بازدهی ETF و دارایی صندوق‌ها

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۰۶

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که سهام آنها همچون سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه معامله می‌شود.

نخستین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) طی سال 92 پا به فرابورس گذاشت و امکان معامله سهام آن فراهم شد. در حال حاضر نیز بازار فرابورس پذیرای 12صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است که از میان آنها 6صندوق در سهام، سه صندوق در اوراق با درآمد ثابت و نیز 3صندوق به صورت مختلط سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در این شرایط با وجود گذشت مدت‌ها فعالیت اینگونه صندوق‌ها در بورس، به نظر می‌رسد استقبال اهالی بازار سرمایه از سرمایه‌گذاری در آنها قابل توجه نبوده و این صندوق‌ها تاکنون نتوانسته‌اند موجبات رضایت سرمایه‌گذاران را فراهم کنند.

به‌طوری‌که بازدهی آنها از ابتدای سال جاری تاکنون موید این مطلب است. در این شرایط به استثنای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با درآمد ثابت همچون اعتماد آفرین پارسیان، گنجینه آینده روشن و آرمان آتی کوثر که بیش از 90‌درصد از سرمایه در اختیار خود را در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا در بانک‌ها سپرده کردند، مابقی صندوق‌ها یعنی 9صندوق قابل معامله در سهام و مختلط بخش عمده‌یی از نقدینگی خود را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کردند و مابقی را متناسب با محدودیت‌های اعمال شده در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کردند یا به صورت وجه نقد نگهداری نمودند.

بر این اساس می‌توان گفت درمجموع 24‌درصد از سرمایه 9صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در سهام و مختلط به صورت وجه نقد و حدود 21‌درصد از آن به صورت سپرده بانکی است و 122‌درصد نیز در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شده است.

علاوه بر این همانطور که درخصوص صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت عنوان شد، نقدینگی این صندوق‌ها در اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شده و وجه نقد در ترکیب دارایی‌های آنها مشاهد نمی‌شود. از این‌رو به نظر می‌رسد در شرایطی که بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله استفاده نمود تا این صندوق‌ها از محل وجه نقد در اختیار خود یا نقدینگی سرمایه‌گذاری شده در سایر بخش‌ها همچون اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر دارایی‌ها نقدینگی بیشتری را در بازار سرمایه وارد کنند و با همکاری و مساعدت سهامداران حقوقی و عمده شرکت‌ها جان تازه‌یی به بورس که مدت‌هاست حال و روز خوشی ندارد، ببخشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر