افزایش یارانه به معنای رفاه نیست

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۷۶

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در حال حاضر نیز یارانه را از بودجه عمومی پرداخت می‎‎کند و اگر برخی وعده افزایش یارانه‎‎ها را می‌دهند، یا باید تورم را به 40درصد بازگردانند یا نرخ دلار را 4برابر کنند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت اظهار کرد: دولت ماهانه 3400میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود 2000میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و مابقی طبق قانون از بودجه عمومی خزانه برداشت می‎‎شود.

او تاکید کرد: مردم به خوبی معنی رفاه را می‎فهمند و قطعا به خوبی می‎‎دانند که این افزایش یارانه به معنای رفاه نیست و چه ضربه‎‎یی به کشور وارد می‎‎کند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت مخدوش کردن عزت مردم با قطع یارانه‌ها نیست، ادامه داد: البته دولت بنا به اختیارات قانونی خود، یارانه کسانی که امکان اداره زندگی بدون دریافت یارانه دارند را قطع کرده است که شامل 3 تا 4میلیون نفر هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت هرقدر کمتر نسبت به پرداخت یارانه‎های نقدی اقدام کند، بیشتر می‌تواند نسبت به حمایت از طرح‌های عمرانی و طرح‎‎های حمایتی اقدام کند، اعلام کرد: یارانه کارکنان دولتی و صاحبان مشاغل آزاد که حقوق متوسط ماهانه آنها بیش از 3میلیون تومان است، قطع می‎‎شود.

وی با اشاره به فراخوان دولت به مردم در سال 1392 برای انصراف از دریافت یارانه‎‎، گفت: اجرای موفق طرح تحول سلامت نتیجه انصراف بیش از 2میلیون نفر از دریافت یارانه‎‎های نقدی بوده است. این مقام مسوول با اشاره به اختصاص یک سبد غذایی و غیرنقدی در هر فصل به افراد تحت پوشش و افراد خاص از سوی دولت علاوه بر پرداخت یارانه نقدی بیان کرد: سبد غذایی اول در ماه رمضان داده شده و سبد غذایی دوم نیز تا پایان تابستان به مشمولان داده می‎‎شود که این اقدام در هر فصل 160 تا 170میلیارد تومان اعتبار را به دولت تحمیل می‎‎کند.

معاون رییس‌جمهور در مورد سیاست دولت برای شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی و رفع موانع تولید در کشور نیز گفت: اعطای 16هزار میلیارد تومان تسهیلات به 7500واحد تولیدی و واحدهای صنعتی دارای پیشرفت 80درصد برای ارتقای تولیدات داخلی، از جمله سیاست‎‎های دولت در راستای توسعه اقتصادی کشور است. نوبخت با بیان اینکه تاکنون 3000واحد تسهیلات مذکور را دریافت کرده‎‎اند، پیش‎‎بینی کرد با فعال کردن 7500واحد تولیدی و صنعتی در فاز اول، 150هزار فرصت شغلی جدید برای جوانان کشورمان فراهم شود.

او همچنین با تقدیر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌واسطه حمایت و همراهی با دولت جهت پرداخت مطالبات گندمکاران، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه تاکنون بالغ بر 6000میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده، با همکاری و مساعدت مجلس شورای اسلامی به زودی مابقی طلب کشاورزان گندمکار نیز پرداخت شود. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت در ماه 3هزار و 400میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند، گفت: تقریبا حدود 2هزار میلیارد تومان از محل افزایش هزینه‌ها و درآمدها تامین می‌شود و هر ماه یک هزار و 400میلیارد تومان طبق خزانه از قانون برداشت می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: امسال امیدواریم علاوه بر یارانه نقدی بتوانیم 4هزار میلیارد تومان یارانه سلامت پرداخت کنیم، همچنین بتوانیم به تولید و صادرات کشور در حد توان‌مان کمک کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر