فرصت طلایی برای فعالیت صندوق‌های زمین و مسکن

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۴۱

مدیرصندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان گروه مالی بانک مسکن درباره شرایط فعالیت این صندوق‌ها پس از تصمیمات اخیر بانک مرکزی گفت: با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اکنون بهترین شرایط برای فعالیت صندوق‌های زمین و مسکن در کشور فراهم شده است. به گزارش ایرنا، فرید فیوضاتی‌حق افزود: فعالیت و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در حوزه ساخت‌وساز کشور، مانع افزایش نرخ تورم در جامعه می‌شود. وی با بیان اینکه حضور صندوق‌ها در بازار سرمایه سبب می‌شود تا تمام عملیات مالی آنها شفاف باشد، گفت: در بازار سرمایه، نقدینگی مردم به صورت جهت‌دار در حوزه ساخت و ساز به صورت شفاف مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عملیات اجرایی پروژه‌های ساختمانی به پایان برسد. وی یادآور شد: صندوق‌های زمین و مسکن در ردیف ابزارهای مالی قرار دارند و تامین منابع مالی آنها از طریق بازار سرمایه با رعایت تمام استانداردها به صورت شفاف طبق جدول زمانبندی انجام می‌شود. فیوضاتی‌حق، حفظ قدرت سرمایه‌گذاران، تعدیل ریسک، وجود بازارگردان صندوق در فرابورس و شفافیت مالی را از مزیت‌های تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار بورس اعلام کرد. وی گفت: جمع‌آوری نقدینگی برای تولید مسکن، عرضه واحدهای مسکونی، تقویت بازار سرمایه، کاهش تکیه مالی بخش مسکن به منابع محدود بانکی از دیگر مزیت‌های تشکیل این صندوق‌ها در بازار سرمایه توسط گروه مالی بانک مسکن است.


شفافیت و انعطاف‌پذیری بازار مسکن

چندی پیش فردین یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن نیز درباره سازوکار فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان به «تعادل» گفت: این صندوق‌ها ابزار جدیدی در بازار سرمایه هستند که برای نهادینه شدن آنها نیاز به گذشت زمان است، به عنوان نمونه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در آغاز شکل‌گیری با مشکلاتی مواجه بود و استقبال مردم از آن قابل توجه نبود اما با گذشت زمان این بازار در میان مردم جایگاه خود را پیدا کرد. یزدانی افزود: با توجه به آنکه تاکنون حوزه مسکن کشور ارتباط چندانی با بازار سرمایه نداشته است این صندوق‌ها می‌توانند، پیوند میان بخش مسکن و سازمان بورس و اوراق بهادار را تقویت کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌های زمین و ساختمان تاکنون به صورت تقریبا آزمایشی فعالیت داشته‌اند به همین دلیل استقبالی از سوی سرمایه‌گذاران برای مراجعه به این صندوق‌ها وجود نداشته است البته درصورتی که بازار ساخت و ساز از رکود خارج شود این صندوق‌ها نیز رونق می‌گیرند.

به گفته یزدانی، این صندوق‌ها تا یکی، دو سال آینده نیز گسترش نمی‌یابند و سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نمی‌روند.

این کارشناس اقتصاد مسکن اظهارکرد: عدم آشنایی کارشناسان دو حوزه با عملکرد صندوق‌های زمین و ساختمان، انتقادات وارده به آیین‌نامه این صندوق‌ها از سوی پیمانکاران حوزه مسکن و... از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در عدم استقبال از آنهاست ضمن اینکه انبوه‌سازان تمایلی به پاسخگویی درباره اقدامات خود و شفاف‌سازی ندارند در واقع آنها نمی‌خواهند درباره ساختمان‌های نیمه‌کاره خود به سازمان بورس توضیح دهند.

وی تصریح کرد: در بخش ساختمان سود بالا و شفافیت کم است و صندوق‌های زمین و ساختمان ابزار خوبی برای شفاف‌سازی حوزه ساختمان هستند.

یزدانی با اشاره به تجربیات سایر کشورها در تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که بهره‌گیری از این صندوق‌ها در تامین مالی پروژه‌ها اثرگذار بوده و از آنها استقبال شده است به عنوان نمونه درکشور امریکا بلوک‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های املاک و مستغلات کاربردی مانند صندوق‌های زمین و ساختمان دارند که هم در تولید و هم در نگهداری ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند، در برزیل و برخی ایالت‌های چین نیز چنین نمونه‌هایی یافت می‌شود.

وی تصریح کرد: این صندوق‌ها علاوه بر تامین مالی نقش مهمی در شفافیت و انعطاف‌پذیری بازار مسکن دارند و بازار مسکن را سالم‌سازی می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر