اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۲۴

تعامل علمی ایران و امریکا در ارتقای سیستم زلزله‌نگاری

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه‌وشهرسازی از برقراری تعامل علمی ایران و امریکا در حوزه ارتقای سیستم قدیمی و فرسوده ثبت شتاب زلزله در کشورمان خبر داد. محمد شکرچی‌زاده در یک مصاحبه رادیویی گفت: «یکی از مقوله‌ها کاهش خطرپذیری و خسارات درپی وقوع زلزله است و مجموعه شتاب نگاری به لحاظ فرسودگی ما را دچار مشکلاتی می‌کرد و در دولت یازدهم با تعاملات بین‌المللی زمینه آماده‌تر شدن این شبکه را فراهم آوردیم.» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بااشاره به تعاملات منطقه‌یی در این حوزه گفت: «بعد از فضای پسابرجام امکان این تعامل را با کشورهای اروپای غربی و کانادا فراهم کردیم و زمینه خرید همراه با انتقال تکنولوژی پیش رو است که با نوسازی این شبکه، مسوولیت مهم در حوزه ثبت شتاب زلزله را اجرایی کنیم.» شکرچی‌زاده اطلاعات در زمینه ساخت ساختمان را مهم دانست و افزود: «حتی با مراکز علمی ایالات‌متحده ارتباط برقرار کردیم و زمینه این تعامل علمی با مجموعه‌یی در کالیفرنیا ما را آماده‌تر می‌کند همچنین در زمینه شهرسازی تعامل خوبی را با آلمان برقرار کردیم.»


انتقاد از تداوم ساخت و ساز در منطقه22

پیروز حناچی معاون وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به اثر بلندمرتبه‌سازی به‌خصوص در منطقه۲۲ بر آلودگی هوای تهران گفت: مطالعات علمی نشان داده بلندمرتبه‌سازی جریان باد زیر ۱۰متر را مختل می‌کند که برای ساکنان اطراف این ساختمان‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

حناچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر بگوییم بلندمرتبه‌سازی تاثیری بر آلودگی هوا ندارد حرفی کاملا غیرعلمی زده‌ایم، چراکه این مساله باتوجه به علم سیالات کاملا واضح و آشکار است. وی با بیان اینکه پایین آمدن سرعت باد در زمستان در شرایط وارونگی باعث آلودگی هوا می‌شود، افزود: در زمستان گزارشی از طرف سازمان هواشناسی در یک روز ارائه شد که نشان می‌داد باد در ایستگاه مهرآباد 6نات بود و در میدان رسالت، عدد صفر را نشان می‌داد. این به معنای آن است که ساخت‌وساز در جریان باد تاثیر منفی می‌گذارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: قطعا متراکم کردن شهر و تجمیع دودکش‌ها و خودروها در یک نقطه میزان آلودگی را در آن منطقه افزایش می‌دهد؛ مخصوصا وقتی خارج از برنامه اقداماتی صورت گیرد. به گفته حناچی، اصرار شهرداری بر بلندمرتبه‌سازی یعنی حرکت خارج از برنامه. از این رو، این ارگان باید از مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی تمکین کند. این ارگان باید یک مساله را مشخص کند و آن این است که رابطه شهرداری با حاکمیت کجاست و بگوید آیا تابع قانون هست یا خیر.


اهدای اراضی ملکی

به محرومان در سراسر کشور

رییس بنیاد مستضعفان از اهدای اراضی ملکی به محرومان در سراسر کشور و بنا به دستور مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: ۷۰۰فقره اسناد املاک علوی بنیاد مستضعفان به اقشار کم‌درآمد استان سمنان اهدا شد. به گزارش فارس، مراسم اهدای 700فقره اسناد املاک علوی به اقشار کم‌درآمد در استان سمنان برگزار شد. در این جلسه که با حضور محمد سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان برگزار شد 700فقره سند املاک مسکونی به اقشار کم درآمد بخش کالپوش استان سمنان اهدا شد. در آغاز این مراسم رییس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه محور فعالیت‌های بنیاد بر پایه اقتصاد مقاومتی است، محرومیت‌زدایی را یکی از این فعالیت‌ها عنوان کرد. سعیدی‌کیا افزود: فعالیت‌های زیادی انجام شد تا این اسناد تهیه و به مردم تحویل شود و در این باره اداره کل ثبت احوال استان و اداره کل بنیاد مسکن همکاری مناسبی داشتند.


غیبت آبنماها در چک‌لیست بهداشت و ایمنی

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: آبنماها و حوض‌های بوستان‌ها از نقاط پرریسک فضاهای سبز هستند که در چک‌لیست بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) شهرداری قرار ندارند.

رحمت‌الله حافظی بااشاره به بازدیدی که از محل حادثه بوستان الغدیر به همراه رییس کمیته محیط‌زیست داشته است، گفت: اعلام شده بود که آبنمای این پارک فاقد کابل برق بوده اما در این بازدید مشخص شد که در این حوض کابل‌های برق زیادی وجود داشته اما نمی‌توانیم درخصوص دلیل فوت این نوجوان سخنی بگوییم تا پزشکی قانونی دلیل اصلی آن را مشخص کند. او با اشاره به حضور کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در این پارک گفت: پس از حادثه بوستان کوهسار به موضوع ایمنی پارک‌ها ورود شده و ۱۵عدم مغایرت در این بوستان شناسایی شده و تقریبا ۵۰درصد ایمنی در این پارک رعایت نشده بود و با چک‌لیست‌های ایمنی مغایرت داشت که طی دو ماهه گذشته ۳۸درصد آن اصلاح شده که رقم قابل‌قبولی است. وی تاکید کرد: یکی از نقاط پرریسک فضاهای سبز محل تلاقی آب و برق یعنی حوض‌ها و آبنماهای پارک‌هاست که کارشناسی که در این بازدید با ما همراه بود اعلام کرد ایمنی آبنماها در چک‌لیست بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست وجود ندارد زیرا نیازمند تجهیزات بالایی است که آن را نداریم درحالی که بالاترین نقاط ریسک‌پذیر یک بوستان آبنماهای آن است که زیر پوشش نظارت فنی قرار ندارد و مدیریت شهری باید برای این چالش جدید فکری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر