سازوکار حذف دهک‌های پردرآمد فراهم نیست

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۰۰

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود دولت به اصلاح مسیرهدفمندی نیازمند زمان مناسب و وجود سازوکار دقیق است.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی درگفت‌وگو با «خانه ملت»، با تاکید بر ضرورت اصلاح مسیر هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت نیز به ظالمانه بودن شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها معتقد است؛ اما در حال حاضر شرایط و سازوکار برای اصلاح این قانون وجود ندارد. نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دریافت یارانه نقدی از سوی دهک‌های بالا و پایین جامعه نقص مشهود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست، افزود: دریافت یارانه نقدی از سوی دهک‌های بالای جامعه هیچ اثر مشهودی در زندگی آنها نداشته؛ اما منابع دولت را به‌شدت محدود کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تاخیر در بحث اصلاح مسیر هدفمندی اشتباه محض بوده است، تصریح کرد: اصلاح مسیر هدفمندی درحال حاضر به هیچ‌وجه در زمان فعلی به صلاح نبوده و دولت خواهان ایجاد تنش سیاسی و اجتماعی در جامعه نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنده یقین دارم که دولت یازدهم به ضرورت اصلاح مسیر هدفمندی واقف است اما از آنجا که زمان برای این کار در حال حاضر مناسب نبوده و همچنین سازوکار مورد نیاز آن فراهم نیست؛ دست به این اقدام نمی‌زند. حسینی‌شاهرودی تاکید کرد: در بحث اصلاح مسیر هدفمندی شرایط بروز خطا در حذف برخی دریافت یارانه نقدی دولت را از اصلاح مسیر هدفمندی در حال حاضر منصرف کرده است. وی ادامه داد: در کنار ملاحظات انتخاباتی، تنش‌های احتمالی سیاسی و اجتماعی نیز از دیگر مواردی است که دست دولت را در اصلاح مسیر هدفمندی یارانه‌ها بسته است.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید سه سال پیش اقدام به حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه می‌کردند، گفت: اکنون که در پایان دولت قرار گرفته‌ایم و سازوکار مورد نیاز این مهم فراهم نیست؛ نمی‌توان انتظاری در این باره داشت. حسینی‌شاهرودی تاکید کرد: اصلاح مسیر هدفمندی یارانه‌ها همزمان با آغاز به کار دولت دوازدهم باید به جد پیگیری شود تا در اسرع وقت ضعف‌ها و نواقص مورد نیاز برای این کار رفع و اصلاح این مسیر در دستور کار قرار بگیرد. وی با اشاره به خطای صورت گرفته در مسیر حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه نقدی تصریح کرد: اگر سیستم اطلاعاتی و آماری جامع و کاملی در کشور وجود داشته باشد؛ هیچ‌گاه افراد نیازمند از دریافت یارانه حذف نمی‌شوند. عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درحال حاضر انتظار برای اصلاح مسیر هدفمندی بیهوده است؛ زیرا زمان و سازوکارهای فعلی مناسب برای این کار نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر