اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۱۷

جزئیات 2 عرضه بلوکی خصوصی‌سازی

مشاور سازمان خصوصی‌سازی از عرضه بلوکی دو شرکت پتروشیمی در اوایل هفته آینده از طریق فرابورس خبر داد و گفت: دوشنبه هفته آینده 117جایگاه سوخت در سراسر کشور به مزایده گذاشته می‌شود. جعفر سبحانی در گفت‌وگو با فارس با اعلام جزییات عرضه‌های بلوکی سازمان خصوصی‌سازی در شهریور ماه امسال گفت: طی روز یک‌شنبه 14شهریور ماه امسال 80درصد از سهام شرکت پتروشیمی دماوند معادل 10هزار سهم به قیمت پایه 136میلیون و 949هزار و 152تومان به طور یکجا از طریق فرابورس عرضه می‌شود. به گفته وی وجه معامله این دارایی به صورت 10درصد نقد طی مهلت 20روز کاری و بقیه به صورت اقساط مساوی 6 ماهه طی 8 سال از طریق کارگزاری خبرگان سهام روانه میز فروش فرابورس می‌شود. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه افزود: در روز دوشنبه 15مرداد ماه امسال نیز تعداد 8 میلیون سهم معادل 20درصد از سهام شرکت پتروشیمی ابن سینا همدان به صورت یکجا و تجمیعی در فرابورس عرضه می‌شود. سبحانی عنوان کرد: قیمت پایه هر سهم این دارایی دو هزار و 149تومان و یک ریال است که از طریق کارگزاری بانک آینده روانه میز فروش فرابروس می‌شود. در عین حال وجه این معامله به صورت 15درصد نقد طی مهلت 20روز کاری و مابقی به صورت اقساط مساوی 6 ماهه طی 7سال تسویه می‌شود. وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی هر دو دارایی مذکور را واگذار می‌کند از برگزاری بزرگ‌ترین مزایده امسال در نیمه شهریور ماه خبر داد و گفت: در روز دوشنبه هفته آینده مزایده 117جایگاه سوخت‌رسانی به عنوان بزرگ‌ترین واگذاری سال و به ارزش 700میلیارد تومان در 25 استان کشور برگزار خواهد شد.

سبحانی ادامه داد: طی سال گذشته عرضه سهام جایگاه‌های سوخت در بهترین شرایط به 20جایگاه نمی‌رسید و مزایده‌ها از 5 یا 9 استان کشور فراتر نمی‌رفت. در عین حال سال قبل پرداخت 40درصد حصه نقدی با اقساط دو ساله به عنوان شرایط واگذاری جایگاه‌های سوخت عنوان می‌شد. این درحالی است که امسال 117جایگاه سوخت‌رسانی با شرایط پرداخت 30درصد حصه نقدی و تسویه طی مدت سه یا چهار سال در 25 استان به مزایده گذاشته شده است. مشاور سازمان خصوصی‌سازی از نشست خبری پوری‌ حسینی در دوشنبه این هفته خبر داد و عنوان کرد: چنانچه شستا بدهی معوق خود از بابت اقساط واگذاری سهام شرکت‌های ذوب آهن و هلدینگ خلیج فارس را تسویه کند، سازمان خصوصی‌سازی از آگهی عرضه این دارایی‌ها مثل مخابرات ایران صرفه نظر خواهد کرد.


پذیره ‌نویسی صندوق زمین و ساختمان

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان امروز(یک‌شنبه 7شهریور ماه95) در بورس تهران آغاز می‌شود. تعداد 10میلیون واحد از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن نارون در نماد «نارون» از امروز 7شهریور ماه لغایت یک‌شنبه 14شهریور ماه 1395 به مدت یک هفته از طریق بورس اوراق بهادار تهران پذیره‌نویسی خواهد شد. براساس این گزارش صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری متقاضی پذیرش 10میلیون واحد و مبلغ اسمی هر واحد 10هزار ریال است. شرکت‌های تامین سرمایه بانک مسکن، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، سرمایه‌گذاری مسکن البرز و پارس مسکن سامان به عنوان موسسان این صندوق، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر به عنوان متولی، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان مدیر، شرکت کارگزاری بانک مسکن به عنوان کارگزار عامل پذیره‌نویسی و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان بازارگردان صندوق نارون فعالیت می‌کنند. صندوق مذکور از تاریخ 2شهریور ماه 1395 در فهرست بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا

سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی را برای صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه صادر کرد تا از این پس فرصتی جدید و جذاب برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به وجود ‌آید. سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی را برای صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه صادر کرد تا از این پس فرصتی جدید و جذاب برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به وجود ‌آید. محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه آغاز سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار کالای کشور می‌تواند بسیار جذاب و سودآور باشد، افزود: سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی از جنس سایر سرمایه‌گذاری‌های بازار سرمایه نیست و این ‌بار اوراقی از جنس کالا مد نظر است که می‌تواند پرتفوی سرمایه‌گذاران را متنوع‌تر از هر زمان دیگری کند. همچنین معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس کالا در جریان است و صندوق‌ها می‌توانند سکه را در پرتفوی خود جای دهند که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب و سودآور باشد. وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن گواهی سپرده کالایی در کنار سایر اوراق در سبد دارایی سرمایه‌گذاران باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که معاملات سهام شرکت‌ها، ارتباط نزدیکی با شاخص‌های کالایی دارد؛ برای مثال وقتی مدیر سرمایه‌گذاری یک صندوق تحلیل می‌کند که به دلایل مختلف، بهای مس در بازارهای جهانی رشد خواهد کرد، گواهی سپرده مس خریداری می‌کند و در صورت تحقق آن پیش‌بینی بدون شک با سودآوری روبه‌رو می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر