رسوایی فساد در دولت پاکدستان برزیل

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۷۵

گروه جهان

لوئیز لولا داسیلوا رییس‌جمهوری سابق برزیل، احتمالا به اتهام فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت محاکمه می‌شود. پلیس برزیل به دستگاه قضایی این کشور اعلام کرده که داسیلوا متهم است برای نوسازی خانه همچنین خرید یک آپارتمان لوکس از قدرت و منابع دولتی استفاده کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، رسانه‌های برزیل یک بار دیگر موضوع فساد مالی رییس‌جمهوری سابق این کشور را در راس اخبار خود قرار دادند. داسیلوا ضمن رد همه این اتهام‌ها آنها را توطئه جناح سیاسی رقیب تعبیر می‌کند اما آن‌طور که پلیس مدعی است تحقیقات کارآگاهان نشان می‌دهد، داسیلوا در دوران ریاست‌جمهوری، در برابر نوسازی پرهزینه منزلش به یک شرکت ساخت‌‌وساز وعده قراردادهای هنگفت دولتی داده و آن را عملی کرده است.

مارسیا لتیسیا، همسر داسیلوا، هم به علت اقدام به خرید یک آپارتمان لوکس در شهر سائوپائولو به همراه شوهرش با اتهام پولشویی، ارتشاء و فساد مالی روبه‌رو است. باوجود این، داسیلوا مالکیت چنین آپارتمانی را تکذیب کرده ‌است. براساس قوانین برزیل، پلیس تنها اجازه دارد اعلام کند فردی در مظان اتهام است اما اعلام شکایت و کارهای قانونی برعهده دادستان‌هاست. پلیس برزیل همچنین مدیر اجرایی سابق شرکت ساختمانی مرتبط با این پرونده را نیز به خاطر دست داشتن در اتهام اختلاس در مظان اتهام قرار داده است.

موضوع محاکمه داسیلوا به اتهام فساد مالی و همچنین خلع ید کردن از دیلما روسف رییس‌جمهوری فعلی این کشور که در تعلیقی 6ماهه به‌سر می‌برد، طی یک سال گذشته به تلاطم سیاسی در برزیل انجامیده است. دو هفته پیش نمایندگان سنای برزیل با ۵۹رای موافق در برابر ۲۱رای مخالف تصمیم گرفتند خانم روسف را به‌دلیل تخلف از قوانین بودجه تحت پیگرد قرار دهند. ریاست جلسه ویژه رسیدگی به طرح محاکمه رییس‌جمهوری که 20ساعت به طول انجامید برعهده رییس دیوان عالی برزیل بود. اتهام روسف تخلف از قوانین در برداشت از منابع مالی شرکت‌های دولتی جهت تامین کمبود بودجه دولت است. چنین اقدامی در دولت‌های قبلی برزیل بدون سابقه نبود اما بعدا، پارلمان برزیل با تصویب قانونی، آن را غیرقانونی کرده بود.

همچنین، این برداشت در زمان قبل از برگزاری انتخابات دوره دوم ریاست‌جمهوری دیلما روسف صورت گرفت و این شبهه وجود داشته که هدف از آن، تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان بوده است. روز ۱۷آوریل سال جاری میلادی هم، مجلس نمایندگان برزیل با ۳۶۷رای موافق در برابر ۱۳۷رای مخالف تصویب کرد که طرح استیضاح و محاکمه رییس‌جمهوری به مجلس سنا ارسال شود. تصویب چنین طرحی با رای موافق ۳۴۲نماینده از ۵۱۳نماینده مجلس نمایندگان نیاز داشت. در روز ۱۲مه نیز مجلس سنای برزیل با ۵۵رای موافق در برابر ۲۲رای مخالف، به پیگیری درخواست محاکمه روسف و تعلیق ۱۸۰روزه او تا پایان این رسیدگی رای داد. تصویب این طرح در سنا مستلزم موافقت اکثر نمایندگان بود.

چند هفته پیش از رای به تعلیق روسف، یک قاضی برزیلی حکم رسیدگی به اتهام فساد علیه لوئیز لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری سابق را صادر کرده بود اما روسف فورا داسیلوا را به سمت رییس دفتر خود منصوب کرد تا برای او مصونیت قضایی ایجاد کند. مهم‌ترین پرونده‌های فساد علیه مقامات سابق دولت به دریافت‌های غیرقانونی شماری از سیاستمداران، به‌ویژه اعضای حزب کارگران -حزب روسف- از شرکت نفتی نیمه دولتی پتروبراس در زمان ریاست‌جمهوری داسیلوا ارتباط دارد. با تعلیق 6ماهه روسف، داسیلوا نیز سمت خود را از دست داد و زمینه پیگیری اتهام فساد مالی علیه او فراهم آمد.


نامه‌ای در حمایت از دیلما روسف

جلسه استیضاح روسف که وارد سومین روز خود شده در شرایطی ادامه داد که نوآم چامسکی، تحلیلگر سیاسی، به‌همراه 22چهره فرهنگی و هنری و کنشگران سیاسی، در نامه‌یی استیضاح روسف را محکوم کرده‌اند.

راشاتودی نوشته، در این نامه که به امضای افراد دیگری چون اولیور استون کارگردان و نویسنده امریکایی و استفان فرای نویسنده انگلیسی رسیده، آمده است: «ما نگران انگیزه سیاسی استیضاح رییس‌جمهوری برزیل هستیم که دولت موقت غیرمنتخب را برسرکار آورده است. مبنای قانونی استیضاحی که هم‌اکنون در جریان است به‌طور گسترده سوال‌برانگیز بوده و شواهد متقاعدکننده‌یی وجود دارد که نشان می‌دهد مجریان کارزار استیضاح سعی دارند رییس‌جمهوری (دیلما روسف) را به‌منظور توقف تحقیقات فسادی که خود در آن دخیل هستند، از کار برکنار کنند.»

امضاکنندگان این نامه برزیل را کشوری با هویت نژادی رنگین‌پوست توصیف کرده‌اند که اکنون با جایگزین شدن وزیران مرد سفیدپوست به فرهنگ این کشور نیز خدشه وارد شده است. براساس آخرین نظرسنجی‌ها از هر 10برزیلی تنها یک نفر موضع مثبتی نسبت به دولت تمر دارد و بیشتر مردم خواستار برگزاری انتخابات تازه در سال جاری میلادی هستند. همچنین دوسوم مردم برزیل از استیضاح روسف، حمایت می‌کنند.

با این حال حامیان روسف معتقدند که دولت موقت به رهبری تمر مشروعیت ندارد. رییس‌جمهوری تعلیق شده گفته در صورت ابقا در این مقام، درخواستی برای برگزاری همه‌پرسی درباره انتخابات زودهنگام خواهد داد. به نظر تحلیلگران، این پیشنهاد روسف تلاشی برای ترغیب سناتورهای مردد برای کمک به تبرئه وی در جریان استیضاح و محاکمه است. روسف برای جلوگیری از برکناری قطعی به یک‌سوم آرای سنا نیاز دارد. وی در صورت تبرئه شدن می‌تواند براساس قانون اساسی دوره ریاست‌جمهوری خود را تا سال2018 به پایان برساند، گرچه موضعش تضعیف خواهد شد. اما در صورت محکومیت، دوره ریاست‌جمهوری او خاتمه خواهد یافت و ممکن است 13سال حکومت چپ‌گرایان در برزیل، که با انتخاب داسیلوا آغاز شده بود، پایانی تراژیک یابد.

فارین پالیسی بااشاره به بحران اعتماد عمومی در برزیل و بی‌اعتبار شدن احزاب سیاسی در این کشور نوشته است: «حزب کارگران برزیل وعده تشکیل یک دولت پاکدست را مطرح کرد و حالا در مرکز بزرگ‌ترین رسوایی فساد در تاریخ این کشور قرار دارد. این فقط روسف و حزب کارگران نیست که در گرداب بحران اعتماد در برزیل گرفتار آمده‌اند. این بحران تمام جناح‌های سیاسی را تحت‌تاثیر قرار داده است و امروز احزاب و دیگر نهادهای سیاسی در برزیل با بزرگ‌ترین بحران خود از زمان سقوط رژیم نظامی در سال۱۹۸۵ روبه‌رو هستند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر