دولت برای شروع مسکن اجتماعی منتظر اتمام مسکن مهر نماند

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۹۱

مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه دولت برای شروع مسکن اجتماعی نباید منتظر اتمام مسکن مهر می‌ماند، گفت: مسکن اجتماعی باید به صورت محدود آغاز می‌شد.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با فارس افزود: در طرح جامع مسکن پیشنهاد اجرا و آغاز طرح مسکن اجتماعی به دولت داده شده بود تا پس از آغاز آزمایشی، طرح در حد وسیع شروع شود. به هر حال چون منابع مالی دولت محدود است نمی‌توان پروژه مسکن مهر را نیمه‌کاره رها کرد بنابراین دولت تصمیم گرفت تا مسکن مهر به پایان برسد سپس طرح جدید را آغاز کند. وی ادامه داد: این اقدام دولت مغایرتی با پایلوت طرح مسکن اجتماعی ندارد چون یکی از ایرادها و مشکلات مسکن مهر این بود که ابتدا به صورت پایلوت اجرا نشد که مشخص شود که ایرادات و مشکلات آن چیست.

کارشناس اقتصاد مسکن اضافه کرد: بهتر بود که دولت به صورت محدود و پایلوت، طرح مسکن اجتماعی را آغاز می‌کرد و زمانی که مسکن‌ مهر به اتمام رسید و منابع مالی آن به سمت مسکن اجتماعی حرکت می‌کرد، آن را در سطح وسیع ادامه می‌داد. یزدانی گفت: یکی از نقاط پررنگ طرح جامع مسکن بحث مسکن اجتماعی بود که به طور مفصل برای آن برنامه اجرایی و عملیاتی دیده شده بود و حتی محاسبه شده بود که چه میزان منابع مالی نیاز دارد. وی تصریح کرد: هر فعالیتی که خارج از مکانیسم بازار برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد شود همان مسکن اجتماعی خواهد بود پس مهم این است که اجرا و مکانیسم اجرای آن چگونه باشد. یزدانی افزود: مسکن مهر یک اشکال اساسی داشت که همه‌ چیز برعهده دولت بود و نهادهای اجتماعی در آن مداخله نداشتند و روی مالکیت تاکید داشت و نه سرپناه بنابراین با در نظر گرفتن تمام این نواقص در طرح جامع مسکن پیشنهاد مسکن اجتماعی ارائه شد.

وی ادامه داد: از لحاظ کارشناسی نیز مسکن اجتماعی در مجامع مختلف مطرح شد و در پایان نتیجه‌گیری شد که به صورت محدود طرح مسکن اجتماعی آغاز شود. مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن ادامه داد: تصور بر این بود، شیوه‌یی که برای اجرای مسکن اجتماعی پیشنهاد دادیم به هیچ‌ وجه به مشکلاتی که مسکن مهر داشت، مواجه نمی‌شود. یزدانی یادآور شد: در مسکن اجتماعی، مشکلات ساختاری که مسکن مهر داشت به وجود نخواهد آمد چراکه در مسکن مهر به‌ شدت بر مالکیت تاکید شده بود و تامین منابع مالی آن از محل بانک مرکزی بود درحالی که در مسکن اجتماعی این موضوع به هیچ ‌وجه چنین نخواهد بود. کارشناس اقتصادی مسکن افزود: در مسکن اجتماعی پیشنهاد شده است، منابع مالی خط اعتباری نباشد بلکه از محل یارانه‌های دولت تامین اعتبار شود و بانک مرکزی وام خواهد داد و یارانه کمک بهره را هم در آن خواهد دید. وی افزود: در مسکن اجتماعی نهادهای رفاه اجتماعی مثل کمیته امداد، بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی همراه دولت هم‌افزایی منابع خواهند داشت تا گروه‌های هدف به راحتی و به خوبی شناسایی شوند و کارایی منابع مالی افزایش یابد. یزدانی ادامه داد: اشکالات مسکن مهر در مسکن اجتماعی رفع شده است و وجود خط اعتباری بانک مرکزی(چاپ پول) برای مسکن مهر یک اشکال اساسی بود که در مسکن اجتماعی آن را از محل یارانه‌های دولت مرتفع کردیم. چندی پیش آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود که بعد از اتمام مسکن مهر مسکن اجتماعی را آغاز می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر