ادعای دبه کردن خارجی‌ها در IPC

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۳۱

گروه انرژی مخالفان انعقاد قراردادهای خارجی نفتی در ایران، با وجود مطرح شدن دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه، همچنان بر طبل مواضع خود می‌کوبند. در حالی که مقدم، معاون وزیر نفت در هفته گذشته به درستی به این نکته اشاره کردند که مخالفان با مقایسه وضعیت فعلی با دوران دکتر مصدق، پیشرفت ایران طی این سال‌ها و مستقل شدن کشور را زیر سوال می‌برند، روز گذشته حاجی دلیگانی دوباره در صحبت‌هایی مواضع قبلی را تکرار کرده و عنوان کرده است که «نباید اجازه دهیم کشورهای خارجی با بستن یک قرارداد طولانی مدت حاکمیت ما را در نقطه‌یی از سرزمین‌مان دچار خدشه کنند.» مانور شدید گروه کوچک مخالفان روی مدت قراردادها از دید بسیاری از ناظران، از خواسته‌های خاموش برخی گروه‌ها در ایران در زمینه سهم بردن از نفت حکایت می‌کند.

حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر که فرمانده ویژه کاشان در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بوده و در کارنامه خود هیچ فعالیتی مرتبط با نفت یا بستن قرارداد در این حوزه نداشته است، در چند روز گذشته عملا تریبون فارس را به‌طور تمام و کمال به صحبت‌های خود درباره قراردادهای جدید نفتی اختصاص داده است. او روز گذشته در این زمینه اظهار کرده: «نکته‌یی که در اینجا باید به آن توجه کرد، این است که طرف‌های قراردادهای ما اهل دبه کردن هستند و در طول تاریخ نیز می‌توان این مساله را مشاهده کرد که در قراردادهایی که با ما داشته‌اند عموما شاهد دبه آنها بوده‌ایم.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که صدها شرکت سرمایه‌گذار نفتی بین‌المللی در جهان فعالیت دارند و اساسا چیزی به نام «طرف‌های قرارداد ایران» با هویتی کاملا مشخص، وجود خارجی ندارد. نکته جالب توجه دیگر نیز استفاده از کلماتی مانند «دبه» کردن توسط طرفین یک قرارداد در چنین سطحی کلان است.

به گزارش «تعادل»، حاشیه‌سازی‌ها در زمینه قراردادهای جدید نفتی از سوی عده‌یی مشخص که انتظار می‌رفت با ورود مقام معظم رهبری به این مساله، از خط مشی ایشان پیروی کرده و به روش سابق پایان دهند، در حالی ادامه دارد که ایران به‌واسطه فشار کشورهای تولید‌کننده نفت خام در زمینه طرح فریز نفتی، به‌طور قطع از نقطه‌یی به بعد مجبور به همراهی با این جریان خواهد شد. منع ورود سرمایه خارجی به این حوزه به معنای ایجاد ممانعت در زمینه افزایش قدرت ایران در مذاکرات نفتی است. موضوعی که درنهایت معیشت مردم و طرح‌های عمرانی را با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر