غول‌های خودرویی، فناوری را به ماشین‌ها تزریق می‌کنند

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۲۷

لس‌آنجلس تایمز|

فورد موتور هفته گذشته اعلام کرد خودروهای خودران بدون فرمان یا پدال را تا سال ۲۰۲۱ به جاده‌ها می‌آورد در حالی که اوبر تا پایان تابستان خدمات خودروهای خودران را در پیتسبورگ عرضه خواهد کرد که یک کارمند این شرکت به عنوان احتیاط پشت فرمان خواهد نشست.

وب‌سایت لس‌آنجلس تایمز با این مقدمه در گزارشی نوشت: انقلاب جدیدی در زمینه حمل و نقل شخصی در جریان است.

هانس ورنر کاس، شریک ارشد در بخش خودرو شرکت تحقیقاتی «مک کنزی‌اند کو» در این باره اظهار کرد: در چند سال آینده شاهد تزریق قابل توجه فناوری در خودروهای جدید خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: تازه واردانی مانند گوگل، اپل و اوبر می‌خواهند، وارد این بازی شوند و قدیمی‌های صنعت خودرو تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند، تغییر کنند. خودروسازان برای رقابت بهتر وارد شراکت با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی یاب آنلاین و خرید شرکت‌های فناوری شده‌اند. همه شرکت‌های خودروسازی بزرگ لابراتوارهای تحقیقاتی در سیلیکون ولی دایر کرده‌اند و در این لابراتوارها تلاش می‌کنند، استعدادهای نادر را کشف کرده و فعالیت‌هایشان را گسترش دهند. این شرکت‌ها دلیل خوبی برای این اقدامات دارند. مطالعات اخیر مک کنزی دریافته است که درآمد جدید از سوی خدمات موبایل درخواستی و خدمات مبتنی بر داده و رانندگی اتوماتیک می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۵تریلیون دلار در سال به درآمد صنعت خودرو بیفزاید که علاوه بر ۵.۲تریلیون دلار درآمد حاصل از فروش خودروهای سنتی و محصولات و خدمات پس از فروش خواهد بود. این انقلاب توسط فناوری، وضع اقتصادی و نیازهای اجتماعی هدایت می‌شود. حسگرها به اندازه‌یی کوچک و ارزان شده‌اند تا بدون تحمیل هزینه اضافی بر دوش کسانی که آنها را می‌خرند، در خودرو تعبیه شوند. هوش مصنوعی به اندازه‌یی پیشرفت کرده که داده‌های حسگرها را قابل فهم کند. بزرگراه‌های پرتردد رانندگی در مناطق شهری را خسته‌کننده کرده‌اند و مصرف‌کنندگان همیشه نگران ایمنی هستند. شرکت‌هایی که خودروهای خودران را ترویج می‌کنند، به ایمن‌تر بودن این خودروها اصرار می‌ورزند و مقامات حمل و نقل فدرال هم با این موضوع موافق هستند. انتظار می‌رود مقررات و قوانین جدیدی برای خودروهای خودران از سوی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه امریکا اعلام شود و رییس این رگولاتور گفته است مقرراتی که نوشته شده‌اند، مانع نوآوری نخواهند شد. پس از تصادف مرگبار اخیر یک خودرو تسلا که در وضعیت اتوپایلت قرار داشت، پرسش‌هایی درباره مساله ایمنی مطرح شد. این خودروساز برقی به سابقه ایمنی بالای خود اشاره کرده اما هر گونه مشکلی پیرامون خودروهای خودران توجه رسانه‌یی زیادی را جلب می‌کند. در این بین صنعت خودرو به پیش حرکت کرده و نمی‌خواهد در این عرصه عقب بماند در حالی که صنعت حمل و نقل شاهد تغییر و تحول تاریخی بوده است. این گزارش به بررسی اقدامات برخی شرکت‌ها در این عرصه پرداخته که به این شرح است:


گوگل و فیات کرایسلر

برنامه خودرو اتوماتیک گوگل ۲۱شاسی بلند لکسوس تغییر یافته و ۳۳ خودرو کوچک قابلیت خودران دارد. گوگل در ماه مه توافق با فیات کرایسلر اتومبیل برای دوبرابر کردن شمار ناوگان خودروهایش و افزودن ۱۰۰مینی ون کرایسلر پاسیفیکا را اعلام کرد. در حال حاضر خودروهای گوگل تنها تحت نظارت کارشناسان شرکت کار حرکت می‌کنند. بعید است گوگل به تنهایی برای بازار انبوه خودرو تولید کند.


فورد

فورد اعلام کرد: فروش خودروهای کاملا خودران که نیاز به فرمان یا پدال ندارند را تا سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد و در ابتدا به خدمات اشتراک خودرو و تاکسی یاب آنلاین متمرکز می‌شود و پس از آن این خودروها به رانندگان شخصی عرضه خواهند شد. فورد موتور ۷۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در شرکت ولودین لیدار داشته است. این شرکت کالیفرنیایی متخصص در فناوری لیدار است که از نور برای تشخیص اشیا استفاده می‌کند. همچنین فورد در ماه مه ۱۸۲.۲میلیون دلار برای خرید حدود ۶.۶ درصد سهم در شرکت رایانش ابری «پیوتال سافت وار» سرمایه‌گذاری کرد. دومین خودروساز بزرگ امریکا هنوز درباره شراکت با شرکت‌های اوبر، لیفت یا سایر شرکت‌ها تصمیمی نگرفته است اما این گزینه‌ها همچنان مطرح هستند. با این‌همه فورد ممکن است، تصمیم بگیرد بدون داشتن شریک و به تنهایی این خدمات را عرضه کند.


اوبر و ولوو

شرکت امریکایی اوبر به مشتریان در پیتسبورگ امکان می‌دهد تا پایان تابستان از خدمات تاکسی متشکل از خودروهای خودران ولوو ایکس سی ۹۰ و فورد فوکوس استفاده کنند. در حال حاضر یک کارمند اوبر پشت فرمان این خودروها قرار خواهد گرفت اما اوبر قصد دارند این خودروها را از راننده انسانی بی‌نیاز کند. بزرگ‌ترین سرویس تاکسی یاب آنلاین جهان به یک توافق ۳۰۰میلیون دلاری با ولوو برای طراحی مشترک خودروهای خودران بیشتر رسیده است.


ب‌ام‌و

شرکت ب‌ام‌و در ماه جولای از برنامه‌هایی برای عرضه خودروهای کاملا خودران با همکاری شرکت‌های فناوری اینتل و موبایل ‌ای تا سال ۲۰۲۱ خبر داد. این خودروساز آلمانی طرح‌های بلندپروازانه‌یی برای طراحی خودروهای خودران با سطح متفاوت از کنترل انسان یا دستگاه رونمایی کرده است و از دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا برای تست خودروهای خودران مجوز دریافت کرده است.


جنرال موتورز و لیفت

جنرال موتورز اوایل امسال شرکت سازنده نرم افزار هدایت اتوماتیک «کروز اتومیشن» را به مبلغ حدود یک میلیارد دلار خرید. این خودروساز در ماه ژانویه از سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلاری در لیفت خبر داد. این دو شرکت برنامه‌هایی را برای ساخت شبکه خودروهای خودران درخواستی اعلام کردند که از پروژه توسعه خودرو خودران جنرال موتورز و نرم‌افزار تاکسی یاب اوبر بهره می‌برد.


تسلا

تسلا بیش از هر خودروساز دیگری در تکاپوی عرضه فناوری خودران به مصرف‌کنندگان است. این خودروساز برقی امریکایی در سال ۲۰۱۵ سیستم اتوپایلت را فعال کرد که کنترل فرمان، ترمز و تغییر لاین را اتوماتیک می‌کند اما همچنان نیازمند حضور یک راننده برای کنترل خودروست. نرم‌افزاری که در خودروهای تسلا عرضه شده و شامل کد اتوپایلت است به‌طور مرتب به شکل بی‌سیم بهروز می‌شود.


رنو-نیسان

رنو-نیسان الاینس در ماه ژانویه اعلام کرد: ۱۰ مدل خودرو خودران خواهد ساخت که به‌طور موقت نیاز به کنترل راننده نخواهند داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر