هند و ایتالیا؛ بهشت گیاه‌خواران

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۰۱

گروه گوناگون| هر کشوری باتوجه به موقعیت جغرافیایی، مذهبی و سیاسی که دارد آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد. اصول و رژیم غذا خوردن نیز از همان آدابی‌ است که در هر کشوری شیوه خاص خود را دارد. گیاهخواری، به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است پرهیز از غذاهایی که خاستگاه جانوری دارند نیز در این رژیم غذایی لحاظ شود؛ غذاهایی مانند شیر، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل و... از دیرباز به دلایل مختلف، گیاهخواری در کشورهای مختلف رواج داشته و امروزه نیز کشورهای زیادی به گیاهخواری روی آورده‌اند. در آماری که اخیرا تحت عنوان کشورهای برتر در حوزه گیاهخواری ارائه شده است، کشورهای مختلفی به چشم می‌خورند.

بر این اساس، در انتهای این لیست نام جاماییکا دیده می‌شود. راستافاریان‌ها اقلیت کوچک ولی مهمی در جاماییکا هستند که دستورات ویژه‌یی در رژیم غذایی خود دارند؛ رژیمی که بدون گوشت و سرشار از سبزیجات، برگرفته از جهان طبیعی است و سعی می‌کنند تمام مواد غذایی را بدون نمک طبخ کنند. البته عده‌یی ممکن است در رژیم غذایی خود ماهی نیز مصرف کنند اما تعداد قابل‌توجهی از آنان گیاهخوار هستند. به‌همین دلیل در جاماییکا، کافه‌های گیاهی زیادی به‌چشم می‌خورد که در آنها انواع خوردنی‌هایی که از گیاهان و سبزیجات، نارگیل، موز، فلفل، برنج و حبوبات تشکیل شده‌اند، ارائه می‌شود. بخش کوچکی از این گروه گیاهخوار را می‌توان به‌عنوان مسافر یا مهاجر در هند دید.

بعد از جاماییکا، جمهوری سنگاپور هشتمین کشوری است که در لیست 9کشور برتر در حوزه گیاهخواری قرار دارد؛ کشوری با جمعیتی کمتر از 6میلیون که مهاجران زیادی را به خود می‌پذیرد. در این کشور که از نظر غذایی بالاترین استانداردهای غذایی در جهان را داراست تعداد زیادی رستوران و کافه وجود دارد که غذاهایی گیاهی و سالم ارائه می‌دهند. در آداب غذایی سنگاپور هم، تاکید زیادی بر حذف گوشت و استفاده از سبزیجات می‌شود.

رتبه هفتم آمار گیاهخواری در جهان، متعلق به ایالات‌متحده امریکاست. برخلاف امریکا، که رتبه بالای مصرف گوشت قرمز در جهان را دارد، ایالت‌های زیادی در این قاره هستند که گیاهخواری در آنها رواج دارد. به‌عنوان مثال کالیفرنیا، که به‌ سرزمین میوه و آجیل معروف است یا نیویورک که در تاسیس مدرسه گیاهخواری و رستوران‌های متعدد گیاهی پیشرو است. پورتلند به‌عنوان مکانی مناسب برای زندگی افرادی معرفی شده که گوشت مصرف نمی‌کنند و بیشترین رستوران‌های مخصوص گیاهخواران را بین سایر ایالات‌‌آمریکا دارد. سانفرانسیسکو، به گیاهخواران خود، کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های تغذیه‌ زیادی پیشنهاد می‌دهد.

رتبه بعدی به انگلیس اختصاص دارد. اگرچه در انگلیس سنتی قوی در گیاهخواری وجود ندارد اما گروهی که با نگاه اخلاقی به گیاهخواری روی آوردند باعث شدند که در اوایل قرن بیستم به آرامی این سبک غذایی بین مردم رواج پیدا کند. در حال حاضر حدود 12درصد از جمعیت بریتانیا، گیاهخوار هستند؛ هرچند که ممکن است گاهی پنهانی گوشت مصرف کنند.

ترکیه، با تنوع زیادی در گونه‌های گیاهی و غلات و قدمتی که مردم این کشور در هنر آشپزی دارند، در رتبه پنجم گیاهخواری در جهان قرار دارد. رژیم غذایی ساکنان نواحی دریای مرمر، دریای اژه و مدیترانه سرشار از سبزیجات، گیاهان تازه و ماهی بوده و استفاده از روغن‌زیتون در غذاها جایگاه بسیار مهمی دارد. مردم حاشیه‌ دریای سیاه، استفاده از ماهی، مخصوصا ماهی کولی (‌همسی) را به‌طور گسترده‌یی در رژیم غذایی روزانه‌ خود قرار داده‌اند. زیستگاه ماهی کولی، آب‌های دریاه سیاه است و این غذا برگرفته از فرهنگ غذایی مردم بالکان و مردم اسلاوی بوده و همراه با ذرت سرو می‌شود.

رتبه چهارم گیاهخواری در جهان به لبنان اختصاص دارد. این کشور از دیرباز کشاورزی خوبی داشته است. شاید بر همین اساس است که اکثر غذاهای سنتی لبنانی بسیار ساده تهیه می‌شوند و بیشتر از غلات، حبوبات و سبزیجات در آنها استفاده می‌شود. رستوران‌های لبنانی غذاهای گیاهی متنوع و جذابی به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند.

کشور بعدی در این آمار جهانی اتیوپی است. نزدیک به نیمی از جمعیت اتیوپی را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند که روزهای چهارشنبه، جمعه و 6هفته منتهی به عید پاک را به‌عنوان روز بدون گوشت می‌شناسند و شاید بتوان حضور این مسیحیان را عاملی برای بالا رفتن آمار گیاهخواری در این کشور دانست.

در ایتالیا، به‌عنوان کشور دوم در گیاهخواری، هیچ محدودیت و تابویی برای مصرف گوشت وجود ندارد اما آنها به این نتیجه رسیده‌اند که غذاهای گیاهی سالم‌تر هستند؛ به‌همین دلیل است که در منوی غذای رستوران‌های ایتالیا، حتما چند گزینه خوب غذای گیاهی وجود دارد. نخستین کشور در این لیست، هند است که پایین‌ترین سرانه مصرف گوشت در جهان را داراست. در هند به‌خاطر وجود مذهب‌های مختلف و تقریبا شباهت زیاد این مذاهب در منع مصرف گوشت، افراد زیادی به گیاهخواری روی آورده‌اند.

با نگاهی کلی به این آمار می‌توان برداشت کرد که گرایش به گیاهخواری و کاهش مصرف گوشت، دو دلیل عمده دارد: نگاه مردم آن سرزمین به سلامت غذاهای گیاهی که باعث می‌شود به فکر استفاده از محصولات و غذاهای گیاهی بیفتند یا نگاه اعتقادی آنها. بر همین اساس است که در اسلام نیز مصرف گوشت آداب خاص خود را دارد چراکه هر حیوانی را نمی‌توان ذبح و مصرف کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر