محمد جواد ظریف: حاضریم از اوفک تضمین‌نامه بگیریم

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۶۸

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اظهار کرد اگر فضاسازی‌های رسانه‌یی که توسط گروه‌های مخالف توافق هسته‌یی در امریکا دوستان را نگران کرده، ما این آمادگی را داریم که از بخش کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای بانک‌هایی که تمایل به همکاری با ایران دارند نامه آرامش‌بخش letter of comfort تهیه کنیم تا بدون نگرانی بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند. او که در راس یک هیات اقتصادی و سیاسی به امریکای لاتین سفر کرده است، در چهارمین روز از سفر خود در شیلی در کمیسیون مشترک تجاری ایران و شیلی بر این نکته تاکید کرد و گفت: امکان ایجاد کارگزاری بین بانک مرکزی ایران و بانک‌های شیلیایی، با حضور مسوول مربوطه در بانک مرکزی ما فراهم است.

به گفته ظریف، براساس توافق هسته‌یی محدودیت‌های بین‌المللی برای همکاری بانکی با ایران رفع شده و دوستان شیلی می‌توانند بدون نگرانی از واکنش منفی امریکا یا سایر کشورهای غربی با ایران وارد ارتباطات بانکی شوند.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت خارجه، وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفر خود به شیلی با حضور در نشست مشترک تجاری دو کشور با اشاره به بازگشایی سفارت شیلی در تهران پس از 37سال اظهار داشت: شیلی به عنوان یک کشور بزرگ، مهم و با توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه در این منطقه و ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌توانند علاوه بر همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک در صحنه‌های مختلف بین‌المللی ازجمله سازمان ملل و جنبش عدم تعهد و سایر سازوکارهای بین‌المللی روابط اقتصادی مکمل یکدیگر را به صورت ویژه پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف اقتصادی برنامه روابط منسجم اقتصادی با شیلی را آغاز کنیم، گفت: آمادگی داریم از موفقیت‌های شیلی در حوزه خصوصی‌سازی و جلب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم. در این زمینه بخش خصوصی و دولتی ما آمادگی استفاده از تجربیات خوب و موفق دولت شیلی و بخش خصوصی این کشور را دارد. از طرف دیگر با حضور بخش‌های مهم حامی این همکاری‌ها از بخش دولتی این آمادگی را در این هیات ایجاد کردیم که تفاهمات بخش خصوصی توسط بخش دولتی حمایت می‌شود. مسوولان کشتیرانی ایران در این هیات است، با توجه به اینکه ایران می‌تواند دروازه ورود شیلی به آسیای میانه و خاورمیانه باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین روز پنج‌شنبه در دیدار با خانم میشله باچلت، رییس‌جمهور شیلی با اشاره به همراهی یک هیات بزرگ اقتصادی ایرانی در سفر به شیلی، تصریح کرد که همزمان با گسترش روابط سیاسی علاقه‌مند گسترش روابط اقتصادی با شیلی هستیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در ملاقات با هرالدو مونیوس همتای شیلیایی خود، پس از 3دور رایزنی، یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین ایران و شیلی را امضا کردند. وی در این دیدار گفت: معتقدیم روابط خوب ایران و شیلی امکان استفاده از شرایط ویژه دو کشور برای گسترش ثبات و پیشرفت و توسعه اقتصادی مردم دو کشور و دو منطقه را فراهم می‌کند.

وی افزود: امروز یک هیات بزرگ اقتصادی ایرانی با شرکای شیلیایی بحث‌های مختلفی برای همکاری‌های آینده اقتصادی بین دو کشور را مطرح کردند.

وزیر خارجه شیلی نیز در این دیدار تاکید کرد: باتوجه به برداشته شدن تحریم‌ها فصل نوینی از توسعه روابط تجاری را خواهیم داشت و پس از یک سالی که از توافق هسته‌یی می‌گذرد روابط تجاری ایران و شیلی ٢٠٠درصد افزایش یافته است. امیدواریم ثمره گفت‌وگوها به زودی بروز پیدا کند.

گفتنی است وزیر خارجه کشورمان پس از سفر به شیلی، وارد بولیوی شد و پس از دیدار با مقامات این کشور، صبح دیروز، آن کشور را به مقصد ونزوئلا ترک کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر