جزییات حذف تشریفات ترخیص کالا

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۲

مسعود کرباسیان در مورد راهکار گمرک برای کاهش گلوگاه‌های مسیر قرمز در رویه‌های گمرکی اظهارداشت: یکی از وظایف گمرک کنترل و تطبیق کالاهای وارده و صادره با مقررات مربوط به آن کالا و وصول حقوق ورودی و عوارضی است که دولت و مجلس بر عهده گمرک می‌گذارند. این امر باید بدون اتلاف وقت و تحمیل هزینه مازاد برای صاحبان کالا و نهایتا اطمینان از صحت اظهار و دقیق کنترل‌های گمرکی انجام شود و با اسنادی که صاحبان کالا به گمرک ارایه می‌دهند مورد مطابقت قرار بگیرد.

به گزارش فارس رییس کل گمرک ایران افزود: ساده‌سازی فرآیندها همراه با یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی در راس اولویت‌های گمرک قرار گرفت که با توجه به تجربیات گذشته اکنون در اجرای سامانه آسیکودا و سایر نرم‌افزارهای کاربردی در گمرک و بهره‌گیری از توصیه‌های کلیدی سازمان جهانی و تجربیات موفق سایر کشورها با همکاری با پژوهشگران دانشگاه تهران این مهم به انجام رسید.

وی با تاکید بر اینکه در گمرکات تشریفات ترخیص کالا در سامانه جامع گمرکی از بهمن سال گذشته اجرایی شده است، گفت: با به‌کارگیری مدیریت ریسک در قالبی هوشمند و بسته به ماهیت کالا به صورت سیستمی و بدون دخالت نیروی انسانی تعیین مسیر می‌شود.

کرباسیان یادآور شد: در مسیر قرمز با ارزیابی فیزیکی و عینی کالا و مطابقت آن با اسناد توسط کارشناس مربوطه عملیات بررسی و کنترل به شکل تفصیلی انجام می‌شد که در این مسیر ترخیص کالا نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح است. رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در مسیر زرد، اسناد و مجوزهای مورد نیاز برای ورود و ترخیص کالا دقیقا بررسی می‌شوند، بیان داشت: اما ماهیت کالا در مسیر زرد نیاز به کنترل و رسیدگی فیزیکی و عینی توسط ارزیابان ندارد. مسیر سبز نیز که اظهارکالا از ریسک حداقلی برخوردار است مربوط به کالاهایی است که نیازی به اخذ هیچ مجوزی از مراجع مختلف ندارند و تشریفات گمرکی مسیر سبز در حداقل زمان انجام می‌شود. گمرک ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نمی‌تواند کالایی که از بُعد ماهیت و کیفیت باید مورد بررسی فیزیکی قرار بگیرد را بدون لحاظ کردن مجوز مراجع ذی‌صلاح در مسیر سبز قراردهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر