پارلمان عراق وزیر دفاع را برکنار کرد

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۹۳

گروه جهان

در حالی که نیروهای مسلح عراق آماده عملیات برای باز پس‌گیری موصل از تصرف داعش می‌شوند، پارلمان عراق خالد عبیدی، وزیر دفاع این کشور را به اتهام فساد برکنار کرد. ناظران سیاسی معتقدند که رای عدم اعتماد پارلمان به وزیر دفاع می‌تواند، تنش‌های سیاسی موجود در عراق را تشدید کند.

به گزارش رویترز، منتقدان عبیدی نهاد تحت مدیریت او را به فساد گسترده در خریدهای نظامی و مصرف بودجه وزارت دفاع متهم کرده‌اند. برهمین اساس پارلمان عراق پنج‌شنبه با ۱۴۲رای در برابر ۱۰۲ رای به برکناری وی رای داد.

خالد عبیدی که از متحدان نزدیک حیدر عبادی، نخست‌وزیر شیعه عراق به شمار می‌رود، اتهام‌های وارد شده را رد کرده و گفته است که با تمام قوا تلاش کرده علیه فساد مبارزه کند. وی در صفحه کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «سرانجام آنهایی که عراق را به اینجا کشانده‌اند، موفق شدند. به همین خاطر از مردم و ارتش عراق می‌خواهم که مرا ببخشند. من از جنگیدن خسته هستم. من تلاش کردم با فساد مبارزه کنم اما به نظر می‌رسد اربابان فساد قوی‌تر از این تلاش‌ها هستند.»

عبیدی همچنین خطاب به مردم عراق گفته است: «شما کسانی هستید که عملکرد و فعالیت مرا ارزیابی می‌کنید، من از هیچ تلاشی در راه بازسازی ارتش و نهاد نظامی عراق فروگذاری نکردم. همچنین در راه مبارزه با فساد و فاسدان نیز تلاش کردم.» وی در عین حال رییس پارلمان را مسوول برکناری‌ خود خوانده و گفته است که به دلیل خودداری از خواسته‌ها در مورد برخی قراردادهاست که استیضاح می‌شود.

بنا براین گزارش، عبیدی چند هفته پیش در جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان پارلمان، سلیم جبوری، رییس مجلس و تعدادی از نمایندگان پارلمان را به دریافت رشوه، پولشویی و اختلاس از اموال عمومی کشور از طریق ارتش متهم کرد. اظهاراتی که جنجالی گسترده به پا کرده و فضای سیاسی عراق در جبهه اهل تسنن را متشنج کرد. بعد از آن جمعی از نمایندگان پارلمان به حمایت از جبوری برخاستند و خواستار بسته شدن پرونده باز شده علیه وی شدند. این نمایندگان در مقابل خالد عبیدی را به دروغگویی متهم کرده و اعلام کردند خود او پرونده فساد مالی دارد و برای فرار از افشای پرونده خودش در اقدامی رو به جلو رییس پارلمان و جمعی از نمایندگان دیگر را متهم کرده است. سرانجام دو هفته پیش دستگاه قضایی عراق اعلام کرد: پرونده باز شده علیه جبوری به دلیل عدم وجود ادله کافی بسته شده است. به دنبال آن حکم عدم خروج از کشور او نیز لغو شد و مصونیت او که لغو شده بود نیز در کسوت ریاست پارلمان بازگشت. اکنون خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق، در شرایطی برکنار شده که ارتش و نیروهای مسلح وابسته به دولت مرکزی عراق، خود را برای انجام عملیات مهم بازپس‌گیری موصل آماده می‌کنند. این مساله تا بدان حد اهمیت دارد که مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرده بود به هیچ‌وجه به عزل خالد عبیدی رای نخواهد داد چرا که در وضعیت فعلی که کشور درگیر جنگ با داعش است و خود را برای جنگ مهم موصل آماده می‌کند باید یکپارچگی سیاسی خود را حفظ کند و اجازه ندهد که درگیری‌های سیاسی بر جنگ ارتش با داعش تاثیر بگذارد.


ادامه همکاری‌ها در غیاب عبیدی

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا می‌گوید: روابط فوق‌العاده کاری میان وزارت دفاع عراق و امریکا به قوت خود باقی خواهد ماند و ادامه پیدا خواهد کرد. جان دوریان، سخنگوی ائتلاف عملیات به رهبری امریکا علیه «داعش» نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر گفته این یک مساله داخلی عراق است و ائتلاف همچنان بر کارزاری که هدف آن آزادسازی کشور است، متمرکز خواهد ماند. با این همه نگرانی‌ها و پرسش‌هایی نیز در مورد تغییرات اخیر مطرح شده‌ است. انیستیتو مطالعات جنگ در وب‌سایت خود نوشته است که تلاش ایالات متحده برای نگه داشتن عبیدی در وزارت دفاع عراق موفق نبود و این مساله نشان‌دهنده محدودیت‌هایی‌ است که واشنگتن از منظر نفوذ دیپلماتیک بر فضای سیاسی عراق با آنها روبه‌روست. از سوی دیگر برت مک‌گرک، نماینده امریکا در ائتلاف ضد داعش، نیز مانند سخنگوی ائتلاف این وقایع را «امور داخلی عراق» توصیف کرده ‌است. به گزارش رویترز او گفته است که نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا همچنان به حمایت از نیروهای امنیتی عراق باقی متعهد می‌ماند. در همین حال دولت عراق اعلام کرده است که ارتش منطقه‌یی استراتژیک و نفتخیز را در جنوب موصل از داعش پس گرفته است. بنا بر گزارش‌ها، نیروی هوایی امریکا در این عملیات از نیروهای عراقی پشتیبانی کرده است. حیدر عبادی، رییس‌جمهوری عراق گفته است که این پیروزی و کنترل منطقه قیاره قدم مهمی در مسیر پس گرفتن شهر موصل است. ماه گذشته نیروهای عراقی یک پایگاه هوایی را در منطقه قیاره از داعش پس گرفتند. منطقه قیاره نفتخیز است و در آن پالایشگاهی نیز با ظرفیت ۱۶ هزار بشکه در روز وجود دارد. گزارش شده که اسناد و مدارک زیادی از نیروهای داعش در قیاره به جا مانده است. ائتلاف به رهبری ایالات متحده اعلام کرده که نیروهای عراقی در حال پاکسازی منطقه هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تحولات اخیر نوشته که اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا، گفته است احتمال دارد 560 نیروی نظامی امریکایی را برای کمک به نیروهای دولتی عراقی در عملیات باز پس‌گیری موصل به این کشور اعزام کند. زمان دقیق عملیات برای باز پس‌گیری موصل مشخص نشده است اما مقام‌های عراقی می‌گویند زودتر از ماه آینده میلادی نخواهد بود. هر چند ممکن است این عملیات در ماه آینده نیز آغاز نشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر