نمایی از تجارت ایران با 6 کشور امریکای‌لاتین

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۲۶

گروه تجارت

میزان تجارت خارجی ایران از آغاز امسال تا پایان مردادماه براساس تازه‌ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، به 35 میلیارد و 817 میلیون دلار رسید که صادرات غیرنفتی 19میلیارد و 108 میلیون دلار (10.22درصد افزایش در همسنجی با پارسال) و واردات در این مدت 16میلیارد و 709 میلیون دلار (2.85درصد کاهش در مقایسه با پارسال) بود. بررسی آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در چهارماه نخست امسال ارزش کل صادرات کشور 16میلیارد و 288میلیون و 696هزار و 805دلار و ارزش واردات به ایران 12میلیارد و 281میلیون و 885هزار و 316 دلار بود. در همین حال سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به امریکای‌لاتین با هدف توسعه دامنه ارتباطات سیاسی- اقتصادی به ویژه تقویت تعاملات تجاری با کشورهای این منطقه با اتکا به تولید درون‌زا و برون‌گرا در بخش خصوصی صورت گرفته است. به گزارش ایرنا، سفر 6روزه محمد جواد ظریف به منطقه امریکای‌لاتین که از سی‌و‌یکم مردادماه آغاز شده است، در فضای پسابرجام و با توجه به سیاست‌های بالادستی نظام به ویژه اقتصاد مقاومتی برای تولید درون‌زا و برون‌گرا رخ می‌دهد. کشورهای مقصد سفر ظریف (کوبا، نیکاراگوئه، شیلی، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا) از ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش تعاملات مالی- بازرگانی و اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی برخوردارند که برای درک آن باید نگاهی به وضع تجارت خارجی ایران و سهم هر یک از این کشورها از این میزان انداخت. البته پیش از آن باید دید وضع تجاری ایران با این کشورها چگونه است.

کوبا: در چهارماه نخست امسال ارزش صادرات کالای ایران به کوبا 21هزار و 931 دلار بود که در یک محموله شامل رادیاتور و قطعات مربوط به سواری، وانت و تراکتور کشاورزی از گمرک غرب تهران به آن کشور فرستاده شد. پس از بررسی اطلاعات منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، هیچ اطلاعاتی درباره واردات از این کشور در دوره چهار ماهه به دست نیامد. همچنین واردات پارسال از این کشور 194 هزار و 63دلار و صادرات به کوبا یک میلیون و 504هزار و759 دلار بود. بنابراین تراز تجاری ایران با این کشور در چهارماه نخست امسال همانند پارسال مثبت بوده است.

نیکاراگوئه:چه در دوره چهارماهه امسال و چه پارسال، درباره واردات یا صادرات ایران و نیکاراگوئه هیچ اطلاعاتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران یافت نشد.

شیلی: صادرات به شیلی در چهارماه نخست امسال 130 هزار و 67 دلار بود که از گمرک اصفهان در کاشان (کفپوش)، غرب تهران (دو سری کالا شامل کفپوش، فرش‌ها و دست‌بافته‌ها)، شهیدرجایی (پنج محموله شامل خرما، مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه) و حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی(ره) (500 کیلوگرم زرشک تازه) صادرات صورت گرفت. در این دوره آماری درباره واردات از این کشور به دست نیامد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تراز تجاری ایران با این کشور مثبت بوده است. این، در شرایطی است که پارسال یک میلیون و 26هزار و 822 دلار به شیلی صادرات داشتیم. در برابر 18میلیون و 499هزار و 682دلار واردات (خمیرچوب شیمیایی، ماشین‌های غربالگر، پشم شانه‌زده، لعاب، سولفات پتاسیم، ماهی، الیاف غیرسنتتیک و شیره‌ها و عصاره‌های نباتی) ثبت شد که تراز تجاری را به سود شیلی رقم زد.

اکوادور: درباره واردات یا صادرات ایران و اکودور نه در دوره چهارماهه امسال و نه پارسال، هیچ اطلاعاتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران یافت نشد.

بولیوی: در چهارماه نخست امسال صادرات ایران به بولیوی از گمرک کرمانشاه شامل قیر و آسفالت به ارزش 11 هزار دلار می‌شد. در این دوره هیچ کالایی از این کشور به ایران وارد نشد. بر پایه بررسی گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال ارزش صادرات به بولیوی 473هزار و 794 دلار بود و درباره واردات از این کشور اطلاعاتی وجود نداشت. بنابراین تراز تجاری ایران با این کشور در چهارماه نخست امسال همانند پارسال مثبت است.

ونزوئلا: ارزش صادرات به ونزوئلا در چهارماه نخست امسال 488هزار و 254دلار بود که از سه گمرک حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی(ره) (چهار محموله شامل مکمل‌های دارویی، بازوهای انتقال نیرو و دسته محور، اجزا و قطعات بدنه سواری، وانت و تراکتور کشاورزی و کفپوش)، غرب تهران (اجزا و قطعات بدنه سواری، وانت و تراکتور کشاورزی) و شهیدرجایی (قیر و آسفالت) صورت گرفت. با توجه به اینکه در این مدت وارداتی از ونزوئلا ثبت نشده، تراز تجاری ایران با این کشور مثبت است. ایران پارسال از این کشور 11هزار و 240 دلار واردات داشت و 85 هزار و 502 دلار کالا به آنجا صادر کرد و تراز تجاری را به سود خود رقم زد.


صادرات ایران به 6 کشور

با بررسی وضع تجارت خارجی ایران با 6 کشور امریکای‌لاتین که مقصد سفر وزیر امورخارجه قرار گرفته‌اند، می‌توان به ضعف‌ها و قوت‌های کنونی در این عرصه پی برد. تحلیل آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد صادرات چهارماهه امسال به این کشورها در مجموع 651 هزار و 252 دلار بود که ونزوئلا با 488هزار و 254دلار در جایگاه نخست، شیلی با 130هزار و 67 دلار در رتبه بعدی، کوبا با 21هزار و 931دلار در رده سوم و بولیوی با 11هزار دلار در جایگاه چهارم این فهرست قرار می‌گیرند. جالب اینکه پارسال میزان صادرات به این 6 کشور 2 میلیون و 90هزار و 877دلار بود که در آن دوره برخلاف چهارماه نخست امسال، به ترتیب شیلی، کوبا و بولیوی قرار داشتند و ونزوئلا به جایگاه چهارم رفته بود. با توجه به فقدان اطلاعات مربوط به صادرات پارسال و چهارماهه امسال به نیکاراگوئه و اکوادور، این دو کشور در پایان فهرست دیده می‌شوند.


واردات ایران از 6 کشور

پس از بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، اطلاعاتی درباره واردات چهارماهه امسال از این کشورها به دست نیامد. پارسال میزان واردات از این 6 کشور 18میلیون و 704هزار و 985 دلار بود که همانند آمار مربوط به صادرات، به ترتیب شیلی و کوبا قرار داشتند اما در جایگاه سوم ونزوئلا به چشم می‌خورد و آماری درباره واردات از بولیوی ثبت نشده بود. بولیوی نیز مانند نیکاراگوئه و اکوادور با توجه به فقدان اطلاعات مربوط به واردات پارسال در پایان فهرست قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر