روابط ایران و هند غیر متاثر از فشار طرف های سوم

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۶۷

باب گفت‌وگو را با هیچ کشوری جز رژیم غاصب صهیونیستی نمی‌بندیم

گروه ایران

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که روز گذشته برای سفری دو روزه وارد دهلی‌نو پایتخت هند شده است، ضمن ملاقات با نارندرا مودی نخست‌وزیر، مشاور امنیت ملی و مقامات سیاسی این کشور، در خصوص روابط دوجانبه و تحولات سیاسی و امنیتی منطقه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

وی در دیدار با نخست‌وزیر هند، با قدردانی از مواضع ثابت هند در دفاع از حقوق هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: رویکردهای سازنده و جایگاه مستقل جمهوری اسلامی ایران و هندوستان به عنوان دو قدرت منطقه‌یی، زمینه‌های قابل ملاحظه‌یی را برای همکاری مشترک برای پایان بخشی به منازعات و بحران‌های منطقه‌یی و همچنین مبارزه با جریان تروریسم تکفیری فراروی دو کشور قرار داده است.

شمخانی همچنین با ابراز خرسندی از امضای توافقنامه چابهار در سفر نخست‌وزیر هند به ایران و ضرورت افزایش تحرک دو کشور برای جبران عقب‌ماندگی چند ساله در این پروژه عظیم افزود: فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب و نقش محوری بندرچابهار در اجرای این طرح، موجب شکوفایی پروژه‌های ترانزیتی و شکل‌گیری منافع اقتصادی قابل توجه برای مجموعه کشورهای فعال در این کریدور خواهد شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت احیای سند همکاری‌های راهبردی که در سال 1998 به امضای سران دو کشور رسیده بود، اظهار داشت: در فضای پس از برجام مجموعه موانع و محدودیت‌هایی که اجرای این سند را متوقف کرده بود برطرف شده و لازم است دو کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده این سند گام‌های جدیدی بردارند.

شمخانی، روابط ایران و هند را غیرمتاثر از فشار طرف‌های سوم عنوان کرد و افزود: مناسبات تاریخی و سازنده دو کشور هیچ‌گاه تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و رویکردی جز افزایش ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌یی را دنبال نکرده است. وی همچنین با تقبیح اقدامات برخی کشورهای منطقه که با حمایت از تفکرات تکفیری عملا به کارخانه داعش‌سازی تبدیل شده‌اند، گفت: همکاری‌های فرهنگی ایران و هند می‌تواند زمینه نفوذ و فعالیت گروه‌های تکفیری در جامعه مسلمانان هند را از میان ببرد.

نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار سفر شمخانی به هند که در ادامه دیدارش از تهران انجام شده را اقدامی بسیار مهم و نشان‌دهنده اراده دو کشور برای سرعت دادن به اجرای توافقات مشترک دانست. وی رویکرد ایران و هند را محافظت و حمایت از انسانیت عنوان کرد و اظهار داشت: امروز مهم‌ترین خطری که انسانیت را تهدید می‌کند، تروریسم و افراط‌گری است. وی با تاکید بر ضرورت مقابله همه‌جانبه و موثر با ریشه‌های اعتقادی تروریسم تکفیری گفت: در کنار توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، باید همکاری مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم نیز در دستور کار نهادهای ذی‌ربط دو کشور قرار گیرد.


امکان استقرار دوباره روس‌ها در پایگاه همدان

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین پیش از سفر خود به هند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم به تشریح سیاست‌های ایران و تحولات منطقه خاورمیانه پرداخت و در مورد روابط ایران و روسیه گفت: روابط دو کشور از هر لحاظ راهبردی است و در مورد استقرار هواپیماهای روسیه در همدان، این عملیات نیازمند آن بود که برخی توانمندی‌های ایران برای برهه زمانی مشخص و محدودی به کار گرفته شود؛ به کارگیری این توانمندی‌ها در پایگاه همدان انجام شد و پایان یافت. البته همان‌طور که این نوع همکاری نظامی میان ایران و روسیه بر اساس تحولات میدانی سوریه بوده است، از سرگیری این نوع از همکاری در آینده نیز به تحولات میدانی در سوریه بستگی دارد؛ از این رو ممکن است بار دیگر در این زمینه با روسیه همکاری صورت گیرد.


در دام عربستان نخواهیم افتاد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: عربستان‌سعودی هر کاری که می‌توانست علیه ایران انجام داده است. متاسفانه فهرست بلند بالایی از اقدام‌های عربستان‌سعودی علیه ایران وجود دارد که نشان می‌دهد آنها درعراق و سوریه علیه ایران اقدام انجام داده‌اند و سفارتخانه‌های عربستان در سراسر جهان علیه ما تبلیغ می‌کنند. عربستان سعودی با توافق هسته‌یی به مقابله برخاست و در مناطق جنوبی و شرقی، جنوب غربی و شمال غربی تلاش می‌کند که امنیت ایران را بر هم بزند. با وجود این اقدام‌ها ما خویشتنداری کرده‌ایم زیرا راهبرد ما این‌گونه نیست که در چنین دام‌هایی که طرف ثالث برای ما گسترده است، بیفتیم. وی درپاسخ به این سوال که آیا راه گفت‌وگو میان ایران وعربستان بسته شده است، گفت: راه گفت‌وگو میان ایران وعربستان بسته نیست. ما باب گفت‌وگو را با هیچ کشوری جز رژیم غاصب صهیونیستی نمی‌بندیم.


ایران از برهم خوردن برجام هراسی ندارد

شمخانی درخصوص عدم پایبندی امریکایی‌ها به تعهدات خود در برجام گفت: امریکایی‌ها باید مسوولیت این مساله را بپذیرند. آنها می‌گویند هر کسی که به ایران برود و بعد از آن بخواهد به امریکا سفر کند باید روادید بگیرد این مساله با روح برجام و ماده نوزدهم برجام منافات دارد. دولت امریکا پیام‌هایی علنی به ما می‌دهد اما در نهان بانک‌های امریکایی و وزارت خزانه‌داری امریکا پیام‌های متناقضی را به کشورها می‌دهند. آنها به شکل‌های مختلف برای برهم زدن روند کار بانک‌های ایرانی تلاش می‌کنند و می‌کوشند بانک‌های ایرانی را برای سرمایه‌گذاران ناامن کنند. امریکا باید بداند که درعملکرد خود باید صداقت بیشتری به خرج دهد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر امریکا به نقض برجام ادامه دهد، گزینه‌های پیش روی ایران چه خواهد بود؟ به عربی پاسخ داد و درجواب این سوال گفت: رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به این موضوع اشاره کرده‌اند و گفته‌اند اگر امریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما برجام را به آتش می‌کشیم. ما گزینه‌های متعددی برای مقابله با نقض برجام از سوی امریکا داریم و دولت ایران از پیامدهای برهم زدن برجام ترسی ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر