ضرورت حضور فعال‌تر ایران در مجامع بین‌المللی

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۹۲

در دیدار وزرای کشور ایران و عمان ارتقای مراودات اقتصادی، تجاری و امنیتی بررسی شد

گروه ایران

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت یازدهم، دیروز دیدارهای جداگانه‌یی با استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه و سیدمحمود فیصل البوسعیدی وزیر کشور عمان برگزار کرد. دیدارهایی که در آن تلاش شد از یک طرف مناسبات ارتباطی ایران با سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه در مسیر توسعه قرار بگیرد و ازسوی دیگر راهکارهای اجرایی برای ارتقای موضوعات موردعلاقه دو کشور ایران و عمان در بخش‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و انتظامی در دیدار وزرای کشور ایران و عمان مورد بررسی قرار بگیرد؛ وزیر کشور عمان پیش از این دیدار، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رحمانی‌فضلی در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل بااشاره به بروز بحران‌های انسانی ناشی از جنگ در منطقه از سازمان ملل خواست در این زمینه فعال‌تر عمل کند؛ موضوع واکنش وزارت کشور به حوادث غیرمترقبه اخیر استان مازندران ازجمله پرسش‌هایی بود که بعد از جلسه مشترک رحمانی‌فضلی و اوبراین ازسوی خبرنگاران مطرح شد؛ وزیر کشور درباره عکس‌العمل وزارت کشور به سیل اخیر مازندران به آمادگی مناسب استان در برابر این حادثه اشاره کرد و بر ضرورت پیشگیری قبل از وقوع حادثه به‌عنوان یک راهبرد موثر در زمان بروز چنین حوادثی تاکید کرد.


از ظرفیت‌های ایران در مجامع بین‌المللی استفاده می‌شود

استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری صبح روز گذشته با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، در این دیدار که در دفتر وزیر کشور برگزار شد طرفین درباره مسائل فی‌مابین و همکاری‌های مشترک به‌خصوص در زمینه کمک‌های انسان‌دوستانه گفت‌وگو کردند. تقویت همکاری و مشارکت بین ایران و دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد (OCHA) ازجمله اهداف سفر اوبراین به تهران اعلام شد. وزیر کشور بااشاره به بحران‌های انسانی، جنگ و آوارگان ناشی از جنگ در منطقه گفت: سازمان ملل باید در این زمینه برخورد فعالی داشته باشد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی پس از دیدار با استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری درباره جزییات این دیدار به خبرنگاران گفت: ایران باتوجه به موقعیت جغرافیایی با حوادث طبیعی همچون زلزله، سیل و ریزگردها مواجه است. عضو کابینه یازدهم ادامه داد: همچنین ایران دارای تجربه خوبی در مواجهه با این حوادث است که در حوزه اقدام در سطوح مختلف سازماندهی خوبی وجود دارد. روابط بین ایران و سازمان ملل متحد می‌تواند در انتقال تجربیات و بحث آموزش و همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه بسیار موثر باشد. در این دیدار مقرر شد در مجامع بین‌المللی حضور فعالی داشته باشیم و از ظرفیت‌های ایران استفاده شود و ما نیز بتوانیم از تجربیات و توانمندی‌های سازمان ملل استفاده کنیم.

رحمانی‌فضلی بااشاره به وجود بحران‌های انسانی، جنگ در منطقه و آوارگان ناشی از جنگ اظهار داشت: اینها بحران‌های مهم انسانی است که سازمان ملل متحد باید در این زمینه برخورد فعالی داشته باشد. وزیر کشور گفت: همچنین در این دیدار درباره بحث موادمخدر و قاچاق آن و ارتباط قاچاق موادمخدر با تروریسم و شرارت، با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد بحث کردیم. البته در سازمان ملل متحد بحث بحران‌های انسانی و قاچاق موادمخدر هر کدام متولی دارد که ما با آن در ارتباط کامل هستیم و همکاری بسیار خوبی داریم. همه آنها اذعان دارند ایران هم در حوزه مبارزه با موادمخدر و هم در بحث پذیرش پناهندگان کشور برتر است.


حداقل رساندن خسارت‌ها در زمان بحران

رحمانی‌فضلی در ادامه درباره امدادرسانی به سیل‌زدگان استان مازندران گفت: از قبل آمادگی خوبی برای مقابله با سیل در استان وجود داشت و از لحاظ اول هم کمیته بحران و هم استانداران در سه استان تلاش کردند تا مسائل حل شود. قطعی برق داشتیم که وزارت نیرو به‌موقع وارد عمل شد. پیش‌بینی این حجم از سیل و خرابی‌ها در برنامه‌ریزی صورت گرفته بود و در کوتاه‌ترین مدت امدادرسانی انجام شد. وزیر کشور ادامه داد: متاسفانه چهار نفر از هموطنان در این حادثه فوت کردند که دلیل فوت آنها نیز عدم توجه به هشدارها بود. تلاش ما این است که هزینه‌های انسانی را به حداقل برسانیم، این حجم سیل و بارندگی می‌توانست خسارت بسیاری داشته باشد البته خسارت کم نیز برای ما از نظر خسارت‌های عاطفی و روحی غیرقابل جبران است.

رحمانی‌فضلی افزود: تلاش می‌کنیم به‌موقع خسارت‌ها را جبران کنیم، جغرافیای کشور ما به‌گونه‌یی است که ما دایم با حوادث مواجه هستیم و تلاش شده خسارت‌ها به حداقل برسد.


ارتقای مراودات اقتصادی، تجاری و امنیتی

بعد از دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل، رحمانی‌فضلی با سیدمحمود فیصل البوسعیدی وزیر کشور عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار در ادامه برنامه‌های سفر وزیر کشور عمان به تهران در وزارت کشور انجام شد. مناسبات دو کشور و انجام مذاکره برای ارتقای مراودات اقتصادی، تجاری، امنیتی و انتظامی محور گفت‌وگوی وزرای کشور عمان و ایران بود. گفت‌وگو درمورد مسائل دوجانبه همچنین مسائل منطقه‌یی از محورهای رایزنی این مقام عمانی در تهران است. براساس گزارش سفارت ایران در مسقط، حجم مبادلات بازرگانی ایران و سلطان‌نشین عمان در سال‌های گذشته بیش از 500میلیون دلار بوده که از این میزان سهم صادرات ایران به عمان 116.7میلیون دلار و صادرات عمان به ایران 446.2میلیون دلار است. عمده‌ترین اقلام صادراتی ایران به عمان شامل انواع میوه و سبزیجات، مس خام، قیر و آسفالت، میلگرد، موادغذایی، سیمان و کلینکر است.


وزیر کشور عمان با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد

وزیر کشور عمان در جریان سفر خود به تهران با وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. گفت‌وگو درمورد مسائل دوجانبه و منطقه‌یی محورهای دیدار سیدمحمود فیصل البوسعیدی با محمدجواد ظریف است. به گزارش موسسه «مطالعات راهبردی، ژئوپلیتیک، استراتژیک، تاریخ و جغرافیای خلیج‌فارس»، ‌باتوجه به اینکه نزدیک به 60درصد نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند، باریک‌ترین محل عبوری خلیج‌فارس در این تنگه در حدود 70کیلومتر است و کوتاه‌ترین فاصله بین سواحل شمال و جنوب، بین جزیره لارک در شمال و جزیره قوین بزرگ در جنوب تنگه هرمز درحدود ۳۹کیلومتر است که آب‌های ساحلی ایران و عمان به وسعت ۱۲مایل در آن تداخل پیدا می‌کند.

در تیر سال1353 قراردادی مابین ایران و عمان منعقد شد که طبق آن باتوجه به حضور بخشی از جزایر ایرانی در این تنگه، ایران دارای سیادت سیاسی و البته جغرافیایی در بخش وسیعی از تنگه هرمز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر