سریع‌ترین رشد جمعیت سالمندی جهان در آسیا

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۹۷

گروه جهان جمعیت آسیا سریع‌ترین رشد جمعیت سالمندی جهان را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی (15سال) بیش از 20هزار میلیارد دلار از منابع مالی این قاره در بخش مراقبت سلامت هزینه شود. به گزارش ایرنا، تحقیقات یک مرکز سنگاپوری نشان می‌دهد نظام‌های سلامت، خانواده‌ها و تجارت در آسیا - اقیانوسیه با توجه به اینکه بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت این قاره بالای 65 سال دارند، فشار زیادی را متحمل می‌شود. براساس این مطالعه که نتایج آن روز جمعه در تارنمای شبکه خبر آسیا منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود هزینه مراقبت از سالمندان در پنج سال آینده با افزایش پنج برابری به دو میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یابد.

افزایش رشد در نقاط مختلف آسیا در چند دهه گذشته باعث افزایش قابل توجه کودکان در کشورهای مختلف منطقه شد و این باعث به وجود آمدن نیروی کار زیاد و ارزان شد که به نوبه خود این امر بر افزایش تولید و درآمدها تاثیرگذاشت. بر اساس این مطالعه تا سال 2030، از جمعیت 3میلیارد و 800میلیون نفری منطقه 511میلیون نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند.

ژاپن با داشتن 28درصد سالمند نسبت به کل جمعیت این کشور در رده نخست آسیا قرار خواهد گرفت و پس از آن هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و تایوان نیز بیش از یک‌پنجم از جمعیت خود را در رده سالمندان طبقه‌بندی می‌کنند. براساس برخی برآوردها در حال حاضر نیز 8.5درصد از جمعیت ایران در سنین سالمندی هستند که از پنج سال دیگر شتاب بیشتری می‌گیرد. این مرکز تحقیقاتی سنگاپوری در ادامه نسبت به سرمایه‌گذاری مناسب دولت‌ها در بخش مراقبت از جمعیت سالمند هشدار داد و اعلام کرد که سطح فعلی بودجه با توجه به اینکه هزینه‌های مراقبت سلامت در مقایسه با اقتصاد کشورها از سرعت رشد بیشتری برخوردارند، دچار شرایط «بی‌ثباتی» است. این مطالعه با بی‌سابقه خواندن چالش پیری جمعیت در منطقه آسیا و اقیانوسیه این مشکل را بسیار جدی و اضطراری دانست و از دولت‌ها، افراد، شرکت‌های بیمه، سازمان‌ها و متخصصان این حوزه خواست به صورت فوری وارد عمل شوند. براساس مطالعات جمعیت شناسان که در رسانه‌های ایران منتشر شده است ایران در آستانه ورود به جمعیت سالمندی است و تا سال 10سال دیگر جمعیت سالمند کشور بیش از 96درصد رشد خواهد داشت و تعداد سالمندان از حدود 5میلیون نفر به حدود 10میلیون نفر افزایش پیدا خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر