روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۷۴

پیام ظریف به کری از امریکای لاتین؛ اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که برای دیدار از 6کشور امریکای لاتین به این منطقه سفر کرده است، با واکنش به سخنان جان کری، ضمن تکذیب اتهامات بی‌پایه و اساس امریکا پیرامون متهم نمودن ایران به ارسال تسلیحات نظامی به یمن گفت: دولت ایالات متحده با بیان این اظهارات، خود را در جنایات جنگی، ضد انسانی و کودک کش رژیم سعودی علیه مردم بی‌گناه و مظلوم یمن شریک کرده است و بی‌شک با پذیرش این مسوولیت باید پاسخگوی تمامی این جنایات ضد بشری باشد. بی‌تردید آقای کری به خوبی بهتر از دیگران می‌داند که دولت سعودی در یکسال و نیم گذشته همواره و به جد، تمامی تلاش‌های به عمل آمده برای برقراری آتش بس در یمن را با شکست مواجه و ناکام گذاشته است.

هشدار هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در مورد بحران آب در ایران؛ ایرنا ‌گری لوئیس هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران در گفت‌وگویی، درباره بحران آب در ایران هشدار داد و از همه خواست برای کاهش این شرایط دست به دست هم دهند. وی ایران را جزو دو کشوری دانست که او برای زندگی می‌پسندد و عملکرد دولت حسن روحانی را باعث ارتقای تعامل جامعه جهانی با جمهوری اسلامی ایران می‌داند. لوئیس همچنین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را در عمل به پنج شاخص برنامه توسعه هزاره این سازمان مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است درباره سه شاخص دیگر باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

پرداخت 400میلیون دلار به ایران طی 14قسط؛ ایسنا جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در نشست خبری به خبرنگاران مدعی شد: 400میلیون دلار را طی 13 پرداخت 99میلیون دلاری و پرداخت نهایی 10میلیون دلاری به ایران پرداخت کردیم. وی در پاسخ به اینکه دولت اوباما با پرداخت 400میلیون دلار به ایران پس از آزادی زندانیان امریکایی به ایران پاسخ داده است ضمن رد این ادعا تاکید کرد: امریکا به هیچ کشوری برای آزادی زندانی امریکایی باج نمی‌دهد. جاش ارنست گفت: 1.3میلیارد دلار به ایران پرداخت شده است، این پرداخت از طریق یک بانک مرکزی که قطعاً بانک مرکزی امریکا نبوده است به ایران پرداخت شد؛ چراکه محدودیت‌های گسترده‌یی در مورد رابطه بانکی امریکا و ایران وجود دارد.

قایق‌های ایرانی درتنگه هرمز ناو امریکایی را رهگیری کردند؛ ایرنا رسانه‌های خبری بین‌المللی به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش دادند که چهار قایق ایرانی، یک فروند ناوشکن امریکایی را در تنگه هرمز رهگیری کرده‌اند. این رسانه‌ها پنجشنبه شب افزودند: این مقام پنتاگون گفته که این قایق‌ها با سرعت زیاد به یک فروند ناوشکن امریکایی در مجاورت تنگه هرمز نزدیک شدند. وی همچنین گفته است: نزدیک شدن قایق‌های ایرانی وضعیت خطرناک و آزار‌دهنده را به وجود آورد.

مراجع پاسخگو رسما اظهارنظر کنند ؛ ایرنا سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص وجود جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان گفت: در این خصوص تنها شایعه شنیده‌ام، بنابراین باید مراجع مرتبط و پاسخگو به‌طور رسمی در این خصوص اظهارنظر کنند. وی ادامه داد: تایید و توضیح اینکه جاسوسی دستگیر شده یا نشده بر عهده قوه قضاییه و نهادهای دخیل در این موضوع است، در مقامی نیستم که تایید کنم کسی دستگیر شده یا نه، در این مورد قوه قضاییه و نهادهای امنیتی باید اظهارنظر کنند. عراقچی همچنین تاکید کرد: اکتفا به شایعات و پخش آنها در این زمینه شکل مناسبی ندارد.

دیپلماسی علمی و فناوری در توسعه مناسبات تهران _برلین؛ ایسنا علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان در دیدار با یوهانه وانکه وزیر آموزش و تحقیقات این کشور با تاکید بر نقش موثر دیپلماسی علمی و فناوری در توسعه مناسبات بین دو کشور و نیز نقش مهم آن در ایجاد پیوند میان مردم دو کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای تحقق اینگونه همکاری‌ها وجود دارد. بر این اساس طرفین باید گام‌های عملی و مبتنی بر ساختار‌بندی را در این رابطه انجام دهند. وزیر آموزش و تحقیقات آلمان هم پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی ایران با وجود اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان را مورد تمجید قرار داد و در همین راستا تاکید کرد که پس از اجرای موافقتنامه برجام بستر‌های لازم و مساعد جهت بسط اینگونه مناسبات میان دو کشور فراهم شده است.

صدور حواله‌های ارزی میان ایران و ترکیه بدون مشکل در حال انجام است؛ تسنیم محمد ابراهیم طاهریان سفیر ایران در ترکیه در راستای بررسی روند فعالیت‌های بانک ملت ایران در ترکیه با رییس و مسوولان شعبه بانک ملت در استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با اشاره به اهمیت اجرایی شدن اهداف مورد نظر روسای جمهور ۲ کشور گفت: همه دستگاه‌ها موظف به اجرای دستورات روسای جمهور هستیم و بانک‌ها وظیفه تسهیل مالی اهداف و برنامه‌های اقتصادی چشم‌انداز

۳۰ میلیارد دلاری را بر عهده دارند. رییس بانک ملت ایران در استانبول نیز در این دیدار گفت: هم‌اکنون انجام عملیات بانکی سوئیفت، صدور و مبادله حواله‌های ارزی به لیر و یورو میان ایران و ترکیه بدون مشکل در حال انجام است، ولی موانع جزئی باعث کندی تحرک در گردش مالی است.

تعامل آزادانه اقتصادی با کشورهای جهان ؛ ایرنا | مجید انصاری معاون امور حقوقی رییس‌جمهوری با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم، تاکید کرد امروز صادرات نفت کشور به بیش از 2میلیون و 500هزار بشکه رسیده که با آزادی عمل کامل به فروش می‌رسد. همچنین توانسته‌ایم برداشت خود از میادین مشترک را به سطح قابل قبولی برسانیم. انصاری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان پیشوا، گفت: دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که مردم با تورم و گرانی بسیار خطرناک و لجام گسیخته‌یی مواجه بودند و اقتصاد کشور درگیر رکودی بی‌سابقه بود. معاون رییس‌جمهور گفت: امروز در عرصه‌های مختلف اقتصادی آزادانه با کشورهای مختلف تعامل داریم در حالی که پیش از این در تعاملات اقتصادی دچار محدودیت‌ها و مشکلات زیادی بودیم و حتی نفت را فقط چند کشور محدود و با دشواری از ما می‌خریدند.

انتقاد تند علم‌الهدی از دولت؛ تسنیم | امام جمعه شهر مشهد با بیان اینکه دولت مراقب باشد آرم «ولنگار فرهنگی» بر پیشانی‌اش نخورد، گفت: اینکه هر وقتی در هر عرصه‌یی یک عده افرادی که خودشان متولی فرهنگ هستند، مدافع لاابالی‌گری باشند با خون شهدا تناقض دارد. آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی دیروزدر خطبه‌های نماز جمعه مشهد اظهار داشت: برای خوشایند یک قشر لاییک می‌خواهند در اجرای ارزش‌های دینی دچار ولنگاری شوند تا جایی که برای خوشایند اینها حتی توهین به روحانیت وابسته به مقام ولایت را صورت می‌دهند و این درست نیست و این ولنگاری قابل اغماض نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر