بهانه‌ها را از آژانس می‌گیریم

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۵۴


ایران با برگزاری نشست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل نهایی دو موضوع از گام سوم به‌دنبال حل نهایی رفع ابهامات است.

مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب همکاری برای حل و فصل و بررسی دو موضوع باقی مانده از گام سوم همکاری‌ها صبح روز گذشته (سه‌شنبه) در محل سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد. «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‌ها و هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه این گفت‌وگوها بامداد دیروز وارد تهران شده است.

مرحله سوم از همکاری‌های ایران و آژانس در اردیبهشت سال 93 و با توافق بر سر حل و فصل پنج گام دیگر تا سوم شهریور سال جاری (25آگوست) انجام شد، اما با توجه به‌برخی اختلاف‌نظرها بر سر نحوه بررسی چگونگی بررسی و ارایه پاسخ از سوی آژانس به‌همکاری ایران با تاخیر مواجه شد. دو موضوع باقی‌مانده که قرار است این هفته مورد بررسی قرار بگیرد، شامل تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره مبادرت به انفجارهای قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران و ارایه اطلاعات در خصوص مطالعات صورت گرفته یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آنها در مواد فشرده است. این گفت‌وگوها امروز در تهران به پایان می‌رسد و با اتمام این مرحله از همکاری‌های ایران در چارچوب بیانیه تهران که آبان 1392 میان علی‌اکبر صالحی و یوکیا آمانو در تهران امضا شد، ایران به 18سوال و ابهام مورد ادعای آژانس پاسخ داده است.

در این خصوص حسن بهشتی‌پور، کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با «تعادل» گفت که ایران با برگزاری این نشست در واقع حسن نیت و تلاش خود را برای شفاف‌سازی و حل ابهامات آژانس ترتیب داده است. وی افزود: به‌گفته صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، ایران پیش از این جواب سوال مربوط به چاشنی‌های انفجاری را که مربوط به صنایع نفت و گاز بوده و حتی آدرس محل خریداری و استفاده این چاشنی‌ها را هم به آژانس بین‌المللی داده، ولی متاسفانه آژانس از جواب ایران 100سوال دیگر استخراج کرده است. مشخص نیست آژانس با دنبال کردن این روش در پی چیست و چرا می‌خواهد این موضوع را کش دهد. این کارشناس مسایل بین‌المللی افزود: با این حال ایران تمایل دارد که این بهانه را نیز از آژانس بگیرد برای همین نیز پای میز مذاکره با آژانس می‌نشیند. وی در خصوص از سر‌گیری مذاکرات هسته‌یی بین ایران و گروه 1+5 گفت: به هر حال این دو بعد سیاسی و فنی به‌هم مرتبط هستند و هرگونه توافق در بخش فنی تاثیر مثبت بر روند گفت‌وگو‌های سیاسی و حقوقی خواهد داشت، اما به‌نظر می‌رسد مجموعه مسایلی که هنوز محل اختلاف ایران و 1+5 است قابل حل بوده و امید است که تا 3 آذر توافق جامع نهایی شود.

بهشتی‌پور در مورد احتمال تمدید مذاکرات عنوان کرد: به‌نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از طرف‌های گفت‌وگو‌ بخواهند مذاکرات باز هم تمدید شود.

وی در خصوص درخواست‌های امریکا عنوان کرد: زمانی امریکا عنوان می‌کرد تا زمانی که ایران غنی‌سازی را تعطیل نکند پای میز مذاکره نخواهد آمد، در حالی که این اتفاق افتاد هر چند که ایران نیز همکاری خوبی در راستای حل موضوع و برای شفاف‌سازی داشته است. خط قرمز ایران غنی‌سازی است نه تعداد سانتریفیوژها. معتقدم که اختلافات قابل حل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر