رسیدن ارزش معاملات به مرز هشدار

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۱۵

گروه بورس

روز گذشته بازار سرمایه شاهد افت تمام نماگرهای خود بود و شاخص کل با 322واحد کاهش به رقم 77هزار و 757واحد رسید. شاخص‌های هم‌وزن و آزاد شناور نیز به ترتیب در ارتفاع 14هزار و 464واحد و 86هزار و 876واحد متوقف شدند. به گزارش «تعادل»، باوجود روند متعادل رو به رشد مواد اولیه و نفت در سطح بین‌المللی صنایع وابسته به کامودیتی‌ها روند نزولی دارند و بر این اساس بازار سرمایه همچنان کم‌رمق دنبال می‌شود تا جایی که ارزش معاملات بازار با ثبت رقم 161میلیارد تومان به مرز هشدار رسید زیرا در سه ماهه گذشته کمترین رقم ثبت شده است که این عدد ناشی از دست به دست شدن ۷۸۳میلیون و ۹۱۹هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی نزدیک به ۶۰هزار نوبت دادوستد بود و همین عامل، سبب شد تا ارزش بازار نیز به رقم 322هزار میلیارد تومان برسد که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته 2هزار میلیارد تومان کاهش را تجربه کرده است.

علاوه بر این حجم معاملات نیز نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با کاهش نسبتا قابل‌توجهی همراه بود و به رقم 783میلیون سهم رسید درحالی که در آخرین روز هفته گذشته حجم معاملات یک‌میلیارد و 131سهم بود.

نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌ترتیب با ۶۶، ۵۶ و ۴۲واحد تاثیر منفی در شاخص کل بیشترین نقش را در افت نماگر بازار سرمایه ایفا کردند. در طرف مقابل نماد پتروشیمی جم، داروپخش و سرمایه‌گذاری سایپا از معدود نمادهایی بودند که سعی کردند نگذارند شاخص کل بیش از این افت کند.

در معاملات گروه خودرویی‌ها شاهد حجم قابل‌توجهی از خرید و فروش حقوقی بودیم به‌طوری که در نماد شرکت سایپا دیروز حقوقی‌ها 75.2درصد از عرضه کل را به خود اختصاص دادند و در طرف مقابل 60.2درصد از سهام‌ها را خریداری کردند. همچنین در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو 28.8درصد از عرضه‌ها و 51.1درصد از خریدهای روز گذشته مربوط به حقوقی‌ها بود علاوه بر این در نماد زامیاد ۶۵درصد از عرضه‌ها و 62.4درصد از خریدها توسط معامله‌کنندگان حقوقی صورت گرفت. در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سیمان ایلام و پارس سرام به علت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم همچنین نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت عمران و توسعه فارس به علت پایان مهلت پذیره ‌نویسی متوقف شدند. شاخص کل فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی این هفته 9.7واحد رشد کرد و به رقم 808.3 رسید. همچنین ارزش معاملات فرابورس به رقم ۲۵۷میلیارد و ۸۸۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۹۵میلیون و ۱۵۲هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی نزدیک به ۲۰هزار نوبت معامله بود.

اوراق مسکن ۱۰هزار تومان ارزان شد

بررسی روندی معاملات فرابورس طی دو هفته اخیر حاکی از کاهش حدود ۱۰هزار تومانی اوراق حق‌تقدم مسکن است، اوراقی که تا اواسط مرداد مرز ۱۰۰هزار تومان را رد کرده بود. تیرماه امسال پس از اقدام دولت در کاهش نرخ سود بانکی، قیمت اوراق حق‌تقدم مسکن نیز به‌تبع آن افزایش یافت، به‌طوری که در نیمه‌های مردادماه امسال به مرز حدود 100هزار تومان برای هر برگه رسید.

افزایش این اوراق به نوعی برنامه‌های بانک مسکن برای ارائه تسهیلات را تحت‌تاثیر قرار داد به‌طوری که رغبت مردم برای ورود به بازار مسکن از طریق اوراق حق‌تقدم به‌شدت کاهش یافت. رویه مذکور سرانجام باعث شد تا وزیر راه‌وشهرسازی وعده افزایش عرضه اوراق را بدهد. آخوندی اواسط مردادماه گفت: «به‌دنبال افزایش عرضه اوراق حق‌تقدم هستیم و فکر می‌کنم تا یک هفته آینده با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش ‌یابد.» بازار فرابورس خیلی زود به این اظهارات واکنش نشان داد به‌طوری که 24ساعت بعد نرخ اوراق حق‌تقدم مسکن حدود 1000تومانی کاهش یافت. حال پس از حدود دو هفته نرخ این اوراق به کمتر از 90هزار تومان کاهش یافته است. ازسوی دیگر مجوز بانک مرکزی برای شکستن انحصار بانک مسکن در اوراق حق‌تقدم نیز در این کاهش قیمت تاثیرگذار بوده است. بر این اساس سایر بانک‌ها نیز با چراغ سبز بانک مرکزی می‌توانند اوراق حق‌تقدم مسکن را عرضه کنند که بی‌شک رقابت ایجاد شده درنهایت منجر به کاهش بیش از پیش اوراق می‌شود.


عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز 6شهریور میزبان عرضه 47هزار و 300تن وکیوم باتوم بود. به نقل از بورس کالا، 2هزار تن لوب‌کات، 13هزار و 800تن انواع قیر، یک‌هزار تن سلاپس واکس، 765تن پلی‌اتیلن، 2هزار و 418تن آمونیاک و 100تن تولوئن نیز در این تالار عرضه بود. براساس این گزارش، تالار صادراتی نیز عرضه 33هزار و 400تن انواع قیر و عایق رطوبتی را تجربه کرد. این گزارش حاکی است 22هزار و 829تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 100تن روغن خام سویا، 3هزار تن کنجاله سویا پلیت، یک‌هزار تن گندم دوروم، 25تن مرغ منجمد و تا 6هزار و 200تن شکر سفید در تالار محصولات کشاورزی عرضه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر