آن حضرت مشغول شادی هستند. این فرد از این تفاوت در رفتار دو امام تعجب کرد و دلیل آن را از امام‌حسن(ع) پرسید که امام فرمودند، ما امام همه مردم هستیم. امروز برخی از مردم روزه دارند و می‌خواهند مشغول فرایض دینی باشند، عده‌یی هم که روزه نیستند دوست دارند به شادی بپردازند. بنابراین من و امام‌حسین(ع) تقسیم کار کردیم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما مردم را به شهروند درجه یک و دو و خودی و غیرخودی تقسیم نمی‌کنیم. اگر می‌گویم در جامعه هم روضه می‌خواهیم و هم کنسرت، این رفتار را از امامان خود آموخته‌ایم. از دوستانی هم که مدعی مذهب هستند، تقاضا می‌کنیم که «کاتولیک‌تر از پاپ» نباشند و جلوتر یا عقب‌تر از امامان حرکت نکنند زیرا هر دو غلط است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر