جویشگرها و پیام‌رسان‌هایی که در حاشیه‌اند

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۲۶

ایسنا| در راستای فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تولید محتوای بومی و اتکای بیشتر به زیرساخت‌های موجود در ایران، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات از اقدامات صورت‌گرفته برای تقویت جویشگرهای بومی و پیام‌رسان‌ها گفت.

خسرو سلجوقی جویشگرها را از ابزارهای تولید محتوای بومی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر سه جویشگر بومی داریم، یوز، پارسی‌جو و سلام (جویشگر بخش خصوصی) و در تعامل هستیم که از آنها حمایت کنیم تا آنها بتوانند سرویس‌هایشان را بهبود دهند.

وی با بیان اینکه این‌ جویشگرها، جویشگرهای متنی هستند که می‌توانند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خدمت ارائه دهند، افزود: جویشگر گوگل هم یک جویشگر متنی است که خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد. جویشگرها می‌توانند با سایر خدمت‌دهندگان مشارکت کرده، مکمل هم باشند و جویشگر خود را کامل کنند و در یک مشارکت جمعی با هم این خدمات را ارائه دهند. معاون سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر نقش دولت به عنوان کاتالیزور در توسعه و ارائه خدمات جویشگرهای بومی بیان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد، نیازی نیست که بخواهیم جویشگرها را انحصاری و تکی کنیم، زیرا نوعی از دانش‌های متفاوت در این جویشگرها جلو می‌رود که باعث می‌شود انواع فناوری را زیر آزمون ببریم و برای دانش فنی کشور موثر است. سلجوقی در ادامه با اشاره به نقش رقابتی جویشگرهای موجود اظهار کرد: وجود جویشگرهای متفاوت یک نوع رقابت و در پیشرفت آنها موثر است، بنابراین نیازی نیست فعلا به سمت انتخاب انحصاری شدن برویم، همچنین مصرف‌کننده هم می‌تواند قدرت انتخاب داشته باشد و از بین این جویشگرها با خدمات موجود بهترین‌ها را انتخاب کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: البته مقوله رقابت چیزی نیست که بخواهد دایمی اتفاق بیفتد، بعد از مدتی جویشگری که قوی‌تر است، باقی می‌ماند و جویشگر ضعیف‌تر خودبه‌خود از بین می‌رود. در واقع بازار که در اینجا مصرف‌کننده است، این ضعف را تشخیص می‌دهد و کنار می‌گذارد که نه اینکه دولت انتخاب‌کننده باشد. عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت دولتی از جویشگرها گفت: در حال حاضر هر سه جویشگر یوز، پارسی‌جو و سلام خصوصی هستند. دو جویشگر یوز و پارسی‌جو نیز تنها این تفاوت را دارند که در آغاز کارشان حمایت سازمان‌های دولتی را داشتند. همچنین با جویشگرها تعامل می‌شود که از آنها حمایت دولتی انجام شود. سلجوقی در ادامه به پیام‌رسان‌های بومی موجود اشاره کرد و افزود: چند پیام‌رسان‌ بومی راه افتادند و در وزارت ارتباطات دکتر عمیدیان (رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) مسوول این موضوع شدند و در تلاش هستند در مورد نحوه حمایت و راهبری این پیام‌رسان‌ها برنامه‌ریزی کنند، بنابراین امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات مناسب‌تری باشیم. معاون سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به تعداد پیام‌رسان‌های بومی موجود اظهار کرد: طبیعتا نمی‌توان تعداد پیام‌رسان‌ها را به صورت عددی گفت، چون اینها کوچک و بزرگ دارند و نوع وسعتشان مطرح است، ما حتی پیام‌رسان‌های تازه متولد شده داریم. البته با وجود اینکه تعداد زیادی پیام‌رسان درست شده، اگر بخواهیم از لحاظ وسعت با چیزی مثل تلگرام مقایسه کنیم، هیچ موردی نداریم. وی با اشاره به پیام‌رسان‌های سازمانی بیان کرد: در حال حاضر پیام‌رسان‌های زیادی درست شده که به جای اینکه جمعیت میلیونی را پوشش دهند، به عنوان پیام‌رسان‌های سازمانی اعلام می‌شوند. درواقع مدل‌های پیام‌رسانی با اندازه‌های کوچک درست کردند که بیشتر پیام‌رسان‌های سازمانی، موضوعی و تخصصی هستند. موتورهای جست‌وجو و پیام‌رسان‌ها، از ابزارهای تولید محتوای بومی و در نتیجه از الزامات شبکه ملی اطلاعات هستند، بنابراین با تلاش برای راه‌اندازی این شبکه، انتظار می‌رود این ابزارها هم قوت بیشتری بگیرند، البته به نظر می‌رسد هنوز توفیق آنچنانی در این زمینه حاصل نشده و مثل همیشه باید به آینده امیدوار بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر