از منطقه

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۸۰

تاثیر راه‌آهن چین و افغانستان بر گسترش تجارت در چابهار

«مسافر قوقندی» سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که بهره‌برداری از خط‌آهن در مسیر چین - افغانستان و اتصال این خط به استان‌های غربی کشور، بر گسترش تجارت و استفاده از بندر ترانزیتی چابهار اثرات مثبت مهمی دارد. به گزارش ایرنا، این مقام افغانستانی در این باره گفت: «راه‌آهن افغانستان و چین که از طریق قزاقستان و ازبکستان به شمال افغانستان وصل می‌شود در آینده نه چندان دور به استان‌های هرات در غرب و همچنین استان‌های جنوبی هم مرز با پاکستان وصل خواهد شد.» خط‌آهن افغانستان و چین که هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و نخستین قطار باربری چین از این کشور راهی افغانستان شد، از شهر «هایمن» در استان «جیانگسوی» چین آغاز و با عبور از کشورهای قزاقستان و ازبکستان به بندر «حیرتان» می‌رسد. سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان افزود: خط‌آهن افغانستان و چین و وصل شدن راه‌آهن افغانستان به استان خراسان رضوی در شرق ایران، بر گسترش استفاده از بندر ترانزیتی چابهار که بین ایران، افغانستان و هند امضا شده اثر فوق‌العاده مثبت خواهد داشت. سند ایجاد دالان بین‌المللی حمل و نقل با استفاده از بندر چابهار در سواحل مکران ایران سوم خرداد 95 با حضور «حسن روحانی»، «نارندرا مودی» و «محمد اشرف غنی»سران کشورهای ایران، هند و افغانستان به امضای مسوولان ارشد این کشورها رسید. قوقندی گفت: در آینده نه چندان دور تفاهمنامه امتداد خط‌آهن از چین در مسیر تاجیکستان به افغانستان و از استان هرات به خراسان رضوی ایران، به امضا خواهد رسید که تحولات بزرگی در همگرایی اقتصادی منطقه را رقم خواهد زد. سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان افزود که طول این مسیر 2هزار کیلومتر است که یک‌هزار کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد. وی امضای تفاهمنامه گسترش و استفاده از بندر چابهار میان افغانستان، هند و جمهوری اسلامی ایران را نیز برای گسترش تجارت در منطقه بااهمیت دانست که با وصل شدن راه‌آهن چین، تاجیکستان، افغانستان و ایران، علاوه بر اینکه بر رونق بیشتر چابهار از نظر اقتصادی تاثیر می‌گذارد، اثرات مثبت سیاسی را نیز به دنبال خواهد داشت.


بازگشت 54 هزار خانواده آواره به استان الانبار عراق

وزارت مهاجرت عراق از بازگشت بیش از 54هزار خانواده عراقی به مناطق پاکسازی شده از دست تروریست‌ها در استان الانبار خبر داد. به نوشته پایگاه خبری شفق‌نیوز عراق، این وزارتخانه روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که 54 هزار و 279 خانواده آواره عراقی به منازل خود در مناطق آزاد شده استان الانبار بازگشتند.

محمد رشید، مدیر بخش استان الانبار این وازرتخانه گزارش داد که روز جمعه 39 هزار و 592 خانواده به شهر رمادی و 6 هزار و 585 نفر به شهرستان هیت و 3هزار و 600 خانواده به شهر الکرمه و یک‌هزار و 535 خانواده به شهر الرطبه و 2هزار و 93 خانواده به خالدیه و 964 خانواده نیز به شهر حدیثه بازگشتند. وی با بیان اینکه بازگشت اهالی الانبار به منازل خود ادامه دارد، افزود: این وزارتخانه کمک‌های غذایی و دارویی در اختیار اهالی الانبار قرار می‌دهد. عراق از سال 2014 با اشغال برخی شهرهای این کشور توسط گروه ترورستی - تکفیری داعش و درگیری‌ها برای بازپس‌گیری این شهر‌ها شاهد موج عظیمی از آوارگی بود. براساس گزارش‌های بین‌المللی شمار آوارگان عراقی به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر