شبکه‌های مجازی سرورهایشان را به ایران نمی‌آورند

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۲۳

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

شبکه‌های مجازی خارجی می‌توانند در کشور فعالیت کنند به شرط اینکه سرورهایشان در داخل کشور باشد، این صحبت‌های وزیر ارتباطات است که معتقد است این شبکه‌ها باید با انتقال سرورهایشان به کشور ایران بتوانند در ایران نیز فعالیت داشته باشند، مساله‌یی که برای اپلیکیشن پرطرفدار تلگرام نیز مطرح شد و با این صحبت که تلگرام می‌خواهد سرورهایش را به ایران بیاورد نه تنها باعث تکذیب از سوی مدیران این اپلیکیشن پرطرفدار شد بلکه کار را به جایی رساند تا کمیته تعیین مصادیق عنوان کند که تلگرام باید به خواسته ایران عمل کند و سرورهایش را به ایران منتقل کند در غیر این صورت سرنوشتی همانند دیگر اپلیکیشن‌ها پیدا می‌کند و فیلتر می‌شود، هرچند که تاکنون تلگرام فیلتر نشده است و طبق آمار ارائه شده جهانی کاربران ایرانی بیشترین مصرف‌کننده این برنامه موبایلی هستند. به نظر می‌رسد که نه تنها تلگرام بلکه هیچ شبکه مجازی این قصد را ندارد که سرورهایشان را به ایران منتقل کنند با توجه به این موضوع می‌توان این مساله را بررسی کرد در صورتی که تصمیم بر این شد که تلگرام یا دیگر شبکه‌های مجازی دنیا سرورهای خودشان را به ایران منتقل کنند آیا ازنظر فنی و تخصصی ایران می‌تواند جوابگوی این مساله باشد، مساله‌یی که خیلی از کارشناس‌ها و مسوولان با تردید به آن نگاه می‌کنند و معتقدند که سرورهای داخلی در ایران نمی‌تواند این حجم از اطلاعات را میزبانی کند و این در حالی است که بسیاری از سایت‌ها و فعالان داخلی نیز سرورهای خودشان را در کشورهای دیگر انتخاب کرده‌اند چرا که معتقدند سرورهای ایرانی بسیار با مشکل و اختلال مواجه است. در این خصوص مسعود فاتح کارشناس ارشد ارتباطات به «تعادل» گفت: ‌در یک بازه زمانی وزارت ارشاد به سایت‌های مجوزدار این توصیه را کرد که سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند تا محتوای تولید شده بر روی این سایت‌ها در خارج از کشور نباشد.

وی افزود: ‌در همین راستا برخی از سایت‌های خبری با هزینه‌های میلیونی اقدام به انتقال سرورهای خود از اروپا به ایران کردند و یکی از

دیتاسنترهای داخلی را به عنوان میزبان خود انتخاب کردند. وی تصریح کرد: به عنوان مثال ما یک سایت خبری را از یک کشور اروپایی با هزینه بسیار زیاد به ایران منتقل کردیم و یک شرکت فنی در مرحله اول به عنوان پشتیبان عهده‌دار برای انتقال سرور است و هزینه‌یی را برای این انتقال دریافت می‌کند. وی تصریح کرد: ‌با انتقال سرور به داخل و هزینه‌های چند برابری نه تنها خدمت‌رسانی بهتر نشد بلکه بسیاری از مزیت‌ها را نیز از دست دادیم به عنوان مثال در میزبانی سرورها در خارج از کشور هزینه پهنای باند رایگان است و سایت یا شرکت دریافت‌کننده خدمت هیچ هزینه‌یی بابت پهنای باند پرداخت نمی‌کند حال اینکه در ایران باید پهنای باند خریداری شود و رایگان نیست، هرچند که طی سال‌های اخیر با ایجاد شبکه ملی اطلاعات این هزینه تاحدودی کاهش پیدا می‌کند. وی با اشاره به اینکه در این مدت بسیار مشکل قطعی و کندی اینترنت داشتیم، افزود: دیتاسنترهای خارجی به صورت 24ساعته پشتیبانی می‌کنند و در صورت مشکل خود را موظف می‌دانند تا مشکل را حل کنند حال اینکه در ایران و دیتاسنترهای داخلی مشکل را به عهده دیگر شرکت‌ها و نهاد‌های موازی می‌اندازند و بیشتر مخابرات را مقصر اعلام می‌کنند.

وی گفت: با وجود همه این مشکلات و تحمیل هزینه چند میلیونی دوباره ترجیح دادیم که سرور را به اروپا منتقل کنیم و‌هاست (میزبانی) ‌را دیگر در ایران نداشته باشیم چرا که به غیر از مشکلات متعدد و هزینه‌های بالا، ارتباط با کاربر را که برای یک سایت بسیار مهم و اساسی را بدلیل قطعی‌های پی در پی و کندی از دست می‌دادیم از این رو دوباره سرور را به اروپا منتقل کردیم.

وی گفت: بسیاری از شبکه‌های مجازی خارجی دنیا با کاربران چند میلیونی هیچگاه این ریسک را نمی‌کنند که سرورهای خودشان را به ایران منتقل کنند، هرچند که شرکت ارتباطات زیرساخت با چهار اپراتور بین‌المللی به توافق رسیده است تا یک پاپ بین‌المللی را در چابهار راه‌اندازی کنند.

وی افزود: ‌با حضور این پاپ بین‌المللی اطلاعات و محتوا در اصل به ایران نزدیک‌تر است.

وی افزود: ‌طی صحبت‌های صورت گرفته، قرار است این پاپ بین‌المللی تا پایان شهریور ماه در چابهار راه‌اندازی شود و شرکت‌های خارجی و

دیتاسنترهای خارجی میزبانی برخی از شبکه‌های مجازی و سایت‌ها را نیز برعهده بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر