کلمبیا و فارک عاقبت صلح کردند

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۹۱

گروه جهان

«توافق برای امضای پیمان صلح و پایان دادن به چندین دهه جنگ» حاصل چهار سال مذاکرات صلح میان رییس‌جمهوری کلمبیا و رهبر شورشیان فارک است که می‌تواند به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ امریکا پایان دهد. به گزارش یورونیوز، مانوئل سانتوس و رودریگو لوندونو، فرمانده گروه مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک پس از دیدار در هاوانا بر سر رسیدگی قضایی به جرایم اعضای فارک و جرایم صورت گرفته توسط نیروهای دولتی توافق کردند. آنها همچنین متعهد شدند که حداکثر تا 6 ماه دیگر پیمان صلح را برای پایان دادن به چندین دهه جنگ امضا کنند.

اومبرتو دلاکاله، سرپرست هیات کلمبیایی و ایوان مارکز، سرپرست هیات مذاکرات فارک این توافق را در مراسمی در کوبا امضا کردند. دلا کاله گفت:«به هدف خود رسیدیم. جنگ تمام شد و شروعی تازه در پیش است. این موافقتنامه در را به سوی جامعه‌یی برای همه افراد باز می‌کند.» پس از پایان این جلسه که به صورت مستقیم از تلویزیون هاوانا، پایتخت کوبا پخش می‌شد؛ صدها نفر از مردم کلمبیا به خیابان‌ها آمدند و جشن و پایکوبی برگزار کردند.

همزمان با این توافق، دادستان کل کلمبیا نیز از لغو حکم تعقیب و دستگیری صادر شده برای ۵۰ نفر از رهبران فارک خبر داد. رهبران فارک تاکنون از پذیرش مجازات زندان برای اعضای این گروه که به جنایت علیه بشریت، آدم‌ربایی، قتل و زیرپا گذاشتن حقوق بشر متهم شده‌اند، خودداری می‌کردند. به موجب این توافق قرار است دادگاه ویژه‌یی برای رسیدگی تشکیل شود که نه تنها به جرایم اعضای فارک بلکه به جرایم پلیس و نیروهای نظامی دولتی کلمبیایی نیز رسیدگی خواهد کرد. مانوئل سانتوس در واکنش به نتایج این مذاکرات گفت:« ظرف6 ماه، ما توافقی را به امضا خواهیم رساند که برای همیشه به طولانی‌ترین جنگ نه تنها در کلمبیا که در قاره امریکا پایان می‌دهد.» در مقابل رودریگو لوندونو، فرمانده فارک ملقب به تیموشنکو گفت:«خوشحالم که اعلام کنم این توافق ویژه قضایی در قالب صلح برای همه، جنگجو یا غیرجنگجو در نظر گرفته شده و فقط شامل یک طرف این درگیری نمی‌شود.» با حصول این توافق فارک می‌تواند رسما کارش را به عنوان یک حزب سیاسی آغاز کند.

بخشش اعضای این گروه و عدم محکومیت به زندان یکی از خواسته‌های فارک برای مذاکرات بود اما دولت کلمبیا با این امر مخالفت می‌کرد. اکنون و با توافق اولیه، اعضای این گروه مسلح شورشی در دادگاه کلمبیا برای پاسخ گویی حاضر خواهند شد. فارک از ماه ژانویه آتش‌بس اعلام کرده و در مقابل نیز دولت کلمبیا بمباران مواضع این گروه مسلح را متوقف کرده است. براساس این توافق نیروهای سازمان ملل بر نحوه برقراری این صلح نظارت خواهند کرد. از این رو پرسنل نظامی و اعضای نیروهای امنیتی اسپانیایی هفته‌های آینده در چارچوب ماموریت سیاسی ویژه سازمان ملل مسوول تایید آتش‌بس، پایان خصومت‌ها و تسلیم سلاح شده و در کلمبیا مستقر خواهند شد.


پس از 50 سال جنگ و گریز

این توافق مهر پایانی بر 52 سال جنگ میان دولت و افرادی است که خود را چریک می‌نامند. از آن زمان تاکنون 220هزار نفر در کلمبیا جان خود را از دست داده‌ و حدود 7میلیون نفر از مردم آواره شده‌اند. شناختن فارک به عنوان یک حزب تحت حمایت قانون اساسی کلمبیا به منزله پایان بخشیدن به چندین دهه خشونتی است که امریکای لاتین را آزاد می‌داد.

وقتی شهروندان کلمبیا در همه‌پرسی نوزدهم جولای با 70درصد رای مثبت حمایت‌شان را از مذاکرات صلح نشان دادند، دولت و نیروهای فارک برای دستیابی به نتیجه تحت فشار قرار گرفتند. پس از آنکه اعضای فارک در ماه ژانویه آتش بس اعلام کردند، دادگاه قانون اساسی کلمبیا نیز تصمیم گرفت تا طرح برگزاری همه‌پرسی برای حمایت از مذاکرات صلح با این گروه را بررسی کند. این طرح پیش‌تر توسط کنگره کلمبیا تایید شده بود. سانتوس، رییس‌جمهوری کلمبیا پس از اعلام نتایج این همه‌پرسی گفت:«این یک چراغ سبز برای مردم است توافق صلحی که می‌خواهیم با فارک داشته باشیم از طریق رای‌گیری باشد.»

به گزارش اکونومیست، این صلح یک توافقنامه عالی و تمام عیار نیست. تنها وجهه مثبت این توافق رسیدگی به خشوت و جنایت افرادی است که برای چند دهه جان مردم عادی را گرفته‌اند. از این رو اعضای فارک، ارتش کلمبیا و جناح راست پارلمان کلمبیا همگی باید در پیشگاه عدالت قرار بیگرند تا پاسخگوی کشتار غیرنظامی‌ها باشند. اخاذی، آدم‌ربایی و تلاش برای جذب کودکان جهت انجام فعالیت‌های خشونت‌آمیز ازجمله فعالیت‌هایی است که قرار است اعضای فارک به خاطر آنها مجازات شود. در صوری که این افراد پیش از حضور در دادگاه به کرده‌های خود اعتراف کنند، آزادی‌شان از سوی دادگاه محدود می‌شود و به مدت هشت به انجام خدمات اجتماعی محکوم خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر