تایید تهدیدات سایبری در مجتمع‌های پتروشیمی

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۹۸


معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی توسعه اقتصادی را در سایه ثبات سیاسی دانست و یادآور شد: کوچک‌ترین تهدید در هر یک از بخش‌های صنعت کشور می‌تواند همه زحمات در مسیر توسعه و ثبات اقتصادی را به خطر بیندازد، از این رو صیانت از سرمایه‌های ملی، رعایت نکات ایمنی و... وظیفه ملی، عرفی و شرعی یکایک ماست.

وی با اشاره به حکم فرمانده ارشد HSE و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای امید شهیدی‌نیا ضرورت همکاری همه مدیران با وی را مورد اشاره قرار داد و اظهار امیدواری کرد که صنعت پتروشیمی مانند همیشه سبب سرافرازی و توسعه اقتصاد کشور باشد.


تاریخچه حملات سایبری به صنعت نفت و گاز

انگیزه‌های سیاسی متعددی برای نفوذ به کمپانی‌های انرژی و ایجاد آتش‌سوزی و اختلال در روند تولید آنها وجود دارد. در ماه جولای سال گذشته گروهی از هکرهای ناشناس بارها صنعت جهانی نفت و گاز را به حملات سایبری تهدید کردند. به نظر می‌رسید که این تهدیدها ریشه در جهت‌گیری‌های سیاسی برای آسیب‌رساندن به صنعت نفت و بازار جهانی نفت باشد. پیش از این هکرها موفق شده‌ بودند در چند مورد حملاتی را به تجهیزات انرژی در نقاط مختلف جهان داشته ‌باشند. شاید مشهورترین حمله سایبری در ذهن ایرانی‌ها مربوط به «استاکس‌نت» باشد. به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه خبری «رزیلینس ویلیس» در ماه جولای سال 2010 یک ویروس کامپیوتری که به‌طور تخصصی برای حمله به نرم‌افزارهای نصب‌شده شرکت زیمنس در تجهیزات هسته‌یی ایران طراحی شده‌ بود، یافت شد. بنا بر ادعای پایگاه خبری «تک ویک یوروپ» ویروس «استاکس‌نت» تقریبا 20درصد از توانایی سانتریفیوژهای غنی‌سازی ایران را از بین بردند. هرچند مقامات سازمان انرژی اتمی و دیگر مقامات امنیتی ایران هیچ‌گاه آمار رسمی و دقیقی از میزان خسارات این ویروس اعلام نکردند. یکی دیگر از حملات سایبری مشهور به کمپانی‌های انرژی در جهان به عملیات «اژدهای شب» مشهور است. این حمله سایبری در نیمه‌های سال 2006 آغاز شد و نخستین بار در آگوست 2011 توسط «دیمیتری الپرویچ» نایب‌رییس واحد تحقیقات تهدیدهای اینترنتی شرکت «مک‌آفی» گزارش شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از بلومبرگ در جریان این حمله هکرهای کامپیوتری موفق شدند از طریق سرورهای چینی اطلاعات اختصاصی مربوط به 6 کمپانی بزرگ امریکایی و اروپایی شامل اگزان‌موبیل، رویال داچ‌شل و بی‌پی را بربایند. البته این حمله فقط محدود به این شرکت‌ها نبوده و شرکت‌های دیگری مانند «ماراتن اویل»، «کونوکو فیلیپس» و «بیکر هیوز» نیز از گزند این حملات در امان نماندند.

حمله سایبری دیگری که بسیار شهرت پیدا کرده «شامون» نام دارد. از ویروس کامیپوتری Shamoon برای جاسوسی سایبری از بخش انرژی استفاده شد. این ویروس نسبت به تمام بدافزارهای دیگر متمایز است و قابلیت انتشار به سایر کامپیوترهای متصل به یک شبکه را داراست. انتشار این ویروس در آگوست 2012 سبب شد، کمپانی‌های بزرگ انرژی که در خاورمیانه فعال هستند، آلوده شوند. اگرچه انتشار این ویروس منجر به هیچ‌گونه خسارت فیزیکی یا آسیب‌دیدگی نشد اما سبب شد که نزدیک به 30هزار رایانه یکجا خاموش شوند. به گزارش «تعادل» و به نقل از دویچه‌وله ایالات متحده در آن زمان ایران را متهم کرده ‌بود و شواهدی را جمع‌آوری کردند که نشان‌دهنده این است که این بدافزار که به تجهیزات شرکت ملی نفت عربستان و نیز شرکت راسگاز قطر حمله کرده توسط ایران ساخته شده است.

در آن زمان وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که بدافزار فوق به فایل‌های بامحتوای حساس دسترسی پیدا کرده و پس از سرقت محتواها تصویر یک پرچم سوخته امریکا را جایگزین آن می‌کند. هرچند مقامات ایرانی هیچ‌گاه مسوولیت چنین حمله‌یی را قبول نکردند. حال باید دید که حوادث اخیر پتروشیمی و گازی در ایران ادامه همان رد و بدل‌های سایبری میان رقبای منطقه‌یی است یا اساسا چنین فرضیه‌یی حداقل در مورد این حوادث رد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر