روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۴۸

گلایه معدنکاران

از دستگاه‌های اجرایی

گروه معدن| معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: خرید مواد معدنی از سایر استان‌ها در صورتی که همان ماده معدنی در یک منطقه وجود دارد، جفاست. جعفر سرقینی در پاسخ به گلایه برخی معدنکاران مبنی بر اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی مواد معدنی موردنیاز خود را از سایر استان‌ها تامین می‌کنند این درحالی است که همان ماده معدنی در استان موجود است، گفت: با دستگاهی که مقررات کلی را زیرپا گذاشته و خرید را از سایر استان‌ها انجام داده است، برخورد خواهد شد. وی افزود: البته شرط وجود کیفیت لازم در مواد موردنظر نیز موردتاکید است. سرقینی بااشاره به اینکه حوزه معدن یکی از مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: تخریب طبیعت یکی از مشکلاتی است که در مقابل تمام مزیت‌های معادن دیده می‌شود که درراستای فعالیت معدنکاران به وجود می‌آید. وی اظهار کرد: خروج از محدوده معدن توسط معادن بزرگ کمتر به چشم می‌خورد و این مشکل بیشتر از ناحیه معادن کوچک‌تر است. وی بااشاره به تشکیل کارگروهی مبنی بر رسیدگی مشکلات معدنکاران بیان کرد: مشکل معدنکاران با منابع طبیعی تقریبا در تمام استان برطرف شده اما هنوز این مشکل در خراسان‌شمالی مطرح می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مالیات نیز اظهار کرد: هم‌اکنون مالیات بر ارزش افزوده بسیاری از معدنکاران را آزار می‌دهد و در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم اما تاکنون نتیجه‌یی حاصل نشده است.


دولت، مقصر خوش‌بینی

به برجام است

مهر| رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با ابراز نگرانی از عدم پایداری رشد اقتصادی در آینده گفت: دولت از زمان روی کار آمدنش یک‌سری دستاوردهای مثبت داشته، اما یک‌سری از اقداماتی هم که می‌توانسته انجام بدهد را پیگیری نکرده است، این در شرایطی است که دولت وقتی روی کار آمد، رشد اقتصادی ۶.۸درصد منفی، صندوق بانک‌ها خالی و تحریم‌ها برقرار بود، ضمن اینکه ذخیره ارزی به حداقل رسیده بود و اینها واقعیاتی بود که دولت با آن مواجه شد؛ اما انتظار همه این بود که بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها توفیقی در اقتصاد حاصل شده و اوضاع به نحو چشمگیری بهبود یابد. مسعود خوانساری گفت: البته در ایجاد این خوش‌بینی نسبت به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، دولت نیز بی‌تقصیر نبود و این فضا را ایجاد کرد که برداشته شدن تحریم‌ها، بلافاصله گشایشی را در اقتصاد ایجاد می‌کند؛ خوش‌بینی که در جامعه به وجود آمد، تقاضاها را افزایش داد، درحالی که کل اقتصاد شرایط متفاوتی را تجربه نمی‌کرد. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم، اقتصاد نه یک شبه خراب و نه یک شبه آباد می‌شود؛ بنابراین مشکلاتی که در سال‌های قبل ایجاد شده، همچنان پابرجاست و برداشته شدن تحریم‌ها بلافاصله نمی‌تواند اقتصاد را به روال قبل برگرداند؛ به‌خصوص اینکه ارزش پول کشور یک‌سوم شده و قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است، بنابراین زمان می‌برد که این اصلاحات به نتیجه برسد.

ازسوی دیگر توقعات بالا رفته و انتظار این است که برجام، اقتصاد ایران را به گفته دولت، متحول کند. به گفته خوانساری، اکنون باوجود اینکه تحریم برداشته شده، قیمت نفت نیز کاهش یافته است. البته صادرات نفت نیز یک‌میلیون بشکه اضافه شده و هزینه‌های مبادله اندکی کاهش یافته است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که امسال رشد اقتصادی ۴تا ۵درصدی را تجربه کنیم اما مهم پایداری آن است که در سال‌های آتی این رشد ادامه یابد و لازمه آن هم این است که اوضاع اقتصادی بهتر شود.

وی اظهار داشت: در کنار این دولت باید روی واقعی کردن قیمت ارز تمرکز بیشتری کرده و فشارهای مالیاتی و تامین‌اجتماعی که اکنون روی واحدهای تولیدی قرار دارد را کم کند؛ ضمن اینکه با مجموعه تدابیر حمایتی، صادرات را رونق دهد و باعث شود که صنعت از رکود خارج شود. خوانساری ادامه داد: برخی بیم این را دارند که با افزایش قیمت نفت، صادرات سرکوب شود اما به نظر می‌رسد که دولت اگر بتواند تک‌نرخی کردن ارز را در دستور کار قرار دهد، حتما خواهد توانست با بازگشت به سمت اقتصاد نفتی و سرکوب صادرات مبارزه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر