دعوای رییس و نایب‌رییس اتاق اصناف تهران منجر به تشدید تنش‌ها شد

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۱۱

راهکار کتبی هم ارائه دهیم، نامه‌‌هایمان را گم و گور می‌کنند

گروه تشکل‌ها سمیه سایش

هرچه از تمام شدن مهلت قانونی مصوبه هیات عالی نظارت می‌گذرد به تعداد مخالفان اجرای این طرح افزوده می‌شود. به گفته کارشناسان امور تشکلی؛ اکنون در این برهه زمانی هجمه‌ها به علی فاضلی بر سر عدم اجرای این طرح (ادغام اتحادیه‌ها) تشدید شده است. در همین راستا؛ «تعادل» در زمینه ماجرای باب شدن اجرای طرح ادغام سراغ سید مهدی سجادی‌نیری، رییس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا رفته که ماحصل گفت‌وگوی ما را در زیر می‌خوانید:


این روزها بحث اجرای مصوبه هیات عالی نظارت داغ است. چندی پیش مخالفان زیادی در گفت‌وگو با «تعادل» درباره اجرای ادغام اتحادیه‌ها اظهار نگرانی کردند. حال، باتوجه به سپری شدن زمان اجرای این بند از قانون روسای اتحادیه‌ها چه برنامه‌یی را برای اجرای درست این قانون درنظر دارند؟

همان‌طور که خود شما هم اشاره کردید این روزها روسای اتحادیه‌ها از مصوبه هیات عالی نظارت دل خوشی ندارند؛ چرا که برای اجرای این بند از قانون نه برنامه‌یی از سوی دولتمردان چیده شده و نه برنامه‌یی از سوی اتاق اصناف ایران. متاسفانه سیاست اتاق اصناف هم به سمت بی‌برنامه‌گی پیش رفته و متاسفانه اعضای هیات‌مدیره اتاق تهران نیز در زمینه تصمیم‌گیری‌ها خود درگیر هستند. در واقع، ما به عنوان فعالان تشکلی و صنفی از 2سال گذشته تاکنون در زمینه ادغام اتحادیه‌های صنفی باخبر بودیم و در همین راستا نیز اعلام کردیم که اگر قرار است برنامه‌یی در این راستا طی سال‌های آتی درنظر گرفته شود، اعضای هیات‌مدیره اعلام کنند تا ما هم به ارائه برنامه‌های کارشناسی شده بپردازیم. متاسفانه در کشور ما مسوولان بدون هیچ آمادگی قبلی به اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها می‌پردازند. در این زمینه هم مثال معروفی وجود دارد که می‌گویند افراد شب می‌خوابند و صبح به وضع قوانین می‌پردازند؛ در این زمینه بنده براین باورم که مگر این‌طور می‌توان کشور را اداره کرد. در واقع برنامه‌های یکباره وضعیت فضای کسب و کار کشور را مختل خواهد کرد.

درحال حاضر و براساس مصوبه هیات عالی نظارت صنف گرمابه‌داران و سونا قرار است در چه رسته‌یی ادغام شود؟

قرارها مبنی براین شده که صنف گرمابه‌داران و سونا را با صنف لوازم ورزشی فروشان ادغام کنند. حال خود ما هم نمی‌دانیم ربط این دو اتحادیه‌ به چیست؟ همان‌طور که در صحبت‌هایم اشاره کردم اتاق اصناف هیچ الگویی برای ادغام ندارد.

همان‌طور که می‌دانید اتاق اصناف شهرستان به سمت اجرای این مصوبه پیش رفته. حال باتوجه به تجربه شهرستان‌ها در زمینه اجرای این مصوبه آیا اساس این طرح اقدامی منطقی است؟

متاسفانه در شهرستان‌های پیشوا و شمیران هم برخی اتحادیه‌های نامرتبط در یکدیگر ادغام شده‌اند. به عنوان مثال در شهرستان شمیرانات اتحادیه‌های قالیشویان یا قالیبافان با اتحادیه آرایشگران مردانه ادغام شده‌ که هیچ سنخیتی با هم ندارند. درواقع، آرایشگاه‌داران باید حوزه‌های صنفی قالیشویی و قالیبافی را برعهده گیرد؛ این موضوع درحالی است که روسای چنین اتحادیه‌هایی از صنعت فرش هیچ آگاهی ندارند و حالا می‌خواهند که این مسوولیت را به صنف بی‌ارتباطی همچون آرایشگاه‌داران بسپارند. بنابراین ما در شهرستان‌ها از الگوی خاصی برخوردار نیستیم و تنها مجریان این امر درصدد این هستند تا بگویند اقدامی انجام شده است. به‌طور کلی اجرا و پیاده‌سازی این سیاست در حوزه شهرستان‌ها هم ناکارآمد بوده است.

آیا روسای اتحادیه‌ها برای چانه‌زنی بیشتر و موکول این برنامه با دولتمردان و اتاق اصناف صحبتی داشته‌اند؟

جلسه‌های گوناگونی با حضور رییس اتاق اصناف، اعضای هیات‌مدیره و روسای اتحادیه‌ها برگزار شد اما متاسفانه تاثیر آنچنانی درباره نحوه اجرای طرح ادغام‌ها نداشت؛ چراکه دراین بازه زمانی ما شاهد خوددرگیری اعضای هیات‌مدیره هستیم و آنها نیز در این باره به ارائه برنامه روشنی نپرداخته‌اند. بنابراین اگر قرار باشد زمانی اجرای این طرح به تعویق هم بیفتد کار چندانی انجام نشده؛ چرا که مجریان از برنامه لازمه برخوردار نیستند و تمام سعی ما به‌عنوان متولیان صنفی این است که از اجرای این طرح جلوگیری کنیم.

برای اجرای درست این مصوبه اقدام و ارائه برنامه‌های عملی از سوی روسای اتحادیه‌ها و اتاق اصناف را می‌طلبد. به عبارت دیگر؛ شما در صحبت‌هایتان به عدم اجرا یا اجرای درست این طرح اشاره دارید. به عنوان متولی صنف گرمابه‌داران چه نقشه راه روشنی برای صنف خود در طرح ادغام اتحادیه‌ها درنظر گرفته‌اید؟

صنف ما از قدمت تاریخی برخوردار است و دیگر کشورها نیز با ارائه نقشه راه روشن و معرفی این صنف به توریست‌های خارجی هزینه‌های زیادی را به دست می‌آورند. در واقع، صنف ما از دهه 1320 ثبت شرکتی شده و اکنون ما شاهد بحث‌های اجرایی هم چون مصوبه هیات عالی نظارت و طرح ناکارآمد هستیم که نابودی متولیان این صنف را دربردارد. همان‌طور که شما اشاره کردید، این طرح نیازمند برنامه‌سنجی است؛ این موضوع درحالی است که در راس ریاست اتاق اصناف تهران بلبشویی است که ما هم راه خود را گم کرده‌ایم. متاسفانه آقایون به فکر منافع شخصی خود هستند و کسی در زمینه منافع ملی کشور تصمیمی را اخذ نمی‌کند. به عبارت دیگر؛ باید بگویم که در طول تاریخ مجامع امور صنفی ترکیب کنونی را برای امور تشکلی به بار آورده‌اند که امیدواریم رفع این مشکلات در صدر قرار گیرد.

برخی افراد در ابتدای کار مصوبه هیات عالی نظارت خبر از به بن‌بست خوردن این طرح می‌دهند. آیا شما به عنوان مسوول کمیسیون ماده 39 از ارائه و راهکارهای عملی و کتبی روسای اتحادیه‌ها خبر دارید؟

از تدوین برنامه‌های دیگر روسای اتحادیه‌ها باخبر نیستم، اما باتوجه به جدی شدن این موضوع درصدد ارائه برنامه‌های مکتوب و تهیه نقش راه کارشناسی شده هستیم که امیدواریم کارساز باشد.

یعنی تا به امروز برنامه‌های ارائه شده از سوی روسای اتحادیه‌ها کارساز نبوده؟

مشکلی که وجود دارد، این است که تا چندی پیش ما حضوری و به‌طور گفتاری انتقادها را مطرح و به گوش مسوولان اتاق اصناف می‌رساندیم حال وای به حال اینکه مخالفت خود را به‌طور مکتوب ارائه دهیم و قطعا این نامه مکتوبمان نیز گم و گور خواهد شد. بنابراین به عقیده بنده نامه‌های مکتوب هم راه به جایی نخواهد برد و نمی‌دانیم پشت پرده این قضیه چیست؟

برخی روسای اتحادیه‌ها براین باورند که هدف از اجرای این طرح اقدام‌های سیاسی‌کاری و حفظ سمت علی فاضلی در دور بعدی انتخابات است. این موضوع تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟

به هرحال پشت پرده اجرای این مصوبه دولتی‌ها هستند. متاسفانه برخی افراد یک‌باره یاعلی می‌گویند و بعد بدون فراهم‌آوری زیرساخت‌ها به سمت اجرای قوانین پیش می‌روند. این سوال شما اشل اطلاعاتی و عملیاتی دارد. بنده اطلاعاتی نیستم و این موضو‌ع‌ها به بنده هم هیچ ربطی ندارد که علی فاضلی در ذهن خود چه می‌پروراند. به عبارت دیگر؛ از توطئه راستی‌ها و چپی‌ها هم خبری ندارم و به عقیده بنده سیاست‌های هیچ یک از دو جناح هم به درد بخور نیست. بنابراین نمی‌توانم در این باره هم قسم جلاله بخورم و قضاوت‌های ناعادلانه کنم؛ چراکه از سیاسی‌کاری‌ها ناآگاه هستم.

مجتبی خسروتاج در جلسه‌یی با اعضای صنفی درباره ادغام اتحادیه‌ها گفت که برخی افراد برای اجرای این طرح سنگ‌اندازی می‌کنند. نظر شما در رابطه با این صحبت‌ها چیست؟

ایشان دیگر از سمت خود برکنار شدند. در آن زمانی هم که در کرسی سخنگوی وزیر بودند نیز هیچ برنامه‌یی درباره این نوع اقدام‌ها ارائه ندادند. چند سال پیش ما در زمینه اجرای این مصوبه باخبر شدیم و حتی با مسوولان وقت آن زمان نیز درباره اقدام‌های کارشناسی شده صحبت کردیم اما افراد جواب سر بالا می‌دادند و ما هم نمی‌دانستیم که برنامه‌یی در راستای اجرای درست این مصوبه ارائه دهیم یا خیر؟ ماجرای باب شدن اجرای طرح ادغام هم در سال جاری از زمانی باب شد که آقای ابراهیم درستی و آقای علی فاضلی در زمینه تداخل‌های صنفی با یکدیگر دعوایشان شد و حالا زور آقای فاضلی در زمینه حل و فصل کردن ادغام‌ها چربیده و در نهایت امیدواریم که به نتیجه مطلوبی هم ختم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر