ادامه حبس اطلاعات در بانک مرکزی

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۳

بانک مرکزی ایران سازمانی بزرگ و نهادی قدرتمند و باسابقه است. مدیران این نهاد پرمسوولیت از دیرباز به اهمیت تولید آمار کلان پی برده و با استفاده از کارشناسان و آمارگران ورزیده اقدام به تولید و توزیع اطلاعات آماری می‌کردند. برای دستیابی به همین هدف بوده است که بانک مرکزی «نشریات ادواری» متعددی را طراحی و منتشر می‌کرده تا هر علاقه‌مند به آمار در حوزه‌های گوناگون از اطلاعات مندرج در آنها استفاده کند.

بانک مرکزی در شرایط فعالیت‌ دولت‌های نهم و دهم به مرور از دادن آمار و انتشار آن اجتناب کرد. انتظار می‌رفت پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این حبس کردن آمار به پایان برسد اما اینگونه نشده است. نگاهی به چند نشریه ادواری آماری بانک مرکزی که انتشار آنها تعطیل یا با وقفه‌های طولانی همراه شده است، این ادعا را به خوبی اثبات می‌کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود. حبس اطلاعات و آمار در حالی در بانک مرکزی ادامه دارد که برخی رسانه‌های خاص با رانت‌جویی اطلاعات منتشر نشده را در اختیار دارند.

1- خلاصه تحولات اقتصادی: بانک مرکزی «خلاصه تحولات اقتصادی» را از سال 1380 روی سایت خود قرار داده است. در حالی که 6 ماه اول سال 1393 را پشت سر می‌گذاریم، بانک مرکزی این نشریه ادواری خود را بهنگام نکرده و به آمارهای سال 1391 بسنده کرده است.

2- ترازنامه: در حالی که گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی می‌تواند در برنامه‌ریزی کلان بخش‌های مختلف بسیار موثر باشد و همچنین فعالان اقتصادی و صنعتی، اقتصاددانان و علاقه‌مندان به مسایل کلان از آمارهای مندرج در این گزارش استفاده کافی خواهند کرد، اما بانک مرکزی فقط تا سال 1389 اقدام به ارایه اطلاعات این بخش روی سایت خود کرده است.

3- نماگرها: اگر چه سرعت انتشار «نماگرها» با روی کارآمدن دولت یازدهم تشدید شده است، اما بانک مرکزی پس از گذشت 5 ماه از سال 1393 هنوز اطلاعات مندرج در این نشریه ادواری را تهیه نکرده یا آن را روی سایت رسمی خود قرار نداده است. گفته می‌شود اطلاعات نماگرها به برخی از رسانه‌های خاص ارایه شده است.

4- فصلنامه حساب‌های اقتصادی: فصلنامه حساب‌های اقتصادی ایران که نخستین شماره آن در سال 1385 انتشار یافته در زمستان 1386 متوقف شده است. بانک مرکزی توضیحی درباره دلایل عدم انتشار آن نداده است.

5- فصلنامه آمارهای اقتصادی: زمستان 1385 آخرین شماره فصلنامه آمارهای اقتصادی است که انتشار یافته است. بانک مرکزی با وجودی که از این تاریخ این فصلنامه را انتشار نداده اما آن را همچنان در سایت خود نمایش می‌دهد.

6- فصلنامه روند: فصلنامه روند از معتبرترین نشریه‌های اقتصادی ایران است که بانک مرکزی انتشار آن را از بهار و تابستان 1392 تعطیل کرده است. در صفحه این فصلنامه در سایت بانک مرکزی «فراخوان مقاله» داده است.

7- اخبار اقتصادی روز یا ماه: براساس عنوانی که «اخبار اقتصادی روز» دارد، خواننده انتظار دارد بانک مرکزی اخبار روز را در آن انتشار دهد، اما آخرین شماره این نشریه روی سایت مربوط به اول مرداد است. این نشریه پیش از آن نیز در 8 تیر منتشر شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر