دولت‌ها ارزش پول ملی را کاهش می‌دهند

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۳۶

رشد نامطلوب تجارت جهانی، مقامات رسمی کشورها را برای مبارزه با کسادی و نیز تحریک رشد اقتصادی، به تضعیف پول‌های ملی برای افزایش رشد اقتصادی واداشته است.

به گزارش تسنیم به نقل از وال‌استریت ژورنال، رشد صادرات در بسیاری از کشورهایی که عمدتا به فروش محصولاتشان در خارج از کشور وابسته‌اند بازهم انتظارات را برای افزایش رشد را برآورده نکرده است. آلمان که بیشترین میزان صادرات در جهان را داراست، سال گذشته شاهد رشد اندک حدود 0.9درصدی در صادرات خود بود. چین که حساب خاصی روی صادرات خود برای نیروبخشیدن به اقتصاد قدرتمند خود باز کرده است، پس از یک‌دهه رشد اقتصادی سالانه 20درصدی، سال گذشته با کاهش رشد مواجه شد و فقط 8.6درصد رشد کرد.

کاهش رشد صادرات، به مساله‌یی فراگیر تبدیل شده است. کاهش ضرب‌آهنگ رشد صادرات امریکا عاملی است که در سال جاری اقتصاد امریکا را می‌تواند از حرکت باز دارد. احتمال می‌رود که این روند، با قدرت گرفتن دلار که باعث گران شدن محصولات امریکا در کشورهای وارد‌کننده محصولات این کشور می‌شود، کندتر شود.

سازمان تجارت جهانی اخیرا پیش‌بینی خود برای رشد تجارت جهانی را کاهش داده و اعلام کرده است که ریسک‌های موجود به احتمال بسیار روند نزولی به خود می‌گیرند سازمان تجارت جهانی، قبلا پیش‌بینی کرده بود که تجارت بین‌المللی در سال آینده 5.3درصد رشد خواهد داشت اما پس از اصلاح این پیش‌بینی، میزان رشد تجارت را در سال آینده 4درصد اعلام کرد.

بی‌رونقی تجارت، نشانه‌یی است از کندی روند ترمیم اقتصاد جهانی که پیوسته پیش‌بینی‌ها را ناکام می‌گذارد. کاهش رشد تجاری همچنین خطر کاهش فعالیت‌های اقتصادی را نیز به‌دنبال دارد زیرا موجب می‌شود کشورهای اصلی صادر‌کننده جهان، شاهد از کار افتادن یکی از موتورهای اصلی رشد اقتصادی باشند. انتظار می‌رود صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی فعلی 4درصدی خود از رشد اقتصادی جهان در سال آینده را کاهش داده و رقم کمتری از رشد اقتصادی را به سال‌هایی که «ناامیدی‌های سریالی» نامیده است، بیفزاید.

کاهش رشد اقتصادی در حال ضربه‌زدن به بازارهای نوظهور در آسیا و اقتصادهای پیشرفته در اروپاست. این اقتصادها دارای چشم‌اندازی ناخوشایند هستند.

بازگشت قدرتمند تجاری پس از بحران مالی، جهان را در نخستین مراحل بهبود اوضاع اقتصادی تا سال 2010 به‌جلو راند. اما از آن زمان، رشد اقتصادی با کندی مواجه شد و انتظارات را برای اوج گرفتن، ناکام گذاشت.

مشکلات کاهش رشد اقتصادی موجب از بین رفتن فرصت‌های صنایع صادراتی در اقتصادهای اصلی جهان شده است. این جریان ضعیف بهبود اقتصادی مقامات کشورها را برای تضعیف پول ملی خود ترغیب می‌کند. سیاستی که بیشتر به‌مذاق خریداران بین‌المللی خوش می‌آید. مقامات ارشد اقتصادی که در تلاشند از ارزش نرخ مبادلات خود بکاهند، جنگ ارزی را احیا کرده‌اند. چنین اقداماتی که بدون برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌شوند، موجب افزایش کوتاه‌مدت هزینه‌های دیگر کشورها می‌شوند.

ماریودراگی رییس بانک مرکزی اروپا از کاهش ارزش یورو ابراز خشنودی کرده است. سرمایه‌گذاران آن را برای رسیدن به‌اهداف بانک مرکزی اروپا کلیدی می‌دانند. هاروهیکو کورودا رییس بانک ژاپن نیز اظهارات مشابهی را در مورد ارزش ین به زبان آورده است. کره جنوبی و چین به‌علت پایین نگه‌داشتن وجه رایج خود در سطحی پایین‌تر از میزانی که به اعتقاد کارشناسان منعکس‌کننده ارزش‌های بازار عادلانه است، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

تضعیف پول ملی نسبت به راه‌حل‌های بنیادین اقتصادی که با موانع سیاسی روبه‌رو می‌شوند، رویکرد آسان‌تری است. به‌ویژه در کشورهایی که بدهی فزاینده و نرخ بیکاری بالایی دارند. گروه 20نفره متشکل‌از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان که مقامات اقتصادی آنها نیز در اواخر این هفته با یکدیگر دیدار خواهند کرد، درتلاشند از طریق صدها سیاست پیشنهادی در زمینه سرمایه‌گذاری زیربنایی تا تغییر در قوانین مقرری‌های عمومی، رشد اقتصاد را احیا کنند. برنامه کنونی گروه 20، شبیه همان برنامه‌ایست که این‌گروه پس از رکود اقتصادی جهان پیاده کرد اما با شکست مواجه شد.

با توسعه سیاست پولی و کاهش فضا برای محرک‌های بودجه، بیشتر کشورهای جهان مانند امریکا و اروپا به توافق‌های تجاری به‌عنوان مسیری بلندمدت برای افزایش رشد، روی آورده‌اند. توافقنامه‌های تجاری به دولت‌ها اجازه می‌دهد بهره‌وری اقتصادی و رقابت‌جویی صنایع خود را افزایش دهند و از این طریق به‌رشد اقتصادی کمک کنند.

اما حتی چنین مبادلات تجاری با موانع سیاسی عمده‌یی روبه‌رو می‌شوند. مقامات امریکایی سال گذشته در تلاش بودند طرح تجارت میان دوسوی آتلانتیک را به‌انجام برسانند. اما هنوز چیزی معلوم نیست و مذاکرات امریکا-اروپا در مراحل اولیه قرار دارد. این اقدامات باعث باقی‌ماندن جنگ‌های ارزی احتمالی در خط مقدم افزایش رشد اقتصادی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر