عدم‌النفع 35 میلیارد دلاری از توقف ازدیاد برداشت نفت

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۲۹

گروه انرژی

پس از به اتمام رسیدن هفته جنجالی بیژن زنگنه که با حضور او در میان نمایندگان مجلس به پایان رسید، وزیر کهنه‌کار راهی عسلویه و بوشهر شد. سفری که او حرف‌های زیادی را از تهران با خود راهی کرد تا در میان خبرنگاران و مسوولان استانی منطقه طرح کند. حاشیه‌سازی‌های فراوان برای وزارت نفت ایران سبب شده تا بخشی از مهم‌ترین اظهارات وزیر نفت نیز به نوعی پاسخگویی نسبت به حاشیه‌ها باشد. گروه‌های تندرو سطح فعالیت‌های خود را به جایی رسانده‌اند که بیژن زنگنه، وزیر نفت در اظهارات خود در نشست خبری این فعالیت‌ها را در راستای «نا امن جلوه دادن ایران» توصیف و بیان کرده است، برخی رسانه‌ها با بمب‌های خبری خود سعی در بی‌ثبات نشان دادن ایران دارند. کسانی که زنگنه، وزیر نفت اظهار کرده است اگر لازم باشد نام‌ آنها و اینکه به کجا متصل هستند را افشا خواهد کرد. تایید زنگنه در زمینه گم شدن دو نفتکش و نسبت دادن آن به شرایط تحریم بیان آخرین وضعیت تصویب قراردادهای نفتی، انتقاد از گروه‌هایی که قصد نا امید کردن مردم ایران را دارند، چند برابر شدن زمان اجرای پروژه‌ها در عسلویه، اشاره به پول‌های میلیارد تومانی گم شده در دولت‌ قبل و قیاس آن با حقوق‌های نا متعارف از مهم‌ترین بخش‌های اظهارات هستند. مشروح صحبت‌های وزیر نفت در جریان سفرش به عسلویه و بوشهر را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش «تعادل» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، بیژن زنگنه وزیر نفت در نخستین روز از سفر خود و در میان مقامات استانداری بوشهر به زیان 35میلیارد دلاری ایران از عدم اجرای پروژه‌های ازدیاد برداشت اشاره کرده و پس از شنیدن نظرات برخی مدیران استان اظهار کرد: افزایش ضریب بازیافت نفت اگر صورت نگیرد، سرمایه ملی ما زیر زمین از بین می‌رود. او در این زمینه افزود: «هم‌اکنون ۸۳۰میلیارد بشکه نفت کشف شده در ایران وجود دارد که یک درصد افزایش ضریب بازیافت آن به افزایش هشت میلیارد و ۳۰۰میلیون بشکه‌یی برداشت نفت منجر می‌شود که با قیمت نفت ۴۰ تا ۴۲دلاری برای هر بشکه حدود ۳۵میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.»

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه هم‌اکنون کشوری در منطقه وجود ندارد که به اندازه ایران امنیت و ثبات داشته باشد، نقش مقام معظم رهبری را به عنوان فرمانده نیروهای مسلح برای امنیت کشور تعیین‌کننده دانست و گفت: وقتی در کشوری ثبات وجود داشته باشد علاوه بر شرکت‌های داخلی و جذب سرمایه مردمی امکان جذب سرمایه خارجی هم میسر می‌شود. زنگنه به مقوله امید در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه جامعه ناامید نمی‌تواند کاری انجام دهد، افزود: هر کسی امید مردم را تضعیف کند، همسو با کسانی حرکت کرده که نمی‌توانند اقتدار ایران را ببینند.

وزیر نفت در جلسه خود با مسوولان استانی، وعده‌هایی نیز در زمینه انجام دادن خواسته‌های منطقه عنوان کرد. اما صحبت‌های صریح‌تر وزیر نفت در جمع خبرنگاران صورت گرفت. زنگنه همانطور که انتظار می‌رفت در این جمع به حضور خود در بهارستان اشاره کرده و عنوان کرد که کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس خواهان انجام اصلاحاتی شده که این اصلاحات صورت می‌گیرد و پس از تصویب در هیات دولت دوباره به مجلس ارسال می‌شود. اصلاحات مورد اشاره وزیر نفت 9 موردی هستند که «تعادل» پیش از این در گزارشی اختصاصی به آن پرداخته است.

اما درحالی که عده کوچک مخالف IPC هر روز بر این گزاره تاکید می‌کنند که شرکت‌های ایرانی خود توان انجام پروژه‌ها را داشته و نیاز به حضور شرکت‌های خارجی حس نمی‌شود، وزیر نفت با بیان اینکه پروژه‌های پارس جنوبی که باید 4ساله تمام می‌شدند 11سال به طول انجامیدند به نوعی این تحلیل‌های سطحی را پاسخگو شد. زنگنه در این زمینه اظهار کرد:«این اتفاق به آن معناست که هفت سال سرمایه کشور از دست رفته است.»

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود به پروژه‌های وزارتخانه متبوع خود در زمینه اقتصاد مقاومتی و وضعیت نهایی فازهای پارس جنوبی پرداخت و در نهایت به واسطه پرسشی درباره بابک زنجانی، مسیر اظهارات او به سمت وضعیت اداره نفت در دوران تحریم‌ها کشیده شد. به گزارش شانا، زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره وضع پرداخت ٢هزار میلیارد تومان از بدهی بابک زنجانی به نفت گفت: مبلغی در کار نیست و تنها تعدادی اموال است که حدود هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و با ٧٩میلیون دلار هم که از طریق پول نقد است در مجموع همان مقداری می‌شود که آقای دادستان محترم تهران گفته‌اند یعنی ٢هزار میلیارد تومان. وی با اشاره به اینکه این مقدار، یک چهارم بدهی بابک زنجانی می‌شود، گفت: از پیگیری جدی مسوولان محترم قوه قضاییه در این زمینه قدردانی می‌کنم.

زنگنه فروش اموال را مشکل خواند و گفت: برخی می‌خواهند این اموال را به قیمت کمتری بخرند و فروش این اموال به دلیل اینکه مالکیتش با ما نیست و ما وکالت بلاعزل گرفتیم، دشواری‌هایی دارد.

وزیر نفت درباره گم‌شدن نفتکش در دولت گذشته، این اتفاق را در نتیجه تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: فردی یونانی قرار بود نفتکش‌هایی به نام خودش برای ما خریداری کند که پول را گرفت سپس مشکلی در تحویل بروز کرد و پول را پس نداد؛ البته با ترفندی وی به ایران آورده و بازداشت شده است. زنگنه با اشاره به اینکه معاملات مربوط به شرکت ملی نفتکش بوده است، گفت: البته همه این پول‌ها به نوعی مربوط به نفت بوده چون پول برای خرید نفتکش و کشتی به آنها قرض داده شده بود.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون بابت قرض‌ها از شرکت ملی نفتکش طلبکاریم اما بدهی‌هایی هم داریم. در زمان تحریم فردی یونانی بخشی از پول ما را برده و خودش هم می‌گوید در فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفته است با این حال باید پول ما را بازگرداند.

وزیر نفت یادآور شد: بسیاری از پول‌های ما در دوران تحریم رفته است؛ این اتفاق‌ها در جابه‌جایی پول‌ها رخ داده است. زنگنه با اشاره به نمونه‌هایی در این زمینه گفت: در کره جنوبی پول‌های ما با ١٧درصد و در چین با ١٠درصد ریزش جابه‌جا می‌شده است، به طوری‌که به ازای یک میلیارد دلار ٩٠٠میلیون دلار دریافت می‌کردیم. وزیر نفت در این باره گفت: ما اطلاع نداریم که این پول‌ها و ریزش‌ها کجا و به جیب چه کسانی می‌رفته و چه هزینه‌هایی داشته؛ اما متاسفانه ملت ایران این هزینه‌ها را پرداخت کرده است. وی با اشاره به اینکه ما در چین هنوز ریزش پول داریم، گفت: امیدوارم به دنبال سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به چین این مشکل حل شود.


بمب خبری رسانه‌ها برای بی‌ثباتی ایران

اما بیژن زنگنه که حدود 2سال است در زمینه اجرایی کردن قراردادهای نفتی به‌ شدت تحت فشار قرار گرفته و عوامل مختلفی تاکنون سد راه او در این مسیر شده‌اند در بخشی از صحبت‌های خود از کسانی نام برد که می‌خواهند ایران را بی‌ثبات و نا امن جلوه دهند. به گزارش«تعادل» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه درخصوص چرایی محقق نشدن سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در هر کشوری نیاز به امنیت دارد ولی اینکه برخی رسانه‌ها و افراد خاص هر روز بمب خبری درست می‌کنند که به گونه‌یی اعلام می‌کنند که ایران کشوری بی‌ثبات است مشخصا کسی برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آید و اگر لازم باشد اسم و خانواده آنها را معرفی می‌کنم و می‌گویم به کجا وصل هستند چراکه اینان از ناامن جلوه دادن ایران می‌خواهند کاری کنند که در ایران سرمایه‌گذاری انجام نشود.

وی گفت: تاخیر در اجرای قراردادها زیان بسیاری برای ما به همراه دارد. به عنوان مثال ایران تاکنون ۱۰۰۰میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کرده درحالی که میزان برداشت طرف مقابل(قطر) ۲۴۰۰میلیارد مترمکعب بوده و گرچه در پایان امسال از نظر برداشت روزانه با قطر برابر می‌شویم اما از نظر تجمعی نمی‌توانیم به آن برسیم چراکه حتی اگر ارزش آن را حدود ۱۰سنت به ازای هر متر مکعب محاسبه کنیم حدود ۲۴۰میلیارد دلار ارزش آن چیزی است که طی سال‌های گذشته از دست داده‌ایم و این کشور از آن استفاده کرده است. همچنین به عنوان مثال فازهای ۱۵و ۱۶پارس جنوبی حدود ۲۶میلیون بشکه تولید میعانات گازی دارند که اگر حدود ۵۰ دلار آن را محاسبه کنیم به مبالغ بالایی می‌رسیم.

زنگنه در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد: «حقوق‌های غیرمتعارف ۴۰میلیون تومانی برای مردم ملموس است و می‌توانند کاملا آن را درک کنند درحالی که طی سال‌های گذشته میلیاردها دلار پول را عده‌یی خورده‌اند و در واقع هزاران میلیارد تومان پولی که مشخص نیست کجا رفته نجومی بوده است نه حقوقی که عده‌یی اندک دریافت می‌کردند.»

زنگنه در پایان تاکید کرد: در اجرای طرح‌های مختلف در صنعت نفت اشتغالزایی بالایی صورت می‌گیرد و تقاضا وجود دارد. به طور مثال در گذشته در پارس جنوبی ۵۰۰ هزار نفر اشتغال داشتند که امروز می‌توانیم مجددا آن را ایجاد کنیم و در این زمینه می‌توان به طرح گازرسانی شهرهای کوچک و روستاها اشاره کرد که کارآفرینی بالایی در روستاهای مورد نظر و حتی خارج از آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وجود خواهد آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر