داعش در تلاش برای تصرف کامل کوبانی

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۳۵

تروریست‌های داعش روز دوشنبه در جریان درگیری‌هایی شدید با نیروهای کرد سوریه توانستند کنترل بخش‌هایی از شرق کوبانی را به‌دست بگیرند و پرچم خود را برفراز ساختمان‌های مرتفع این شهر به‌اهتزاز درآورند.

به گزارش نیویورک تایمز، با گسترش حملات تندروهای داعش در کوبانی ترس از قتل عام مردم این شهر هر لحظه بیشتر می‌شود. تجربه اعمال خشونت‌آمیز داعش علیه ایزدی‌های عراق این هراس را بر دل کردهای کوبانی و مردم منطقه افکنده است. بر اساس آخرین خبرهای رسیده با وجود مقاومت سرسختانه کردها، تندروهای داعش موفق شدند دست‌کم از سه محور به‌درون شهر کوبانی نفوذ و بخش‌هایی از شهر را اشغال کنند.

با وجود حملات هوایی به‌رهبری امریکا به‌مواضع «امارت اسلامی» در عراق و سوریه، پیش روی این نیروها ادامه دارد و با گسترش نگرانی‌ها در مورد وقوع فاجعه انسانی در کوبانی، نیروهای ائتلاف به‌رهبری امریکا اهداف تحت کنترل گروه داعش در این شهر را بمباران کردند. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که چندین انفجار مهیب و ستونی از دود از مناطقی که احتمالا هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند، خبر داده‌اند. پیش‌تر گفته شد که در پی ورود نیروهای داعش به بخش‌هایی از این شهر نگرانی از احتمال کشتار غیرنظامیان باقی مانده در این شهر افزایش یافته و تلاش‌ها برای تخلیه هزاران غیرنظامی از آن جریان دارد.


سیاست‌های ترکیه زیر ذره‌بین

در واکنش به پیش روی تندروهای داعش به سمت کوبانی شخصیت‌های مهم منطقه و افکار عمومی جهان از دولت ترکیه خواستند تا از وقوع یک فاجعه انسانی در این شهر جلوگیری کند. تعلل دولت ترکیه برای حمایت از کردهای کوبانی سبب انزجار جهانی شده و ارتش این کشور تنها نیروهای خود را پشت مرزها نگاه داشته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، دولت ترکیه اعلام کرد که خواهان کمک به شهروندان کوبانی است، اما در حال حاضر شرایط برای اعزام سریع نیروهای زمینی برای مقابله با تروریست‌ها فراهم نیست. در حالی که پارلمان ترکیه، هفته گذشته مجوز عملیات نظامی علیه ستیزه‌جویان دولت اسلامی را در سوریه و عراق صادر کرد، ارتش این کشور به حفظ نوار مرزی بسنده کرده و مانع ورود داوطلبان پیوستن به جبهه دفاع از کوبانی می‌شود. احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌یی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که در صورت اعزام نیروهای زمینی به کوبانی، ترکیه مجبور خواهد شد که در تمامی خاک سوریه حضور نظامی داشته باشد. داووداوغلو در این گفت‌وگو بار دیگر بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک سوریه تاکید کرد.

سخنان داووداوغلو در حالی است که خودداری از ورود به خاک سوریه و حمایت از غیرنظامیان در سایه نیات این دولت و تمایلش برای سقوط رژیم اسد قرارگرفته است. اینکه داووداوغلو در سخنانش به «ورود به تمامی خاک سوریه» اشاره کرده است نیز از چشم مخفی نخواهد ماند.


اشغال پارلمان هلند به نشانه اعتراض

در شامگاه دوشنبه گروه بزرگی از کردها، پارلمان هلند در لاهه را اشغال کردند. گفته می‌شود که حرکت اعتراضی کردهای مقیم اروپا به نشانه همبستگی با شهروندان کوبانی صورت گرفته که هم‌اکنون درگیر نبردی خونین با تروریست‌های «دولت اسلامی» هستند.

به گزارش دویچه وله، معترضان کرد پس از گفت‌وگو با «آنوشکا فان میلتن‌بورگ» یکی از روسای پارلمان هلند، ساختمان را ترک کردند. تظاهرات کردها در روز گذشته (سه‌شنبه) نیز در مقابل پارلمان هلند ادامه یافت.

پلیس هلند اعلام کرد که تظاهرات کردها در لاهه مسالمت‌آمیز بوده و هیچ‌گونه آسیبی به ساختمان و اموال آن وارد نشده است.

همزمان کردها در شهرهای مختلف ترکیه و نقاط مختلف جهان تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند و خواهان اقدام ترکیه و جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از سقوط کوبانی شده‌اند. یگان‌های حفاظت خلق، واحدهای نظامی کردهای سوریه که از کوبانی دفاع می‌کنند از ترکیه انتظار دارند که سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار آنها بگذارد.

همچنین انتقادهای گسترده‌یی از کشورهای غربی مطرح شده است که تا دوشنبه حمله هوایی علیه مواضع گروه داعش در اطراف کوبانی انجام نداده بود. بیش از ۱۶۰هزار سوری که اکثر آنها کرد هستند از زمان شدت گرفتن درگیری‌ها در کوبانی به نواحی مرزی ترکیه گریخته‌اند. گروه داعش در صورت تصرف کوبانی کنترل باریکه بلندی در مرز ترکیه - سوریه را به‌دست خواهد آورد.


واکنش‌ها به‌تصرف کوبانی

با توجه به‌وضعیت بحرانی در شهر کوبانی، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی خواست که به یاری شهروندان کرد بشتابند.

به گزارش رویترز، بان کی مون در این فراخوان، حمایت از ساکنان کرد کوبانی را ضروری خوانده است. دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده که نگران سرنوشت شهروندان کوبانی است و حوادث را به دقت دنبال می‌کند. به گفته سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل حملات گروه تروریستی «دولت اسلامی» را «لشکرکشی وحشیانه» خوانده است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل جدید ناتو نیز بر حفظ حمایت این سازمان از ترکیه، به‌عنوان یکی از اعضایش خبر داد و با اشاره به اقدامات پیشین ناتو در ترکیه گفت: «ما موشک‌های پاتریوت را در ترکیه مستقر کرده‌ایم. توان دفاع هوایی ترکیه را هم تقویت کرده‌ایم. برای ادامه این رویه برنامه‌ریزی شده است». به گزارش خبرگزاری فرانسه، «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع پیشین امریکا نیز در ارزیابی خود از اوضاع خاورمیانه گفت به‌نظر می‌رسد که جنگ با شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» ده‌ها سال به‌طول خواهد انجامید. پانه‌تا گفت: «فکر می‌کنم با جنگ‌های 30ساله دیگری روبه‌رو هستیم.» اشاره وزیر دفاع پیشین امریکا به جنگ‌های طولانی در اروپا در قرن هفدهم میلادی است که به تخریب بسیاری از شهرها و مرگ میلیون‌ها نفر در این قاره انجامید. کروان زیباری، یکی از نمایندگان دولت اقلیم کردستان عراق در واکنش به‌بحران کوبانی اعلام کرد در صورت افتادن کوبانی به‌دست تندروها باید منتظر یک فاجعه انسانی و بحران منطقه‌یی دامنه‌دار بود. به گفته زیباری، «اگر این جنگ ادامه یابد و کمک‌های بین‌المللی و نظامی به ساکنان کوبانی و نیروهای کردی که درکوبانی می‌جنگند، نرسد این شهر به‌دست گروه داعش خواهد افتاد.» وی نقش ترکیه را در این روزها بسیار حساس اعلام کرد و مدعی شد در صورت عدم همراهی ترک‌ها، این کشور در آینده باید منتظر تاثیر بحران در داخل سرزمینش باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر