کابوس جهانی بیوه‌های جنگ

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۳۳

گروه گوناگون| جنگ جز تخریب، کشتار و فجایع جانی و مالی، بحران‌های روحی بسیاری برجای می‌گذارد که تا مدت‌ها مناطق جنگ‌زده یا کشورهای درگیر با این مناطق نمی‌توانند برای معضلات باقیمانده از این بحران‌ها چاره‌یی بیندیشند. بی‌سرپرستی کودکان و زنان از مهم‌ترین معضلاتی است که علاوه بر بار عاطفی از دست دادن کانون خانواده، تنهایی و مشکلات مالی تا مدت‌ها پس از جنگ نیز بحران‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی را با خود به‌همراه دارد.

همیشه در جنگ‌ها، به‌خاطر ماهیت نبرد که مردان و پسران در آن حضور دارند و جز در مواردی که غیرنظامیان هم کشته می‌شوند و جنگ به خیابان‌ها و خانه‌های مردم می‌رسد، معمولا آمار مردان در بین کشته‌شده‌ها بیشتر است؛ این یعنی بی‌سرپرست شدن زنان و کودکان بسیار. با توجه به این موضوع، با نگاهی کلی به آمار زنان بیوه، می‌توان دریافت که جنگ‌ و ناآرامی‌ها، علاوه بر مشکلات اقتصادی و امنیت، چه تاثیری بر نوع زندگی مردم داشته است.

در سال‌ 2010، سازمان ملل متحد، آماری از زنان بیوه ارائه کرد که در آن اعلام شده است 245 میلیون زن بیوه در جهان زندگی می‌کنند که بیش از 115 میلیون نفر از آنها در فقر به سر می‌برند. بر اساس این گزارش چین با 43میلیون، هند با 42.4میلیون، ایالات متحده امریکا با 13.6میلیون، اندونزی با 9.4 میلیون، ژاپن با 7.4میلیون، روسیه با 7.1میلیون، برزیل با 4.6میلیون، آلمان با 5.1میلیون، ‌بنگلادش و ویتنام با 4.7میلیون نفر، بالاترین تعداد زنان بیوه را در سال 2010 به خود اختصاص داده بودند.

در سال‌های اخیر، در خاورمیانه بحران‌ها و جنگ‌های داخلی زیادی به‌چشم می‌خورد که علاوه بر مناطق اطراف بسیاری از کشورهای دیگر را نیز درگیر کرده است.

به عنوان مثال بعد از آغاز بحران سوریه، کشورهای زیادی در این بحران درگیر شدند و تلفات و تاوان زیادی دادند. بحران سوریه در سال 2011 آغاز شد و با توجه به جمعیت کشور، آمارها نشان می‌دهد که تا سال 2015 تعداد زیادی از آمار زنان بیوه در جهان، به این مناطق اختصاص یافته است. در گزارشی در سال 2015 که توسط بنیاد لومبا- فعال در زمینه توانمندسازی زنان بیوه- ارائه شده است، آمار زنان بیوه و درصد رشدشان از سال 2010 تا 2015 بررسی شده است؛ این بنیاد توسط لرد راج لومبا، یک پیکارگر حقوق زنان بیوه

اداره می‌شود.

در این آمار بیشترین درصد افزایش شمار زنان بیوه به خاورمیانه تعلق دارد. شمار این زنان در خاورمیانه، با 24.3درصد افزایش، از حدود 12میلیون نفر در سال 2010 به حدود 15میلیون نفر در سال 2015 رسید. بعد از آن و با فاصله‌یی زیاد از خاورمیانه، امریکای مرکزی با 14.7، کاراییب با 14.3، امریکای جنوبی با 13درصد و غرب آسیا و اقیانوسیه با 12.8 افزایش در این آمار قرار دارند. سپس کشورهای زیر صحرای آفریقا با 7.7درصد، آسیای جنوبی با 6درصد، ‌اروپا و روسیه با 4.4درصد رشد به ترتیب در شمار کشورهایی با تعداد کم زنان بیوه قرار می‌گیرند. در آخر امریکای شمالی با 0.5 درصد افزایش، کمترین افزایش شمار زنان بیوه را در سال‌های 2010 تا 2015 به خود اختصاص داده است.

با نگاهی کلی به این آمار می‌توان دریافت که در این سال‌ها‌- دقیقا همزمان با شروع بحران سوریه- در خاورمیانه آمار زنان بیوه افزایش چشمگیری داشته است؛ یعنی کشورهایی که بیشترین نزدیکی و ارتباط را در بحران سوریه داشته‌اند. این می‌تواند نشان‌دهنده تاثیر مستقیم جنگ و بحران بر افزایش زنان بیوه باشد.

با این گزارش می‌توان گفت زنان، هزینه‌های سنگینی را در جنگ متحمل شده‌اند که این هزینه‌ها علاوه بر ایجاد مسوولیت مالی و عاطفی برای خانواده؛ می‌تواند موقعیتی پرتنش برای آنها ایجاد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر