شرکت‌های بزرگ بورسی به سودآوری رسیدند

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۰۸


وزیر اقتصاد و دارایی کاهش واردات، بازگشت رونق اقتصادی و کاهش قاچاق را از دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ بورسی به سودآوری رسیده‌اند و واحدهای بزرگ تولیدی مثل فولاد، انبارهای خود را خالی کرده و فروخته‌اند.

علی طیب‌نیا در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی که در بیت امام جمعه تبریز برگزار شد، با اشاره به طرح دولت برای احیای 7000واحد تولیدی گرفتار رکود کشور‌ اظهار داشت: جلسات منظمی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برگزار شده و دستگاه‌های تابعه را مکلف به حل مشکلات مالی سرمایه در گردش این واحدها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی فعلی نشان از رو به بهبود بودن دارد، افزود: ما روی 5درصد هدفگذاری کرده‌ایم، ضمن اینکه بر اساس اطلاعات اعلامی مرکز آمار، از ابتدای امسال 4.4درصد رشد داشته‌ایم که نشان می‌دهد تا آخر سال می‌توانیم به 5درصد برسانیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در بهار امسال نرخ رشد همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات رشد مثبت بوده است، گفت: شرکت‌های بزرگ موجود در بورس نیز از سودآوری و تولید بیشتر حکایت دارد و امروز در بورس به ثبات رسیده‌ایم چراکه در دو سال گذشته نوساناتی داشتیم و بالاخره با عملکرد خوب دولت کنترل شد.

طیب‌نیا بااشاره به اینکه واحدهای بزرگ تولیدی مثل فولاد، انبارهای خود را خالی کرده و فروخته‌اند، ابراز داشت: در بخش مسکن نیز زمینه رونق به وجود آمده و با تسهیلات اعطایی که افزایش قابل‌ملاحظه‌یی داشته، شاهد افزایش تقاضا و درنتیجه رونق مسکن خواهیم بود.

وی از کاهش واردات بی‌رویه از 75میلیارد به 42میلیارد دلار در دولت یازدهم خبر داد و گفت: برآورد میزان قاچاق هم 25میلیارد دلار بود که به 15میلیارد دلار رساندیم ولی هنوز قابل قبول نیست.

وزیر اقتصاد، بااشاره به اینکه کشفیات قاچاق افزایش 4برابری داشته است، تصریح کرد: اموالی هم که به اموال تملیکی تحویل داده شده نیز 2.5برابر افزایش یافته است.

وی بااشاره به اینکه در صادرات رشد 35درصدی وزنی داشتیم، ابراز داشت: مقام معظم رهبری روی صادرات غیرنفتی تاکید دارند و این رشد صادرات نشان از حرکت خوب دولت برای کاهش وابستگی به نفت دارد.

طیب‌نیا از با بیان اینکه تراز تجاری ایران 3میلیارد دلار مثبت بود، تصریح کرد: این میزان بدون اتکا به نفت بود و برای نخستین‌بار در تاریخ ایران بود که میزان صادرات از واردات پیشی گرفت و این مساله نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیات دولت، بااشاره به اینکه در بودجه، سهم نفت به 31درصد منابع دولت کاهش یافت، گفت: این میزان، پایین‌ترین میزان وابستگی است که تلاش داریم این روند را ادامه دهیم تا از اتکای بودجه به نفت بکاهیم که یک مدیریت جهادی را می‌طلبد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه جلسه دیروز با مقام معظم رهبری، جلسه‌یی صمیمی بود و حس کردیم ایشان رضایتی از عملکرد دولت دارند که این بهترین سرمایه ماست، ادامه داد: این موضوع نشان از عزم و اراده کمک به دولت و مطالبه ایشان در مسیر اقتصاد مقاومتی مدیریت و اداره دارد.

طیب‌نیا بااشاره به واردات بی‌رویه از مبادی رسمی که به رقم 75میلیارد دلار رسیده بود، بیان کرد: این میزان را به 42درصد رساندیم و تلاش می‌کنیم میزان قاچاق را نیز به حداقل برسانیم.

وی، اقدامات گمرک برای کشف قاچاق را یادآور شد و افزود: در هوشمند‌سازی و الکترونیکی کردن اقدامات اساسی صورت گرفت که به افزایش 4برابر کشفیات قاچاق منجر شد و اموالی که به اموال تملیکی تحویل‌شده هم 2.5برابر افزایش یافت.

این مقام مسوول بااشاره به اینکه نظر رهبری، انهدام کالای قاچاق است، تصریح کرد: ایشان اعلام کردند که اگر امکان صادرات دارد، صادرشده و در غیر این صورت اگر مشابه داخلی ندارد منهدم شود.

وی افزود: برای نخستین‌بار بسیاری از کالاهای قاچاق را امسال منهدم کردیم و این اراده نظام را برای مبارزه با قاچاق نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد، در ادامه، با بیان اینکه ما با رشد زیاد درآمد مالیاتی در شرایط موجود موافق نیستیم، ابراز داشت: این قانونی بود که ابلاغ شد و باید اجرا می‌شد ولی سعی کردیم آثار سوء را کم کنیم.

طیب‌نیا بااشاره به اینکه افزایش درآمد مالیاتی را به‌جای افزایش مالیات دریافتی از تولیدکننده به فرار مالیاتی سوق دادیم تا وصول را از این حوزه افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: رشد درآمد مالیاتی تا به امروز 31درصد بود و قانون را محقق کردیم.

وی بااشاره به اینکه کمترین اعتراض به مالیات را از بخش خصوصی شاهد بودیم، گفت: در بخشودگی جرایم امکان تقسیط برای واحدهای تولیدی را فراهم کردیم، سعی می‌کنیم فشاری به مردم و تولید وارد نکنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر