وعده‌های صنعتی به مناسبت هفته دولت

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۴۶

گروه صنعت| به مناسبت هفته دولت، معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت به بازدید از شهرهای مختلف پرداخته و وعده‌هایی را از بهبود شرایط به صنعتگران کشور داده‌اند. ایجاد اشتغال و ارائه تسهیلات از جمله مهم‌ترین وعده‌های آنها بوده است. در همین زمینه، معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه سال گذشته 243هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده و موضوع اشتغالزایی جزو برنامه‌های مهم دولت یازدهم است. حسین ابویی‌مهریزی با اشاره به اینکه رویکرد مهم دولت رفع مشکلات مردم و ایجاد اشتغال است، افزود: طی همین مدت 15هزار پروانه بهره‌برداری صادر شده است. وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید به متوسط رشد 8 درصد در اقتصاد برسیم، ادامه داد: برای تحقق این امر به حداقل 750 میلیارد تومان اعتبار در سرمایه‌گذاری نیاز است. معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از برنامه‌های مهم دولت تکمیل زنجیره فولاد است که در این راستا 35 میلیون تن ظرفیت‌سازی برای تولید فولاد به خصوص کنسانتره و شمش فولادی انجام شده است. ابویی‌مهریزی گفت: طی این مدت 7تن به ظرفیت تولید طلای کشور افزوده شد و توجه ویژه برای تولید سیمان و پتروشیمی و افزایش ظرفیت تا 5.5میلیون تن انجام گرفته است. معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه منابع کشور برای تحقق رشد اقتصادی کم است، تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه‌های خرد و کلان مردم در مدار تولید و فعالیت اقتصادی قرار نگیرد، نمی‌توان به سقف رشد 8درصد رسید. ابویی‌مهریزی اظهار داشت: با وجود تلاش‌های انجام گرفته در این بخش مهم، نتایج فعالیت‌های انجام شده هنوز برای مردم ملموس و روشن نیست و باید فعالیت‌ها را به سمتی هدایت کرد تا مردم دلزده نباشند.


تسهیلات به 3700واحد صنعتی

از سوی دیگر، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، 3هزار و 700 واحد تولیدی و صنعتی از ابتدای امسال تاکنون از تسهیلات رفع موانع تولید در کشور بهره‌مند شده‌اند. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: 7هزار و 200 واحد تولیدی راکد مشکل‌دار در کشور شناسایی شده‌اند. وی افزود: تسهیلات رفع موانع تولید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به واحدهای تولیدی و صنعتی تا پایان مهرماه پرداخت و پس از آن روند تولید فعالیت واحدها پایش و بررسی می‌شود. وی ادامه داد: بدهی بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و بدهی پرداختی به کارکنان از جمله مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در کشور است. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد و استفاده کامل از ظرفیت تولیدی واحدهای نیمه فعال، تحریک بازار و رونق در فروش تولیدات واحدهای داخلی جزو سیاست‌های اصلی این وزارتخانه و در دستور کار مسوولان است. به گفته صالحی‌نیا، امسال 60 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور هدف‌گذاری شده که در چهار ماهه نخست امسال 24میلیارد دلار آن محقق شده است. صالحی‌نیا تصریح کرد: جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و ایجاد رقابت تولید، سیاست اصلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش صادرات کالاست.


تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط

در همین حال، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: 32هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از ابتدای سال جاری تا 15 مرداد به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت شده که پیش‌بینی می‌شود تا اواخر بهمن به 100هزار میلیارد ریال برسد. بهروز ریاحی گفت: پرداخت این میزان تسهیلات در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده و موجب بازگشت مجدد پنج هزار واحد صنعتی به چرخه تولید می‌شود. وی ادامه داد: موظفیم 7هزار و 500 طرح را از محل اقتصاد مقاومتی و 16هزار میلیارد تومان را از طرح رونق تولید به واحدهای کوچک ومتوسط و واحدهایی که با مشکل نقدینگی مواجه هستند، پرداخت کنیم. به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در هفته دولت 50 طرح کلان ملی به بهره‌برداری می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود با این بهره‌برداری‌ها 12 هزار شغل به اشتغال صنعتی کشور اضافه شود. وی اظهار داشت: از محل طرح اقتصاد مقاومتی سه طرح در هرمزگان قرار دارد که کشتی‌سازی خلیج‌فارس یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است. وی اظهار امیدواری کرد که برای اتمام حوضچه خشک این هلدینگ بتوان مبلغ 450میلیارد ریال اعتبار با مساعدت وزیر صنعت و معدن و تجارت و معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت کرد تا در اواخر سال جاری شاهد اتمام این پروژه بود. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: کشتی‌سازی خلیج‌فارس با قدمت 10ساله به عنوان یکی از واحدهایی که متوقف شده بود اما امسال شاهد فعالیت هر هفت کارخانه این شرکت هستیم. ریاحی خاطرنشان کرد: امید می‌رود مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فرا ساحل ایران هم در زمینه سکو‌سازی و هم در زمینه کشتی‌های کانتینربر و همچنین جک‌آپ‌های مورد نیاز وزارت نفت بتواند کمکی برای کشور باشد. وی ادامه داد: به مدیرعامل این واحد قول داده‌ایم با کمک‌های استاندار هرمزگان و پیگیری وزیر بتوان بخشی از مشکل‌های این شرکت بزرگ را از سر راه برداشت.


نظارت بر پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی

همچنین به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مرحله اول پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی که با مشکل مواجه هستند، ۱۶هزار میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی مجدد آنها در نظر گرفته شده است که امیدواریم اثربخش باشد. رمضانعلی صادق‌زاده همچنین گفت: پرداخت تسهیلات به صنایع و واحدهای نیمه راکد که دارای مشکل هستند، باید با نظارت کافی همراه باشد تا این تسهیلات در محل خود هزینه شود. وی افزود: در کنار تخصیص اعتبار یک تا 3میلیاردی به ۷۵۰۰ واحد صنعتی کشور، اگر در کارگروه‌های استان‌ها مشخص شود که برخی واحدها به اعتبارات بیشتری جهت راه‌اندازی نیاز دارند، از تسهیلات ارزی و ریالی استفاده خواهد شد. صادق‌زاده تصریح کرد: برخی واحدهای صنعتی با ۶۰ تا ۷۰درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند یا به اعتباراتی برای خرید ماشین‌آلات و راه‌اندازی خط تولید نیازمند هستند که امیدواریم با پرداخت این تسهیلات شاهد خروج از رکود این واحدها باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر